Internet w telefonie nie działa? Przyczyny i rozwiązania

1409

Internet jest naszą codziennością, a wiele osób nie wyobraża sobie bez niego życia. W obecnej epoce, w której pożądany – a nawet wymagany – jest ciągły dostęp do informacji, mamy nadzieję, że zawsze będziemy online. Dziś jest to możliwe dzięki smartfonom. Te jednak lubią podziałać nam na nerwy i czasami okazuje się, że tak potrzebne połączenie się z siecią jest niemożliwe. Jakie mogą być tego przyczyny i jak można temu zaradzić, będąc nietechnicznym użytkownikiem?

Sieć komórkowa i tryb samolotowy – banał nad banały 

W momencie zaistnienia tego typu problemów wielu z nas wpada w panikę, nie wiedząc co robić. Kiedy jesteśmy poddenerwowani brakiem dostępu do funkcji wymagających połączenia z Internetem często dzwonimy od razu na infolinię, a jeżeli mamy bardzo blisko siebie salon operatora – biegniemy do niego. Tymczasem bardzo powszechną przyczyną braku połączenia z siecią jest wyłączenie transmisji komórkowej. Należy więc sprawdzić to ustawienie, a jeżeli okaże się, że rzeczywiście jest ona wyłączona, to należy ja włączyć. Równie banalną i powszechną przyczyną braku dostępu do sieci jest przypadkowe uruchomienie trybu samolotowego, podczas którego wszystkie opcje łączności bezprzewodowej zostają wyłączone, a więc Internet w telefonie nie ma prawa działać. Bywa, że sami go przypadkowo uruchamiamy, ale dość często włącza się on sam. Ustawienia tego typu są zawsze pod ręką i w różnych nakładkach wystarczy po prostu przesunąć palcem ekran główny, aby uzyskać w nie wgląd.

Internet przez WiFi 

Z Internetu na urządzeniach mobilnych często korzystamy w domowym zaciszu, używając domowej sieci WiFi. Jeżeli Internet WiFi stanie się niedostępny, zamiast panikować powinniśmy najpierw zacząć znów od potencjalnych banalnych przyczyn. Przede wszystkim sprawdzamy czy kable od routera są podłączone i czy są one podłączone prawidłowo. Bardzo często zdarza się też, że uszkodzona jest po prostu wtyczka przy kablu, który należy wtedy wymienić. Problemem może być też sam router. O ile nowe modele routerów doskonale współpracują ze smartfonami, o tyle starsze modele nie zawsze są do tego skore. Przede wszystkim powinniśmy zobaczyć, czy sam komputer ma połączenie z routerem. Powinniśmy też spojrzeć na router, sprawdzając, czy wszystkie diody się świecą. Jeżeli nie, możemy odłączyć router od źródła zasilania na chwilę i podłączyć na nowo. Czasem jednak zachodzi potrzeba restartu routera i konfiguracji od zera.

Konfiguracja punktu dostępu

Często zdarza się, że kupujemy telefon używany. W przypadku urządzeń nowych nie powinno być problemu z ustawieniami sieci, jednak w sprzęcie używanym mogą zostać pozostałości po konfiguracji poprzedniego operatora. Sprawdzamy wtedy punkt dostępu. w telefonie z Androidem robi się to przez wejście w ustawienia, a następnie w ustawienia sieci. W zakładce punkt dostępu mamy wyszczególnione opcje konfiguracji APN (Access Point Name). Zazwyczaj niewiele nam to mówi, ale możemy znaleźć konfigurację ustawień na stronach operatora.
Każdy operator posiada własne ustawienia APN. Prostym sposobem na jego skonfigurowanie jest opcja zamówienia SMS-a konfiguracyjnego od operatora, znajdującego się w tym samym menu. Jest on plikiem, który zawiera konieczne ustawienia. Opcję automatycznej konfiguracji oferują tez strony operatorów. Można też odwiedzić salon, jeżeli jest on pod ręką i zamówić taki SMS.

Brak Internetu w telefonie potrafi być frustrujący, szczególnie wtedy, gdy chcemy wykonać przelew lub wysłać do kogoś pilną wiadomość. Podane sposoby rozwiązują ten problem w przytłaczającej większości przypadków, chyba ze nasza karta sim lub któryś z modułów telefonu jest uszkodzony. Zamiast jednak wpadać w panikę, powinniśmy wypróbować te proste i sprawdzone rozwiązania.