10 decyzji, które sprawiły, że Coca-Cola jest dziś globalną marką

233

Jak Coca-Cola przekształciła się z małej firmy produkującej napoje apteczne w jedną z najbardziej rozpoznawalnych marek na świecie? Oto dziesięć decyzji biznesowych, które do tego doprowadziły.

Lista została przygotowana na podstawie książki Fredrick Allen „Secret Formula”, powszechnie uznawanej za najlepszą historię Coca-Coli.

1886: Coca-Cola za pięciocentówkę

W pierwszych latach istnienia firmy właściciele Coca-Coli zakładali, że ich produkt powinien być dostępny wszędzie i dla wszystkich. Dlatego od ponad 50 lat Coca-Cola kosztuje tylko pięć centów lub jedną monetę niklową. Mimo upływu lat, dwóch wojen światowych i międzywojennego kryzysu gospodarczego firma nie zmieniła swojej polityki. Stała cena zwiększyła popyt na produkt, powodując, że rozlewnie kupują więcej syropu.

1894: Kupon promocyjny

Pomimo wspaniałego smaku Coca-Cola w XIX wieku była praktycznie nieznana poza południowo-wschodnimi Stanami Zjednoczonymi. Asa Griggs Candler, który w 1888 roku kupił przepis na drinka od dr. John Pemberton, więc postanowił rozdać kupony uprawniające do otrzymania bezpłatnej próbki napoju. W latach 1894–1913 wydano ponad 8,5 mln kuponów. W tym czasie co dziewiąty Amerykanin próbował już Coca-Coli.

1899: Narodziny systemu Coca-Cola

Pod koniec XIX wieku cały przemysł napojów przeszedł poważne zmiany, a Candler skoncentrował się na rozwoju sieci dystrybucji Coca-Coli. Sprzedając szeroko prawa do butelkowania napoju, starał się stworzyć popyt na swój produkt w całym kraju. W 1899 r. Candler sprzedał prawa do butelkowania Coca-Coli prawnikom w Chattanooga, Tennessee, Benjaminowi F. Thomasowi i Josephowi B. Whitehead, co dało początek temu, co obecnie nazywamy systemem Coca-Coli. Obecna współpraca z 250 podmiotami na całym świecie znacznie wykracza poza początkowe plany Candlera.

1915: Początek butelki konturowej

Niemal natychmiast po utworzeniu Coca-Cola musiała zmierzyć się z ogromną liczbą imitacji, próbując powtórzyć swój sukces. Dlatego zarząd firmy postanowił zorganizować konkurs na butelkę tak charakterystyczną, że nie można jej pomylić z żadną inną. W 1915 r. Firma Root Glass Company stworzyła konturową butelkę inspirowaną kształtem ziaren kakaowych. Dziś, po ponad stu latach, jest rozpoznawalnym na całym świecie symbolem marki.

1940: Coca-Cola podczas wojny

Podczas drugiej wojny światowej Robert Woodruff, prezes Coca-Coli, zdecydował, że każdy amerykański żołnierz i żołnierz powinien mieć dostęp do Coca-Coli za pięć centów, niezależnie od kosztów, jakie musiała ponieść firma. Grupa pracowników zwana „obserwatorami technicznymi” została przydzielona do armii amerykańskiej w celu nadzorowania dostaw napojów do jednostek wojskowych na całym świecie. Pomysł Woodruffa oznaczał, że Coca-Cola została zapamiętana nie tylko przez żołnierzy, ale także przez wielu cywilów, jako prawdziwie globalna marka. Zaszczepił także gen lojalności marki, który przetrwał kilka pokoleń.

1960: Dywersyfikacja

W 1960 roku Coca-Cola kupiła The Minute Maid Corporation, wchodząc na rynek napojów niegazowanych. Minute Maid sprzedała jedną trzecią swoich soków w USA i była już rozpoznawalną marką. Przejęcie to było pierwszym krokiem na drodze do rozszerzenia portfolio Coca-Coli. Po Minute Maid były Sprite lub Diet TaB. Dziś Coca-Cola oferuje ponad 3,8 tys. napoje.

1982: Diet Coke

Pod koniec lat siedemdziesiątych Coca-Cola pracowała nad napojem, który zaspokoi rosnący apetyt konsumentów na produkty niskokaloryczne i poprawi wyniki całej grupy. W 1982 roku Diet Coke, pierwszy rozwój flagowej marki, zaprezentowano z wielką pompą. I choć obawiano się, że będzie konkurował z Coca-Colą, szybko stał się najpopularniejszym napojem bez cukru w USA. Diet Coke było przełomem, który skłonił firmę do wprowadzenia nowych napojów, aby zaspokoić zmieniające się gusta konsumentów.

1985: New Coke

Próbując ożywić rynek, w 1985 r. Firma Coca-Cola usunęła swój sztandarowy napój z oferty, wprowadzając nową koks. Była to pierwsza zmiana przepisu Coca-Coli od prawie stu lat. Chociaż decyzja ta szybko została uznana za wpadkę biznesową stulecia, niektórzy analitycy uznali ją za geniusz marketingowy. Spontaniczna reakcja mediów, protesty, listy i rozmowy telefoniczne od klientów wykazały niezwykle silną, emocjonalną więź między Coca-Cola a jej konsumentami. Don Keough, wówczas dyrektor operacyjny, ogłaszając powrót do oryginalnej receptury, powiedział: „przywiązanie do oryginalnej Coca-Coli było dla nas czymś, co nas zaskoczyło”. Po powrocie na półki sklepowe Coca-Cola Classic ponownie stała się wiodącym napojem w USA.

Przełom lat 90. i 2000.: Wszechstronność

Pod koniec lat 90. Coca-Cola zaczęła mówić o transformacji z firmy koncentrującej się na napojach gazowanych na taką, która produkuje i sprzedaje napoje niezależnie od ich rodzaju. Woda Dasani (premiera w 1999 r.), Soki Simply (2001), herbaty Gold Peak (2006), a także wody witaminizowane (2007) to dziś silne marki, z których każda generuje obrót ponad 1 miliard USD rocznie.

Dziś i jutro: Podążając za konsumentami

Konsumenci oczekują dziś coraz więcej nowych doświadczeń i produktów. Dlatego w 2007 roku Coca-Cola w Ameryce Północnej powołała specjalny zespół w celu opracowania nowych marek napojów, które są potencjalnymi hitami rynkowymi. Również poza USA Coca-Cola inwestuje w nowe marki i firmy, takie jak: AdeS, napój sojowy dostępny w Ameryce Łacińskiej, Chi Limited, popularny producent soków i napojów mlecznych w Afryce Zachodniej, lub Culliangwang, chiński producent wysokiej jakości -Napoje proteinowe z wysokiej jakości produktów rolnych. Rozwijana jest również oferta napojów gazowanych, w tym jej flagowy produkt – kultowa, oryginalna Coca-Cola.