Skąd wiedzieć czy akcje są tanie czy drogie?

993

W analizie rynku wiele mówi się o wysokich lub niskich cenach akcji. Często pojawiają się jednak poważne wątpliwości, jak analizować atrakcyjność ceny aktywów finansowych, a zbyt uproszczone podejście do tego tematu może prowadzić do poważnych błędów, gdy szukamy okazji cenowych na rynku.

Metody oceny atrakcyjności akcji giełdowych

Najbardziej spójną metodą wyceny akcji z teoretycznego punktu widzenia jest analiza zdyskontowanych przepływów pieniężnych. Metoda ta polega na oszacowaniu przepływów, które firma wygeneruje w przyszłości, a następnie zdyskontowaniu tych przepływów w czasie w celu uzyskania ich bieżącej wartości. W ten sposób otrzymujemy oszacowanie wartości wewnętrznej firmy.

Z drugiej strony metodologia ta stwarza pewne istotne trudności z praktycznego punktu widzenia. Po pierwsze, wymagane są długoterminowe prognozy dotyczące przyszłości firmy, a ponieważ takie oszacowanie ma duży margines błędu, obliczenie wartości wewnętrznej firmy wiąże się również ze znacznym zakresem błędu.

Zastosowanie wskaźników wyceny jest prostszą i bardziej intuicyjną metodą. Na przykład możesz użyć wskaźników, takich jak cena / zysk, cena / sprzedaż lub cena / przepływy pieniężne itp. Celem jest porównanie różnych spółek i ich ceny akcji w porównaniu ze średnią wyceną rynkową lub średnią wyceną branży.

Ogólnie rzecz biorąc, najlepiej monitorować różne wskaźniki cen, aby uzyskać pełniejszy obraz ceny akcji z wielu punktów widzenia. Dlatego ważne jest, aby analizować nie tylko bieżącą cenę różnych alternatyw inwestycyjnych, ale także zmiany tych cen w czasie.

Jedną z największych wad wielu wskaźników cen jest to, że nie uwzględniają one różnych poziomów wzrostu. Jeśli oczekiwany wzrost jednej spółki jest znacznie wyższy od drugiego, wówczas każdy dolar zysku w wysoce dynamicznej firmie jest oczywiście bardziej wartościowy dla akcjonariusza. Innymi słowy, oczywiste jest, że najszybciej rozwijająca się firma powinna mieć wyższy stosunek ceny do zysku.

Dobrą alternatywą w tych przypadkach jest odniesienie do wskaźnika PEG (cena / zysk do wzrostu), tj. Wskaźnik wzrostu ceny do zysku. Wskaźnik ten uzyskuje się dzieląc stosunek ceny do zysku przez oczekiwaną stopę wzrostu zysku. Biorąc pod uwagę różne stopy wzrostu, PEG może być lepszym narzędziem niż inne wskaźniki wyceny, gdy analizowane spółki mają różne stopy wzrostu.

Dynamiczne spojrzenie

Dane statystyczne pokazują, że istnieje odwrotna zależność między wskaźnikami wyceny rynkowej a długoterminowymi zyskami z akcji. Oznacza to, że firmy o niskiej atrakcyjności rynkowej generują wyższe zyski dla akcjonariuszy, chociaż w ostatnich latach ta relacja niekoniecznie działa, ponieważ wiele najbardziej rentownych alternatyw na rynku to aktywa o wysokiej wartości wzrostu o wycenach powyżej średniej.

W dużej mierze wysoki zwrot z firm o niskiej wartości wynika z faktu, że rynek zwykle wyolbrzymia negatywne czynniki. Kiedy firma doświadcza trudności lub ogłasza rozczarowujące wyniki, ceny zwykle spadają nadmiernie w perspektywie długoterminowej w krótkim okresie.

Jednak ten statystyczny związek między wycenami a zyskami jest zwykle bardzo ogólny. Kupowanie akcji tylko dlatego, że wskaźniki wyceny wyglądają atrakcyjnie, jest zwykle poważnym błędem.

Popularnie nazywany pułapką wartości, która na podstawie wyceny wygląda wyjątkowo atrakcyjnie, ale może jednak generować rozczarowujące zwroty, aw wielu przypadkach nawet duże straty dla inwestora.

Gdy fundamenty biznesowe ulegają trwałemu pogorszeniu, wskaźniki wyceny nie obrazują ogólnej sytuacji. Oznacza to, że stosunek ceny do zarobków może być kusząco niski. Jeśli jednak zyski spółki będą systematycznie spadać, rynek uwzględni te dane w wycenie, i możliwe jest, że poziomy wyceny nigdy się nie poprawią, chyba że firma odwróci trend spadku zysków.

Dobrym sposobem podejścia do takich sytuacji jest próba zrozumienia oczekiwań zawartych w cenie aktywów. Jeśli akcje są tanie, zwykle dzieje się tak z jakiegoś powodu. Pytanie brzmi: co rynek myśli o firmie i czym różnią się moje oczekiwania od rynku?

Na przykład może się zdarzyć, że cena aktywów gwałtownie spadnie w odpowiedzi na niezadowalający raport wyników. Jeśli inwestor uważa, że ​​przesłanie jest przesadzone, a problemy firmy są bardziej przejściowe niż trwałe, może pomyśleć, że ma szansę na zakup.

Należy przede wszystkim wziąć pod uwagę, że wskaźniki wyceny mogą być bardzo przydatnymi narzędziami do podejmowania decyzji, ale dokładna analiza inwestycji wymaga znacznie więcej niż porównania wskaźników. Znalezienie możliwości inwestycyjnych w niedowartościowanych aktywach polega na wykryciu sytuacji, w których inwestor może uzasadnić, dlaczego uważa, że ​​wskaźniki wyceny wzrosną w przyszłości.