Strategia zakładów na boks

60
zakłady bukmacherskie - bukmacher

Strategia zakładów na boks: znaczenie przygotowań przed walką

  • Strategia zakładów na boks a znaczenie wiedzy na temat przygotowań boksera przed pojedynkiem.
  • Na przykładzie Kellego Brooka i Amira Khana dowiesz się, jak zarabiać na bokserach, którzy zwiększają masę mięśniową przed walką.
  • Dowiedz się, z czym wiąże się zmiana kategorii wagowej dla profesjonalnego boksera.
Danny Wilson pracował z najlepszymi bokserami jako trener przygotowania siłowo-kondycyjnego. Dzięki tej pracy dokładnie wie jak zawodnicy przygotowują się do walki. Wiedza ta jest niedostępna dla bukmacherów. Jego specjalistyczne doświadczenie może posłużyć nam do opracowania strategii zakładów na boks, a tym samym uzyskania przewagi nad bukmacherem. Przeczytaj ten wywiad, aby dowiedzieć się więcej.

Witaj Danny. Możesz nam opowiedzieć trochę o sobie i swojej pracy trenera?

Jako trener przygotowania siłowo-kondycyjnego pracowałem z ponad setką pięściarzy boksu amatorskiego i zawodowego, a ostatnio pomagałem Kellemu Brookowi przejść z wagi półśredniej do wagi średniej, aby mógł stawić czoła Gennady’emu Golovkinowi.

Jeśli chodzi o trening siłowo-kondycyjny, to jego zadaniem jest przede wszystkim poprawa stanu fizycznego boksera przed walką. Niezależnie od postawionego celu, którym może być utrata wagi lub wzrost masy mięśniowej, moja praca polega na doprowadzeniu zawodnika do najlepszej możliwej formy na czas pojedynku bokserskiego.

Jaki wpływ może mieć przeniesienie pięściarza do wyższej kategorii wagowej na zakłady bokserskie?

Gdy wiemy już, jak obstawiać zakłady na boks wiedza na temat tego, jak zawodnik przygotowuje się do ważnego pojedynku może znacznie zwiększyć skuteczność takiego zakładu. Walka Amir Khan vs Saul „Canelo” Alvarez jest tego świetnym przykładem.

“Każda osoba obstawiająca, która dysponuje wiedzą na temat wpływu wzrostu masy mięśniowej na formę Khana, najprawdopodobniej przewidywałaby zwycięstwo Canelo.”

Główną bronią Khana jest jego szybkość. Utracił ją jednak, ponieważ przed walką zwiększył masę mięśniową. Gdyby obstawiający o tym wiedzieli, z pewnością przewidzieliby, że na początku walki Khan będzie dominować i wygrywać kolejne rundy. Z czasem jednak te obszary jego ciała, w których rozbudował mięśnie, szczególnie ramiona, zaczną mu dokuczać, dając tym samym przewagę Canelo.

Wiele osób byłoby w stanie postawić na zwycięstwo Khana z Canelo, nie mając świadomości, z czym wiąże się wzrost tak dużej wagi na poziomie elitarnych pojedynków bokserskich. Każdy gracz dysponujący wiedzą na temat wpływu, jaki może mieć wzrost masy mięśniowej na występ Khana, najprawdopodobniej stawiałby na Canelo.

Czy możemy mówić o tym samym w przypadku przejścia Kella Brooka do wagi średniej, by pokonać Giennadija Gołowkina?

Przejście o dwie kategorie wyżej, po to aby stawić czoła bokserowi, który zatrzymywał wszystkich swoich przeciwników przez ostatnie osiem lat, uznano za sukces Kella. Gdyby nie był to Gołowkin, tylko jakikolwiek inny zawodnik wagi średniej, z pewnością Kell poradziłby sobie nawet w pojedynku trwającym 12 rund, gdyby zaszła taka konieczność.

Różnica pomiędzy Kellem a Amirem pod względem zwiększania masy mięśniowej w celu przejścia do wagi średniej polega na odmiennej budowie ciała obu zawodników. Kell jest sportowcem przyzwyczajonym do szybkiego wysiłku siłowego, podczas gdy Amir to raczej sportowiec wytrzymałościowy. Dlatego gdyby obaj mieliby kiedykolwiek stanąć naprzeciw siebie na ringu, rozsądnym zachowaniem byłoby postawienie na zwycięstwo Brooka przez nokaut lub zwycięstwo Khana po decyzji sędziów.

Gracze często twierdzą, że lepiej postawić na wyższego boksera o szerszej postawie bokserskiej. Czy rzeczywiście tak jest?

W rzeczywistości nie ma czegoś takiego jak szeroka postawa bokserska. Postawa boksera musi być na tyle szeroka, aby mógł utrzymać równowagę przez cały czas pojedynku, co jest powszechnie znane jako prawidłowapostawa boksera. Niektórzy pięściarze są wyżsi od innych, dlatego muszą walczyć na szerzej rozstawionych nogach, po to aby mogli utrzymać swoją prawidłową postawę bokserską.

Musi być ona wystarczająco szeroka, aby zawodnik mógł się łatwo poruszać, obracać, stosować unik, wyprowadzać atak, zmieniać poziomy walki i ją kontrolować. Jeśli bokser będzie w stanie wykonać wszystkie te elementy idealnie, poradzi sobie na ringu. Natomiast jeśli nie opanuje ich, to jego postawa bokserska okaże się zbyt wąska lub zbyt szeroka. Szerokość postawy może się różnić w zależności od sposobu wyprowadzania ataku przez danego boksera.

Czy był ostatnio pojedynek, który można odnieść do Twojej wiedzy?

Myślę, że walka między Davidem Haye’em i Tonym Bellewem jest dobrym przykładem.

“Budowa ciała Haye’a wpłynęła niekorzystnie na jego występ tylko w pierwszych sześciu rundach.”

Choć Haye nie jest już tak smukły, jak na początku kariery, to jego przybranie na wadze nie wynika ze wzrostu masy tłuszczowej. Redukcja wagi w poprzednich walkach mogła przyczynić się do ujemnego bilansu energetycznego, co spowodowało spadek jego sprawności fizycznej.

To z kolei oznacza, że trening boksera zmierzającego do zwiększenia masy mięśniowej nie może być taki sam jak w przypadku kulturysty. Potrzebuje za to funkcjonalnego podejścia, które poprawi jego kondycję, szybkość i koordynację ruchową.

Jaki wpływ miały wymiary ciała Haye’a w pojedynku z Bellewem?

Mięśnie zbudowane przez Haye’a wyglądały korzystnie, ale jego szybkość i siła uderzenia nie były tak skuteczne, jak przewidywano. Wielu spodziewało się, że masa ciała da mu przewagę nad Bellewem, zwłaszcza w pierwszych sześciu rundach. Jednak niewiele osób przewidziało, że to kontuzja zakończy pojedynek.

Budowa ciała Haye’a najprawdopodobniej i tak zaszkodziłaby mu, gdyby walka trwała dłużej niż sześć rund, ponieważ to właśnie wtedy lżejszy sportowiec wytrzymałościowy ma możliwość osiągnięcia przewagi.

A co możesz powiedzieć o przygotowaniach Bellewa do walki przeciwko Haye’owi?

Tradycyjne metody Bellewa, których celem jest zwiększenie hipertrofii mięśniowej zazwyczaj polegają na wykonywaniu dużej liczby powtórzeń i treningu z dużym obciążeniem. Ten rodzaj treningu aktywuje wolnokurczliwe włókna mięśniowe i jednostki motoryczne na niższych poziomach. Wpływa to negatywnie na szybkość skurczów mięśni, a kiedy dodamy do tego jeszcze wzrost masy ciała, to taki sportowiec jest znacznie wolniejszy.

Bellewa nie można zaliczyć do najszybszych pięściarzy ani w kategorii wagi półciężkiej, ani w kategorii wagi junior ciężkiej. Dlatego po zwiększeniu wagi Bellew mógłby osiągnąć przewagę tylko wtedy, gdyby walka trwała długo lub gdyby jego przeciwnik na przykład zerwał ścięgno Achillesa i nie mógł już przebywać na ringu. Celem Haye’a byłoby wtedy zakończenie pojedynku między pierwszą i szóstą rundą, tak aby Bellew nie miał szans na uzyskanie przewagi. Trudno jednak powiedzieć, co by się stało, gdyby Haye nie doznał kontuzji.

Jak stan fizyczny pięściarza wpływa na jego ciosy?

Silne uderzenie zależy od stworzonego pędu. Czyli od tego, jak szybko można przenieść daną masę w kierunku celu. Zawodnicy wagi ciężkiej uderzają mocno, jeśli mają szybkie ręce. Wtedy generują pęd.

Bokser wagi ciężkiej jest często znacznie wolniejszy od zawodnika wagi piórkowej pod względem szybkości rąk. Dzieje się tak dlatego, że muszą pokonać bezwładność swojej masy, potrzebując o wiele więcej siły. Wróćmy do przykładu pojedynku Haye vs Bellew. Haye w naturalny sposób potrafi zdecydować, jak prawidłowo wykorzystać swoje ciało i jego masę, aby uzyskać odpowiednią siłę uderzenia.