Jak pozyskać kontrahentów z krajów Skandynawskich?

789
Jak pozyskać kontrahentów z krajów Skandynawskich

Praktycznie każdy przedsiębiorca, który współpracował z firmami szwedzkimi, norweskimi, czy duńskimi, bardzo sobie taką współpracę cenił. Firmy skandynawskie słyną z tego, że są partnerami uczciwymi, wypłacalnymi, a sam kontakt przebiega w niezwykle miłej atmosferze.

Jak więc nawiązać współpracę z firmami skandynawskimi?

Przede wszystkim, oferowana przez nas usługa, czy produkt powinny być bardzo dobrej jakości. Koszty usług i produkcji w krajach skandynawskich często kilkakrotnie przewyższają ceny tych samych usług i towarów w Polsce i wiele polskich firm współpracujących ze Skandynawią właśnie te różnice wykorzystuje. Cena nie może mieć jednak wpływu na jakość, bo wówczas kontrahenci zrezygnują z takiej współpracy.

Gdzie szukać potencjalnych kontrahentów?

Metod jest wiele, zarówno darmowych, jak i płatnych, więc należy zastanowić się, jakie metody najlepiej sprawdzały się u nas dotychczas. Na początku należy dokonać badania rynku, który nas interesuje. Wystarczy do tego znajomość języka angielskiego. Należy stworzyć bazę firm, którym następnie przedstawimy swoją ofertę. Gdy już taka baza firm jest gotowa, możemy rozpocząć tzw. cold calling, czyli po prostu dzwonimy do firm znajdujących się w naszym zestawieniu, w celu przedstawienia oferty współpracy. Warto też dodać naszą ofertę do katalogów firm skandynawskich, np. startaeget.se, wówczas będziemy bardziej widoczni dla potencjalnych kontrahentów.

Jak najlepiej kontaktować się z firmami skandynawskimi?

Jeżeli posiadamy w swojej firmie osobę mówiącą w języku szwedzkim, norweskim, czy duńskim, jest to niesamowity atut. Praktycznie wszędzie w Skandynawii wystarczy język angielski, jednak znajomość języków skandynawskich sprawi, że potencjalny kontrahent obdarzy nas większym zaufaniem i chętniej będzie prowadzić rozmowy w swoim ojczystym języku. Jeżeli jednak nie mamy w firmie specjalisty od języków skandynawskich, kontaktujemy się telefonicznie w języku angielskim. Po wykonaniu kilku, czy kilkunastu telefonów do potencjalnych kontrahentów, co najmniej kilka procent z nich poprosi o przesłanie oferty. Pisemna oferta, czy folder reklamowy stanowi wizytówkę naszego przedsiębiorstwa i należy ją dobrze przemyśleć. Przede wszystkim, warto zainwestować w porządnego grafika, który złoży wszystko w spójną całość. Warto przygotować taki folder w wersji dwujęzycznej – np. jeżeli poszukujemy kontrahentów w Szwecji, ofertę najlepiej sporządzić w języku angielskim oraz szwedzkim. Tłumaczenia treści powinniśmy zlecić profesjonalnej agencji tłumaczeń, nawet jeśli wydaje nam się, że możemy sami sobie poradzić z tłumaczeniem. Profesjonalny tłumacz nie tylko wie, jak poprawnie przetłumaczyć tekst, ale może także doradzić np. w kwestiach kulturowych.

Co zrobić, gdy znajdziemy firmy gotowe nawiązać współpracę?

Zależnie od budżetu, warto przemyśleć umówienie osobistego spotkania z kontrahentem. Najlepiej przemyśleć podróż tak, aby od razu odwiedzić kilka firm, z którymi zamierzamy współpracować. Skandynawowie bardzo cenią sobie bezpośredni kontakt i z pewnością chętnie przystaną na propozycję takiego spotkania. Oprócz oddelegowania na spotkanie osoby angielskojęzycznej, dobrym pomysłem jest także zatrudnienie tłumacza języka kraju, do którego się wybieramy.

Możliwości pozyskania kontrahentów ze Skandynawii jest wiele. Wystarczy więc dobrze przygotować się do rozmów i rozpocząć poszukiwania, a przyszła współpraca zwróci poniesione koszty z nawiązką.

Artykuł powstał przy współpracy z infobrokering.com.pl