Motywacja od małego

42
praca pracownik

To, jak mówisz do dziecka, jest niezwykle ważne i ma bardzo duży wpływ na rozwój dziecka. Warto zmienić swoje nastawienie i zrozumieć, że źródłem osiągnięć, kompetencji i szacunku dla samego siebie nie jest zewnętrzna lecz wewnętrzna motywacja dziecka. Rodzice spodziewają się, że dzieci automatycznie rozwiną w sobie wewnętrzną motywację do nauki, jako bezpośredni rezultat stosowania przez dorosłych kontroli zewnętrznej na przykład nagradzania czy chwalenia. Zadaj sobie pytania: jakie twoje dziecko ma słabe i mocne strony, zainteresowania i pasje? Jak szybko zapamiętuje nowe treści? Jak radzi sobie z ocenami nauczycieli? Jak reaguje na zasady i reguły? Czy unika tego co sprawia mu trudność? Czy umie się skupić na zadaniu ? Czy szybko się nudzi ? Czy dąży wytrwale do celu? Kiedy najchętniej się zabiera się do nauki, co mu w tym pomaga, co przeszkadza? Znając odpowiedzi na te pytania, zwróć uwagę na to, w jaki sposób komunikujesz się z dzieckiem. Jeśli chcesz mu pomóc, na pewno:

  • nie strasz – „Jeśli nie nauczysz się wiersza to dostaniesz złą ocenę i twoja nauczycielka na pewno będzie zła na ciebie, zobaczysz”
  • nie oceniaj i nie karaj – „Ponieważ bazgrolisz w zeszycie, nie pojedziesz w niedzielę na urodziny do Pauliny”
  • nie nagradzaj – „Dostaniesz rower na koniec roku, jeśli będziesz mieć świadectwo z czerwonym paskiem” (kiedy perspektywa otrzymania nagrody jest zbyt odległa, sama nagroda traci na wartości)
  • nie porównuj – „Kasia to dopiero się dobrze uczy, mógłbyś brać z niej przykład”
  • nie stawaj zawsze po stronie nauczyciela czy wychowawcy – “Gdybyś się nauczył, dostałbyś lepszy stopień, za mało się przykładasz, weź się do roboty”

Barbara Szymańska – Odwiedź mnie na www.motivationcoach.pl