Xbox

817

Xbox, system konsoli do gier video stworzony przez amerykańską firmę Microsoft. Xbox, pierwsze wejście Microsoftu do świata konsolowych gier elektronicznych, ukazał się w 2001 roku, co postawiło go w bezpośredniej konkurencji z PlayStation 2 firmy Sony i GameCube firmy Nintendo.

Obawiając się, że sukces konsoli PlayStation firmy Sony zaszkodzi rynkowi komputerów osobistych, Microsoft zainicjował w 1999 roku plany stworzenia własnego systemu do gier na konsole, aby zarówno zdywersyfikować swoją linię produktów, jak i wykorzystać dobrze prosperujący przemysł gier. System ten – pierwotnie nazywany DirectX-box z powodu używania oprogramowania wideo o nazwie – miał wiele opóźnień w uruchomieniu i kilka zmian cenowych po swoim debiucie. Pomimo popularnych tytułów, takich jak Halo: Combat Evolved i Halo 2, Microsoft poinformował w 2005 roku, że do tej pory stracił 4 miliardy dolarów od przedsiębiorstwa Xbox.

Xbox oferował lepsze funkcje technologiczne (w porównaniu z konkurencją), ale początkowo brakowało mu niektórych korzyści płynących z licencjonowania oprogramowania dostępnego dla rywali Nintendo i Sony. Xbox Live, sieć gier online na Xboksie, zadebiutował w 2002 r. i pozwolił graczom konkurować ze sobą przez Internet. Ponad dwa miliony graczy zapisało się na Xbox Live, uznając go za jeden z największych sukcesów Xboksa. Wiele osób wykorzystywało luki w zabezpieczeniach Xboksa do modyfikacji systemu, tak aby pirackie kopie gier mogły być odtwarzane na konsoli – proces ten był popularny pomimo tego, że takie modyfikacje powodowały utratę gwarancji.

W 2005 roku Xbox został zastąpiony przez Xbox 360 Microsoftu, ale nawet mając do dyspozycji doskonałą konsolę, wielu graczy nadal korzystało z oryginalnego Xboksa i korzystało z sieci Xbox Live. Modyfikacja sprzętu i piractwo komputerowe pozostały problemem w przypadku Xboksa 360, ale Microsoft podjął dramatyczny krok w kierunku zablokowania miliona kont z sieci Xbox Live w 2009 roku, kiedy to wykrył, że użytkownicy ci ominęli zabezpieczenia firmy w zakresie zarządzania prawami cyfrowymi. Na bardzo konkurencyjnym rynku, gdzie Xbox 360 musiał stawić czoła silnej presji ze strony Nintendo Wii i Sony PlayStation, Microsoft starał się osiągnąć stałe zyski ze swojej konsoli. Na przykład, w 2009 roku Microsoft obniżył cenę Xbox 360 Elite aż o 25 procent, aby zwiększyć swój udział w rynku. Przeprowadzka była udana; do 2010 roku Xbox 360 był najczęściej używaną konsolą do gier w amerykańskim domu, a sieć Xbox Live miała ponad 20 milionów abonentów. W listopadzie 2013 roku Microsoft wypuścił Xbox One, bardziej wydajny system, który wyeliminował jedną z najtrwalszych wad Xbox 360. Większa, lepiej wentylowana obudowa, w połączeniu z bardziej czułym mechanizmem chłodzenia, sprawiły, że Xbox One nie był narażony na problemy z przegrzaniem, które nękały wcześniejszą konsolę.