Jak wykorzystać Instagram w promocji firmy?

3193

Media społecznościowe pozwalają firmom na jeszcze skuteczniejsze promowanie swojej oferty. W tym celu można wykorzystać również Instagram.

Czym jest Instagram?

Instagram to fotograficzny serwis społecznościowy, który połączony jest z aplikacją o takiej samej nazwie. Pozwala na dodawanie zdjęć i filmów oraz ich edytowanie przez stosowanie różnych filtrów cyfrowych. Także Instagram ułatwia dzielenie się tymi materiałami w różnych serwisach społecznościowych. Charakterystyczną cechą jest również stosowanie hasztagów, które pozwalają na oznaczane określonych treści w postach użytkowników.

W kwietniu 2012 roku Instagram został zakupiony przez Facebooka w cenie około 1 miliarda dolarów. Od tego czasu pozostaje w rękach społecznościowego giganta.

Swoje konta na Instagramie mają również liczne gwiazdy popkultury oraz sportu, które mają także miliony fanów na całym świecie. Liczba użytkowników platformy szacowana jest na przeszło 700 milionów osób, z czego w Polsce to około 2,5 miliona.

Instagram także dla firmy

Najczęściej Instagram jako serwis społecznościowy kojarzony jest z użytkownikami indywidualnymi, ale warto wskazać, że swoje konta mogą tworzyć tam także przedsiębiorstwa.

Dla firmy obecność na Instagramie może być korzystnym posunięciem marketingowym, które nie jest jednocześnie związane z wysokimi kosztami. To doskonały wybór dla firm działających w różnych branżach – od branży odzieżowej i kosmetycznej, poprzez branżę spożywczą, a skończywszy na hotelarstwie i gastronomii.

Za pomocą zdjęć publikowanych zarówno przez konto firmowe, jak również zdjęć wstawianych na Instagram przez innych użytkowników firma może zwiększać swoją popularność, zasięgi oraz poprawić swój wizerunek.

Firma na Instagramie – jak zacząć?

Pierwszym krokiem do obecności firmy na Instagramie jest założenie jej konta, z którym będzie można publikować posty.

Konto możemy oznaczyć odpowiednim zdjęciem profilowym oraz napisać krótkie „bio”, czyli opis konta. Można zamieścić w nim również odniesienia do zewnętrznych stron internetowych oraz hasztag z marką.

Jak reklamować się na Instagramie?

Instagram najlepiej sprawdza się jako wsparcie w budowaniu relacji z użytkownikami platformy – zarówno ze stałymi klientami, jak również osobami, które dopiero mogą do ich grona dołączyć.

Wobec tego najlepiej nie reklamować się na Instagramie bezpośrednio, ale skupić się raczej na atrakcyjnym wizualnie przekazie, który przyciągnie uwagę. Takie posty są częściej lubiane przez użytkowników i docierają do szerszego grona osób.

Oczywiście, atrakcyjne zdjęcie warto także odpowiednio oznaczyć hasztagiem oraz odniesieniem do strony firmowej czy sklepu internetowego. To pozwoli na przekierowanie zainteresowanych osób bezpośrednio w to miejsce, w którym będą mogli skorzystać z oferty.

Oprócz zwykłych zdjęć na Instagramie można również publikować relacje filmowe, które nazywane są „Insta Stories”. Mają one formę krótkich filmików, w których firma może zaprezentować swoją ofertę, pracowników, relacje z wydarzeń.

W serwisie można również zajmować się prowadzeniem różnych konkursów, które przyciągają nowych fanów. Konkurs może polegać na zrobieniu ciekawych zdjęć powiązanych z ofertą firmy i oznaczeniu ich odpowiednim hasztagiem czy na polubieniu jej profilu na Instagramie.

Instagram dla firm – samemu czy z zewnętrzną agencją?

Firmy, które chcą zaistnieć na Instagramie, mogą zrobić to zasadniczo na dwa sposoby – przez samodzielne prowadzenie swojego konta albo przez wykorzystanie w tym celu usług zewnętrznych agencji marketingowych, które skupiają się właśnie na prowadzeniu kont w mediach społecznościowych. Agencje te nazywane są również agencjami social media.

Skorzystanie z pomocy ekspertów w tym zakresie jest zawsze dobrym pomysłem, ponieważ można liczyć wtedy na fachowe wsparcie w przygotowaniu atrakcyjnego profilu oraz w publikowaniu inspirujących postów. Firma może skupić się wtedy na swojej działalności, natomiast kwestiami marketingu w sieci zajmą się fachowcy w tej właśnie dziedzinie.