Czym jest Public Relations (PR)? – absolutne podstawy

345
marketing i reklama

Public Relations (PR) oraz działania, których podejmujemy się w jego zakresie są niezbędne zawsze wtedy, gdy na rynek wprowadzamy nowy produkt lub też, gdy w istniejącym już dokonujemy zmian. Przy pomocy Public Relations możliwe jest kształtowanie stosunków społecznych. Przez co rozumiemy pracę nad tym, w jaki sposób odbiorcy postrzegają konkretny produkt, firmę lub usługę.

Dwa składniki, bez których nie ma mowy o Public Relations

Załóżmy, że firma/marka/instytucja, czy nawet osoba pojawia się na rynku i nawiązuje relacje z innymi w wymiarze publicznym. Tymi dwoma niezbędnymi składnikami PR są właśnie wymienione ogniwa, którymi jest dawca treści i jej odbiorca. Za to, w jaki sposób kształtują się relacje pomiędzy nimi odpowiada m.in. PR.

Cele Public Relations mogą być różne, w zależności od tego, jakie są potrzeby danego biznesu. Dla wielu PR ma za zadanie dbać o poparcie odbiorców organizacji publicznej. Jednak – jak możemy przekonać się z definicji – PR może także pomagać z uzyskiwaniu harmonii z otoczeniem. Uzyskuje się ją poprzez wzajemne porozumienie. Najczęściej spotykanym i używanym rodzajem PR-u obecnie jest świadome i celowe działanie, które ma budować określony wizerunek organizacji poprzez wpływ na publiczność.

Public Relation w marketingu

Kontynuując zatem zakreślony w poprzednim paragrafie wątek, najbardziej aktualnego wymiaru PR-u dzisiaj, możemy lepiej określić teraz cele owych działań PR-owych.

Zadaniem PR-u w marketingu jest kreowanie wizerunku marki poprzez informowanie publiczności o produktach, czy usługach. Jest ono nierozerwalnie połączone z content marketingiem. Działania PR-owe obejmują zatem publikowanie treści, współpraca z liderami opinii (również influencerami), czy promowanie mediach. Aby PR w marketingu był skuteczny, konieczne jest zdefiniowanie grupy docelowej.

Warto jednak pamiętać, że PR i marketing nie są jednym i tym samym. Mimo, że te dwa narzędzia są często mylone, ich cele są zupełnie inne. PR jedynie wspiera marketing firmowy. Specjaliści od public relations studiują komunikaty kierowane do publiczności i implementują w nich określone strategie, które pozwalają osiągać zamierzone rezultaty kampanii. Działania PR-owe mogą mieć kierunek wewnętrzny, jak i zewnętrzny. Wykorzystuje się je do zarządzania informacją. Dzięki PR-owi możliwe jest wykreowanie w umyśle odbiorcy konieczności dla istnienia określonej firmy lub produktu, a co za tym idzie ostatecznie, przekonanie go do tego, że warto jest kupić produkty danej marki lub skorzystać z jej usług.

W przygotowaniu artykułu pomogli nam Agencja-ltm.pl