Oszustwo karuzelowe

1396

Oszustwo karuzelowe

Powszechne w UE oszustwo w zakresie podatku od towarów i usług, formalnie określane terminem „Missing Trader IntraCommunity VAT Fraud” (czyli oszustwem w obrocie wewnątrzwspólnotowym popeł- nionym przez „znikającego” przedsiębiorcę). Oszust nabywa towary od dostawcy w innym kraju unijnym, a następnie znika bez zapłaty należnego podatku VAT, tym samym stając się „brakującym ogniwem”. Problem ten wynika z faktu istnienia odrębnych narodowych systemów VAT bez możliwości wymiany informacji. Łączne straty w wyniku wszystkich oszustw związanych z podatkiem VAT w UE szacuje się na 100 miliardów euro rocznie, z czego oszustwo karuzelowe jest najbardziej powszechne („The Economist”, 13 maja 2006, s. 79).

Oszustwo karuzelowe
Oszustwo karuzelowe

Oszustwo przy zwrocie (żargon zawodowy)

Technika oszustwa przy sprzedaży detalicznej, polegająca na tym, że klient kupuje rzecz o wysokiej wartości (np. z elektroniki) i za okazaniem paragonu żąda zwrotu pieniędzy lub wymiany towaru przedstawiając inny towar wzięty ze sklepu. W ten sposób, zamiast kraść ze sklepu, oszust po prostu zdejmuje towar z półki i zanosi do punktu obsługi klienta. Najczęstszym zabezpieczeniem przed takiem procederem jest umieszczanie punktów obsługi klienta poza terenem sklepu. Jednak w wielu przypadkach może się to okazać niewykonalne. Innym środkiem zaradczym jest używanie numerów seryjnych lub innych oznaczeń identyfikujących towary. Zob. także ubytki zapasów