Restauracje franczyzowe. Zobacz, jak otworzyć swój biznes w gastronomii

453
biznes

Rozwój franczyzy jest naturalny, każdy chce prowadzić działalność w interesującym obszarze, a nie zawsze ma odpowiednią wiedzę i doświadczenie, aby robić to samodzielnie. Szuka wtedy rozwiązań, które umożliwią wejście w konkretny biznes, ze wsparciem podmiotów zewnętrznych. Jedną z bardziej popularnych działalności, oferowaną w ramach franczyzy, jest gastronomia.

Od food-trucka, przez małe bistro aż do ogromnych restauracji – taką rozpiętość ofert można znaleźć na rynku franczyzowym. Wszystkie statystyki wskazują, że coraz chętniej odwiedzamy lokale gastronomiczne, tak więc rynek kwitnie. Każdy, kto marzy o własnym biznesie z jedzeniem, chce stworzyć lokal, gdzie będzie ładnie i smacznie. Niekiedy blokadą jest brak doświadczenia oraz postrzeganie biznesu gastronomicznego jedynie z pozycji klienta. Jedną z propozycji, wartą rozważenia, jest franczyza.

Restauracja pod cudzym szyldem

Decydując się na franczyzę gastronomiczną musimy wiedzieć, iż nazwa lokalu, menu, skład potraw, wystrój a niejednokrotnie także ceny, będą ustalone przez licencjodawcę. Zazwyczaj jest tak, że wszystkie lokale danej sieci muszą wyglądać podobnie, a potrawy smakować tak samo. Dlatego też możemy spodziewać się narzuconych dostawców, produktów czy nawet wyglądu kart menu. Nie ma zazwyczaj miejsca na dowolność oraz kreatywność właściciela, chyba że umowa licencyjna zakłada takie rozwiązanie.

Nie jestem restauratorem

Takie zdanie wypowiada wiele osób, które dopiero chcą rozpocząć swoją przygodę z gastronomią. Franczyzodawcy kuszą informacjami, iż pomogą w uruchomić i prowadzić lokal gastronomiczny nawet, jeśli nie mamy żadnego doświadczenia. Tę informację warto zweryfikować na początku współpracy, aby nie być pozostawionym samemu sobie w chwili, kiedy restauracja ruszy. Franczyzodawca, oprócz podstawowych informacji, powinien przekazać nam know-how, receptury oraz sposoby przygotowania poszczególnych dań. Często są to też standardy obsługi klienta czy projekt wystroju lokalu. Sprawdźmy, ile z tych informacji rzeczywiście otrzymamy. Bardzo ważna jest również produkcja. Franczyzodawcy branży gastronomicznej unikają udzielania informacji, przed podpisaniem umowy, jak potrawy są przygotowane. Zawsze słyszymy, że z najwyższej jakości produktów. Warto jednak poszukać takich ofert, gdzie przed zawarciem kontraktu dowiemy się nieco więcej. Dlaczego? Wchodząc z nowym lokalem na rynek, szczególnie w dużym mieście, musimy mieć na uwadze to, że klienci są coraz bardziej wymagający. Ogromna konkurencja oraz doświadczenie gości w testowaniu kuchni świata sprawi, że jakiekolwiek półśrodki lub produkty zastępcze zostaną od razu zidentyfikowane. Wystarczy jedna negatywna recenzja w internecie, aby reputacja naszego lokalu spadła niemal w jednej chwili. Dlatego ważna jest pewność, że jakość produktów oraz ich pochodzenie są gwarantowane przez franczyzodawcę.

Jaka cena?

W przypadku branży gastronomicznej istotne jest prawidłowe obliczenie wskaźnika tzw. food cost. Jest to nic innego, jak koszt danej pozycji w menu. Prawidłowo skalkulowana pozwala nam na ustalenie ostatecznej ceny dania i oszacowanie zarobku. Obliczenia kosztów powinny zostać nam przedstawione przez franczyzodawcę, ponieważ dysponuje aktualnymi recepturami oraz cenami produktów dostarczanych w ramach tzw. kanałów dystrybucji. Po otrzymaniu tego dokumentu (raczej po podpisaniu umowy) możemy przystąpić do kształtowania cen w naszej nowej karcie menu.

Realizując swoje marzenie o prowadzeniu własnej restauracji musimy pamiętać, że to biznes bardzo wymagający. Dlatego często posiłkujemy się franczyzą. Będąc mało doświadczonym restauratorem sprawdzajmy dokładnie, co konkretny przedsiębiorca nam oferuje w ramach umowy. Warto porównać kilka opcji, rozmawiać, analizować i wybrać idealne rozwiązanie, które będzie satysfakcjonowało nas i naszych przyszłych klientów.

Więcej informacji
Artykuł powstał we współpracy z http://franczyzawpolsce.pl/ – bądź na bieżąco.
BitBay - Największa Polska giełda cyfrowych walut