Czy znasz swoje Punkty Pivota?

126
Pivot Points

Zasady tradingu bywają bardzo zagmatwane.  Mam na myśli choćby strategię S&R, wskaźnik Heinki-Ashi, wykresy cieniowe, formację młota czy korekty – co to wszystko właściwie znaczy? Oczywiście ja doskonale wiem, co – przecież o tym piszę, ale w końcu nie każdy zajmuje się tymi sprawami na co dzień. Skoro już to sobie wyjaśniliśmy, zacznijmy od początku. Dzisiaj wyjaśnię wam, czym są Punkty Pivota, czyli w dosłownym tłumaczeniu punkty obrotu. Z ich pomocą można wyznaczyć, w sposób całkowicie pozbawiony emocji, punkty wsparcia i oporu danego instrumentu. I właśnie dlatego wielu weteranów rynkowych korzysta z nich do wyznaczania S&R.

Punkty Pivota wyznacza się za pomocą konkretnego wzoru. Bierze się pod uwagę cenę minimalną (L), maksymalną (H) oraz cenę zamknięcia (C) z poprzedniego okresu. Najogólniej rzecz biorąc na wykresie godzinowym (H1) splatają się ze sobą trzy poziomy oporu, trzy poziomy wsparcia oraz Punkty Pivota (PP).

  • Punkty Pivota (PP) = (C + L + H) / 3
  • Pierwszy opór (R1) = (2 x PP) – L
  • Pierwsze wsparcie (S1) = (2 x PP) – H
  • Drugi opór (R2) = PP + (H – L)
  • Drugie wsparcie (S2) = PP – (H – L)
  • Trzeci opór (R3) = H + 2 x (PP – L)
  • Trzecie wsparcie (S3) = L – 2 x (H – PP)

Wszystkie te wartości można wyznaczyć na wykresie D1 (dziennym), używając wykresów świecowych z poprzedniego dnia. Można też skorzystać z różnych innych narzędzi, które automatycznie wyliczą Punkty Pivota i wyznaczą linie na wykresie.

Jak korzystać z Punktów Pivota?

Jak już wspomniałem na wstępie, Punkty Pivota to świetne narzędzie do wyznaczenia sobie obszaru pomiędzy wsparciem a oporem. Jednak nie jest aż takie proste, bowiem linie R1, R2 i R3 to poziomy oporu, zależnie od wektora ruchu cen. I na odwrót – S1, S2 oraz S3 to poziomy wsparcia, oczywiście zależnie od warunków. Należy mieć to na uwadze, zwłaszcza w dalszej części tego artykułu.

Oto kilka możliwych sposobów wykorzystania Punktów Pivota:

a) Strategia na przełamanie

Jeśli nie dojdzie do przełamania, Punkty Pivota można traktować jako poziomy wsparcia lub oporu. Jednak czasami do przełamania dochodzi, jeśli cenę instrumentu napędzają dane fundamentalne.

Dzięki temu ktoś, kto stosuje Punkty Pivota do wyznaczania wsparcia i oporu, ma możliwość skorzystania ze strategii na przełamanie – chociaż w większości przypadków, zanim znów dojdzie do przełamania, cena będzie znów te poziomy testować. Dlatego mimo że wielu traderów korzysta ze strategii na przełamanie, bywa to zdecydowanie ryzykowne.

b) Strategia Range Trading

Można również sięgnąć po Punkty Pivota, żeby wyznaczyć obszar, w którym nie doszło do przełamania. Traderzy stosujący tę strategię identyfikują obszar, w którym będą inwestować i szukają możliwości kupna po jak najniższej cenie (niższy obszar), a sprzedaży po jak najwyższej (wyższy obszar). To znacznie mniej ryzykowna strategia niż przełamanie, które bywa chwilowe i w wielu przypadka cena wraca do poprzednich poziomów. Natomiast w tym przypadku trader ma znacznie więcej swobody. Niemniej korzystając z range trading również mamy do czynienia z wieloma zmiennymi, które w ostatecznym rozrachunku wpływają na wyniki transakcji.

c) Analiza sentymentu rynku

Za pomocą Punktów Pivota można również oszacować sentyment rynkowy. W tym celu należy porównać, co dzieje się z ceną na otwarciu z centralną linią Pivota (czyli średnią maksimum, minimum i zamknięcia z poprzedniego dnia).

Podsumowanie

EA (Expert Advisors), wykresy czy Punkty Pivota to bardzo skuteczne narzędzia. I jak wszystkie narzędzia wymagają kompetencji i wiedzy, by wykorzystać je jak należy. Trzeba o tym pamiętać, ponieważ trading jest bardzo złożoną kwestią i obejmuje zarówno czynniki techniczne i fundamentalne, jak również bardzo istotny – czynnik ludzki.