Panika i przerażenie to normalne reakcje po tym, jak bankomat nie wypłacił twoich pieniędzy. Prawdopodobnie na wyciągu bankowym kwota ta znajdowała się na liście zakończonych transakcji i została odjęta od salda Twojego konta. Co powinieneś zrobić? Gdzie szukać pomocy? Czy możesz łatwo zdobyć tę gotówkę w banku?
Jeśli zdarzyło się, że podczas wypłaty środków z bankomatu nie powiodło się i nie wypłacono ci gotówki, należysz do nielicznych pechowych. Takie sytuacje są bardzo rzadkie. Co gorsza, te pieniądze są zwykle księgowane i znikają z twojego konta, chociaż nie udało Ci się ich zobaczyć i włożyć do portfela.
Nie możesz jednak panikować. Musisz podjąć odpowiednie kroki jak najszybciej i odzyskać utracone środki.
Jak długo trwa zwrot pieniędzy?
Wszystko zależy od używanego bankomatu. Jeśli było to urządzenie należące do banku, w którym masz konto, cały proces załatwienia sprawy z pewnością będzie szybszy. A jeśli płacisz w jednym ze sklepów sieciowych, Planet Cash lub Euronet, zdecydowanie musisz być cierpliwy.
Jak zacząć odzyskiwać pieniądze?
Przede wszystkim – zadzwoń na infolinię ATM
Bankomat może nie wypłacić pieniędzy z kilku powodów. Najprawdopodobniej maszyna uległa awarii lub wystąpił błąd podczas łączenia się z bankiem – w tej sytuacji zmiana historii nie była możliwa. Twoja karta powinna również być winna – była brudna, nieczytelna lub po prostu nieaktualna.
Jednak bez względu na powód, dla którego bankomat nie płaci, chwyć telefon i zadzwoń na infolinię. Z przodu bankomatu zawsze znajdziesz odpowiedni numer, pod który chcesz zadzwonić. Zidentyfikuj problem i poproś o pomoc. Odbiorca sprawdzi, czy maszyna, która była używana – jest uszkodzona, czy nie – najprawdopodobniej zaleci złożenie reklamacji.
Po drugie – zadzwoń na infolinię banku
Bez względu na to, czy chcesz wypłacić środki z bankomatu, Euronetu czy Planet Cash swojego banku, skontaktuj się ze swoim bankiem. Infolinie bankowe są zazwyczaj dostępne przez całą dobę, więc możesz łatwo zadzwonić w dowolnym momencie. Zidentyfikuj całą sytuację i poproś o natychmiastowe wyjaśnienie i zwrot pieniędzy. Przedstawiciel banku poprosi cię o złożenie skargi. Możesz to zrobić natychmiast podczas rozmowy lub rozważyć dowolną z opcji wymienionych w następnej sekcji.
Po trzecie – złóż skargę
Nikt nie lubi długich i męczących procesów reklamacyjnych, szczególnie jeśli musisz pilnie odzyskać utracone środki. Musisz to jednak zrobić jak najszybciej, a istnieje kilka sposobów wyboru:
- telefonicznie, kontaktując się z infolinią,
- ustnie, osobiście odwiedzając oddział banku,
- na piśmie, wysyłając list do banku lub osobiście,
- online za pomocą systemu bankowości internetowej.
Bank rozpatruje skargę w ciągu 30 dni, ale bądź przygotowany na to, że proces ten może potrwać nawet dwa razy dłużej, zwłaszcza gdy środki zostaną wycofane z zagranicznego bankomatu. Jeśli operator bankomatu natychmiast stwierdzi, że rzeczywiście wystąpiła awaria, a urządzenie ma nadwyżkę pieniędzy, środki zostaną zwrócone na twoje konto. Gorzej, jeśli nie rozpoznaje winy i nalega, aby cały proces przebiegał dobrze. Poproś go, aby sprawdził dziennik, tj. zapis bankomatu, sprawdził monitorowanie bankomatu lub monitorowanie miasta, pod warunkiem, że kamera jest skierowana na urządzenie.
Jednak bank rozwiązuje większość sytuacji pozytywnie, więc możesz być spokojny, że pieniądze wrócą do ciebie. Jeśli jednak jest odwrotnie, zawsze możesz udać się do sądu.
O czym warto pamiętać w przypadku awarii bankomatu ?
Zanotuj dokładny adres bankomatu, z którego chcesz wypłacić środki, a także datę i godzinę wypłaty. Wpisz także numer identyfikacyjny urządzenia. Takie dane pomogą szybciej zidentyfikować powolną maszynę i przyspieszyć dochodzenie.
Nie ma sposobu na uniknięcie takich sytuacji. Bankomat, jak każde inne urządzenie, może ulec awarii i przestać działać prawidłowo w co najmniej odpowiednim momencie. Spróbuj jednak wypłacić środki z bankomatu banku, w którym masz konto osobiste. Łatwo stracisz fundusze, a cały proces reklamacyjny zajmie znacznie mniej czasu.