Drony – bezkosztowi dostawcy paczek i przesyłek

291

XXI wiek dał nam możliwość robienia zakupów nie tylko bez używania gotówki, ale również bez wychodzenia z domu. W obliczu stale rosnącego trendu zakupów przez internet i stopniowej automatyzacji całego procesu napotykamy na opór materii, którym jest transport zakupionych dóbr ze sklepu do klienta. Problem ten głównie rozwiązują firmy kurierskie, dostarczające produkty do odbiorców. Jednak całkowitą rewolucję w tej dziedzinie mogą przynieść drony.

Jednostki przenoszące paczki korzystają wyłącznie z energii elektrycznej i wykonują lot w sposób autonomiczny, nie angażując do tego człowieka. Dodatkowym plusem takiego rozwiązania jest jeszcze większe skrócenie oczekiwania na przesyłkę oraz fakt, że nie musimy czekać na przesyłkę w swoim mieszkaniu. Dron dostarcza ją zawsze dokładnie tam, gdzie chcemy. Pierwszym, już funkcjonującym rozwiązaniem jest izraelski model Flytex Sky. Urządzenie jest relatywnie niedrogie, gotowe do lotu po wyjęciu z pudełka i jest w stanie przenosić niewielkie ładunki, przypinane od spodu pojazdu za pomocą gumowych pasków. Flytrex Sky łączy się z chmurą obliczeniową za pośrednictwem modułu sieci komórkowej 3G, której zasięg jest praktycznie nieograniczony. Na tę chwilę technologia w zupełności pozwalałaby na takie użycie dronów. Na przeszkodzie stoi jednak prawo, które nie tylko w Polsce, ale i w wielu innych krajach zabrania wykorzystywania autonomicznie sterowanych statków powietrznych bez ich widoczności. Dlatego Amazon pracuje nad wydzieleniem specjalnej strefy dla dronów dostawczych, między 61 a 122 metrami nad ziemią – pomiędzy niską strefą lotów dla dronów amatorskich, a wyższą strefą konwencjonalnego ruchu lotniczego. W ten sposób firma przygotowuje sobie grunt prawny pod możliwość wdrożenia autorskiego rozwiązania o nazwie Amazon PrimeAir – dronów dostawczych osiągających prędkości rzędu 110 km/h.

Spółka Alphabet, która nadzoruje wszystkie przedsięwzięcia firmy Google, pracuje z kolei nad hubem, który byłby swoistym wirtualnym centrum obsługi lotów różnych modeli dronów, pochodzących od różnych producentów. Projekt nosi nazwę Wing.

Tam, gdzie nie ma kolizji z prawem drony już są wykorzystywane w logistyce. DHL od 2013 roku używa czterośmigłowych Paketkopterów do transportu leków z kontynentalnych Niemiec na Wyspy Fryzyjskie. Najnowszy projekt o nazwie Paketkopter 3.0. miałby być konstrukcją o zdecydowanie dalszym zasięgu, dzięki pionowemu startowi i lądowaniu – tak jak w amerykańskich myśliwcach Harrier. Użycie skrzydeł w celu nadania pojazdowi siły nośnej zmniejsza zużycie energii i zwiększa prędkość na długich odcinkach do około 120 km/h. Mówi się nawet o możliwości godzinnego lotu, co daje zasięg 100 km. Udźwig maszyny miałby wzrosnąć z 0,5 do 2 kg.

Także na Islandii drony już dziś są wykorzystywane jako robotyczni dostawcy. W 2017 roku islandzka firma prowadząca sprzedaż online – AHA, zaczęła używać dronów marki Flytrex, zapewniając możliwie najszybszy transport żywności klientom na terenie Reykjaviku. Władze Islandii wydały firmie pozwolenia na używanie trzynastu korytarzy powietrznych, którymi zaopatrywana jest blisko połowa ludności miasta. Owe urządzenia są w stanie przenosić paczki ważące 3 kg z prędkością 50 km/h, a wśród nich są też drony wyposażone w chłodnie.

Automatyczna Identyfikacja i Znakowanie Towarów
Artykuł przygotowany przez firmę Koncept-L S.A. specjalizującą się w dystrybucji sprzętu AutoID.