W jaki sposób wycenić Startup oraz jak na nim zarobić?

329
biznes firma

Nowe technologie odnotowujące nieustanny rozwój w branży IT są płaszczyzną, która skupia statystycznie najwięcej startup-ów. Ich masowe powstawanie cechuje się niskimi kosztami początkowymi oraz dużą dozą ryzyka. Nie odstrasza to jednak potencjalnych przedsiębiorców żądnych sukcesów pokroju Microsoftu, czy Apple’a.

Czym tak właściwie jest startup i jakie są szanse jego rozwoju?

Najprostszymi słowy, jest to określenie ściśle połączone z branżą IT lub wpisuje się w ramy gospodarki cyfrowej, a oznacza projekt, który ma na celu stworzenie nowych produktów. Sukces, jaki osiągnęli dotychczas ci najwięksi, który przyniósł nierzadko bajońskie kwoty pieniędzy, po dziś dzień napędzą kolejnych twórców do jeszcze cięższej pracy. Startupy o ogromnych dochodach zwane są potocznie „jednorożcami”. Według bezlitosnych statystyk z 2014 roku, które opublikował The Founder Instytute, tylko 11 procent amerykańskich startup-ów „przeżywa” początkową fazę rozwoju, podczas gdy pozostały ich ogrom po prostu upada. Obecnie ten wynik kształtuje się na 20 procentowym wskaźniku. Tendencja wzrostowa ukazuje istotny rozwój, jaki dokonał się na przestrzeni, zaledwie 4 lat. Według ekspertów, najważniejszym okresem powstawania pomysłów są pierwsze trzy lata, a wśród niepowodzeń młodych przedsiębiorstw wymienia się niedoświadczenie, brak rozpoznania warunków rynkowych, zbyt dynamiczny rozwój oraz późniejszy przestój, a także brak korzystnej alokacji zasobów. W Polsce nie ma sprecyzowanych badań odnośnie startup-ów jednak, według GUS-u, pierwszy rok działalności potrafi przetrwać aż 75 procent wszystkich przedsiębiorstw. Kolejne lata wskazują na zmniejszenie tego wskaźnika do 50 procent, a finalnie na rynku utrzymuje się 30 procent firm. Na pierwszy plan po przeanalizowaniu powyższych danych statystycznych wysuwa się stwierdzenie, iż w celu ograniczenia ryzyka należy zastosować porządne badanie rynku oraz wszelkie możliwe metody analizy. 

Najczęściej wskazywanymi cechami start-upów są:

  • krótka historia działalności (do 5–10 lat),
  • innowacyjność,
  • skalowalność,
  • wyższe niż w przypadku „tradycyjnych” przedsięwzięć ryzyko, ale również wyższy w przypadku sukcesu zwrot z inwestycji,

Ile można zarobić na startup-ie?

Dane statystyczne z 2014 ukazują powstanie trzynastu „jednoróżców” z branży technologicznej tylko w Europie, które przekroczyły dochód 1 miliarda dolarów. Do tego momentu od 2000 roku odnotowano 
maksymalnie trzy takie przypadki w ciągu roku. Można więc wnioskować, że dobre startupy są w stanie zarobić ogromne pieniądze, jednak zależne są od inwestycyjnego spokoju. Jednym z przyczyn niepowodzeń jest przerwanie dopływu kapitału, co jest równoznaczne z wygaszeniem projektu. Nie ma co się oszukiwać – w dobie dzisiejszego świata bardzo trudno zaskoczyć czymś nowym, a nawet najlepsze i najbardziej przemyślane pomysły muszą być okraszone ogromem szczęścia. 

Przecenianie możliwości

Skoro omówione zostały przyczyny niepowodzeń oraz zależność od wspomnianego łutu szczęścia, wydaje się, że żadna tradycyjna metoda, której założeniem jest wycena startup-ów oraz ocena ryzyka nie gwarantuje skuteczności. Inwestowanie w nowe przedsięwzięcia cyber branży to los na loterii, którego szanse wynoszą statystycznie 1/10. Wycena takich projektów opiera się o tzw. metodę dochodową, której największą bolączką jest – dość odległy – czas oczekiwania na wynik. Kluczowe założenia sprzedaży w odniesieniu do proponowanej innowacji są zwykłym przewidywaniem. Są, co prawda, oparte o konkretne obliczenia, założenia i ocenę ryzyka, jednak koniec końców – to tylko przypuszczenia. Tytułem podsumowania rozważań – wycena przedsiębiorstw to pole dla popisu dla ekspertów marketingu, którzy w kontakcie z potencjalnym inwestorem powinni przedstawiać inwestycję w superlatywach, popartych rzetelnymi obliczeniami. Ważnym elementem jest, jak wcześniej wspomniano, długofalowość finansowania, która będzie gwarancją stabilnego rozwoju.

Tekst powstał przy współpracy z:
specjaliści od wyceny firm – Bizfit.pl