Jak otworzyć restaurację ? Pomysł na biznes

269

Czy restauracja to dobry biznes?

Jeśli masz dobry pomysł na biznes cateringowy, menu w głowie i wiesz, jak otworzyć restaurację – Twoja własna restauracja będzie wtedy perspektywicznym planem przyzwoitego zysku. Gwarantem będzie również sprawdzony i doświadczony szef kuchni, który będzie chciał z nami pracować oraz osoba, dla której prowadzenie restauracji nie ma tajemnic i obejmie stanowisko managera. Tak przygotowani możemy śmiało założyć, że restauracja to dobry biznes. Co gorsza, jeśli mamy tylko marzenia i zero wiedzy teoretycznej i praktycznej. Wtedy Twoja własna restauracja będzie po prostu bardzo drogim i niezwykle pracochłonnym hobby. I nie o to w tym wszystkim chodzi……

Z tego artkułu dowiesz się :

  • Co ma znaczące przełożenie na właściwe zarządzanie restauracją
  • Poszukiwanie i wybór dostawców żywności dla gastronomii
  • Poszukiwanie dostawców dla gastronomii
  • Jak pozyskać kontakty dostawców dla restauracji?
  • Jakość i cena produktów dla gastronomii
  • Relacje z dostawcami
  • Gospodarka w gastronomii
  • Czy warto zawierać umowy o współpracy z dostawcami dla gastronomii?
  • Na co zwrócić uwagę przy wyborze dostawcy dla restauracji?

Ile można zarobić na restauracji?

Na dobrze prowadzonej restauracji można zarobić pieniądze na utrzymanie rodziny, wakacje, przyzwoity samochód i jeszcze zaoszczędzić na inny biznes. Ale źle zarządzana restauracja spowoduje, że z miesiąca na miesiąc nie będzie wypłat dla zespołu pracowników, czynszu i faktury od dostawców. I musimy mieć jasność: na to pytanie nie ma jednej odpowiedzi. Wiele zależy od tego, od tego, od jakiego kapitału zaczniemy. Czy są to oszczędności, czy też tylko duży kredyt, który trzeba będzie spłacić zmniejszając zyski? Jak chcemy urządzić restaurację: oszczędnie czy na wielką skalę? Jakiej lokalizacji, konkurencji, idei i rynku potrzeba? W małym mieście jest mniejszy zysk, ale i czynsz jest zwykle niższy. W dużym mieście będzie więcej gości, ale stałe opłaty mogą zniszczyć entuzjazm. W każdym razie, prowadząc restaurację musimy zarobić dużo pieniędzy na wielu elementach, na które musimy podzielić obrót. Czynsz, rata kredytowa, leasing sprzętu, opłaty dla pracowników, ZUS, podatki, ZAIKS i inne opłaty związane z odtwarzaniem muzyki, bieżące uzupełnianie magazynów, środki czystości, działania marketingowe, świeże kwiaty na stołach, okazjonalna dekoracja restauracji i wiele, wiele, wiele więcej. Tylko wtedy można pomyśleć o własnych dochodach. Niemniej jednak, istnieje wiele restauracji, barów i kawiarni i więcej są budowane. I jest to najlepszy dowód, że warto zająć się gastronomią.

Napisz biznes plan restauracji

Restauracja, jak każda inna firma, wymaga solidnego przygotowania. I należy mocno podkreślić, że biznes plan restauracji jest pierwszą i jedną z najważniejszych rad, jak założyć restaurację. Jak to zrobić? W wyszukiwarce można wpisać słowo “restauracja biznes plan” i na pewno zobaczysz zarówno wskazówki, jak i oferty firm, które specjalizują się w przygotowywaniu takich badań. Ale możesz to zrobić samemu, korzystając z własnego doświadczenia i wiedzy ludzi, którzy pracują w branży gastronomicznej. Więc co powinien zawierać biznesplan? Wszystko! Taki dokument powinien odpowiadać na pytania: kto, co, co, co, jak, za ile i jaki jest spodziewany zysk. Dlatego w biznesplanie uwzględniamy wszystkie koszty związane z otwarciem i prowadzeniem lokalu. Na podstawie liczby miejsc dla gości i początkowego menu, można oszacować spodziewany obrót, a suma kosztów da wyobrażenie o tym, jak powinien rozwijać się zysk. Jak widać, aby przygotować taki plan, trzeba mieć solidną wiedzę, jak prowadzić własną restaurację. Bez niej naprawdę lepiej jest nie ryzykować.

Policz ile kosztuje założenie restauracji

No właśnie… Marzenia marzeniami, a rzeczywistość rządzi się swoimi, niewzruszonymi prawami. I cyframi. Trzeba je koniecznie policzyć, bo tylko w ten sposób będziemy wiedzieli, na jaki lokal możemy sobie pozwolić. W Internecie można znaleźć informacje, które mówią o tym, że na restaurację trzeba przeznaczyć między trzysta, a pięćset tysięcy złotych. Ale są i takie porady, które mówią o tym, jak otworzyć restaurację za sto tysięcy złotych. Rozbieżność jest na tyle duża, że trzeba się tym zająć osobiście lub wynająć doradcę gastronomicznego, który przygotuje profesjonalne kalkulacje. To dobre rozwiązanie, ponieważ on będzie wiedział, jaki jest potrzebny sprzęt do planowanej koncepcji restauracyjnej miejsca. Będzie też znał stawki dla pracowników, wyceni menu, by wpisało się w lokalny rynek, określi wszystkie koszty związane z przepisami nałożonymi przez Sanepid czy wytycznymi ppoż. Rozsądnie jest wkalkulować w ogólny koszt uruchomienia restauracji także wynagrodzenia, ZUS i czynsz na przynajmniej pierwszy kwartał funkcjonowania. Jeśli zaraz po otwarciu, miesiąc będzie się zamykał na zero – można uznać to za sukces. W rzeczywistości mija trochę czasu zanim restauracja zyska stałych gości i zacznie zarabiać dodatkowo na imprezach okolicznościowych. 

Znajdź dobrą lokalizację do założenia restauracji

Jakie wymagania muszą spełniać lokale dla restauracji?

Wybierając miejsce na przyszłą restaurację, należy przede wszystkim pamiętać o tym, jak Twoi goście tam dotrą. Czy znajduje się w pobliżu budynków biurowych, w miejscu atrakcyjnym turystycznie, na dużym osiedlu, w miejscu zapewniającym atrakcje dla całej rodziny. Nie można się spodziewać, że klienci znajdą nas w odległej okolicy, w miejscu, do którego nie można dotrzeć komunikacją miejską lub gdzie nie ma miejsc parkingowych. Drugim zagadnieniem jest wynajem – sukces cateringu zależy od wysokości czynszu. Jeśli chodzi o same wymagania, należy skontaktować się z Inspekcją Sanitarną, zapoznając się z najważniejszymi z nich. Wysokość pomieszczeń, toalety, zlewozmywaki, umywalki, umywalki, przebieralnie, testowanie wody, dostęp do światła dziennego…. To naprawdę dużo i trzeba o tym wiedzieć, zanim podpiszesz umowę na zakup lub wynajem pomieszczeń.

Wynajem lub zakup lokalu dla restauracji

Jeśli mamy pieniądze, kupmy miejsce. Ale tylko w starannie sprawdzonym miejscu, które przyniesie oczekiwany obrót. Trzeba pamiętać, że prowadzenie restauracji wymaga inwestowania “w ściany” ogromnych środków finansowych i szkoda byłoby je stracić w źle wybranym miejscu. Rzadko jednak zdarza się, że inwestor chce zamrozić tyle gotówki przy zakupie lokalu, ale częściej niż nie decyduje się go wynająć. Jest to ogromne obciążenie dla budżetu miesięcznego, ale pozwala na przenoszenie własnego kapitału w celu zabezpieczenia przyszłości, na przykład. A ten w gastronomii może być kapryśny.

Stwórz własną koncepcję restauracji

Projekt i wyposażenie restauracji

Jeśli masz marzenia o swoim własnym miejscu, musisz skonfrontować je z zimną praktyką obliczeniową. Branża boleśnie weryfikuje nieprzemyślane decyzje i dlatego tak wiele restauracji jest zamkniętych już po roku. Projekt to nie tylko “wizja”. Po nim musi nastąpić weryfikacja rynku, weryfikacja konkurencji w terenie i dobór takiego wyposażenia hali, baru i kuchni, aby wszystko było spójne. Wybór odpowiedniego wyposażenia jest pochodną planu dla biznesu restauracyjnego. Jedną rzecz kupimy do baru mlecznego, a drugą do kuchni serwującej dania kuchni azjatyckiej.

Logo i znak dla restauracji

Logo restauracji powinno być czytelne i łatwe do zapamiętania. Warto zobaczyć, jak robią to liderzy rynku – prestiżowe restauracje, sieci sklepów, fast foody. Dobrze jest zamówić znak graficzny od kogoś zaufanego i zweryfikowanego. Przed rozpoczęciem współpracy należy zapoznać się z jego pracami dla sektora HoReCa.

Meble

Menu restauracji musi być spójne z całą koncepcją restauracji. Są one tworzone przez szefa kuchni w porozumieniu z właścicielem. Zdarza się, że pierwszą kartę menu przygotowuje konsultant cateringowy – jeśli zdecydujemy się z nim współpracować.

Meble i cały sprzęt w pokoju powinien być oparty na tym, co oferujemy w menu. Trudno wyobrazić sobie drogie skórzane fotele w pizzerii. Jeśli jednak koncepcja jest dobrze przemyślana, może okazać się dobrym pomysłem marketingowym. Liczy się pomysł na sprzedaż!

Obrusy, naczynia i zastawa stołowa

Na rynku działa wiele firm specjalizujących się w produkcji i dostawach dań i bielizny dla branży gastronomicznej. Są to produkty o znacznie większej odporności na zabrudzenia, częste pranie i zasinienia. Nie jest dobrym pomysłem kupowanie naczyń czy obrusów przeznaczonych do użytku domowego w restauracjach. Bardzo szybko będą wyglądać nieestetycznie, co jest bardzo niemile widziane w restauracji.

Muzyka w restauracji

Bez wątpienia dobra muzyka wpływa na atmosferę w restauracji. Należy jednak pamiętać, że za granie muzyki w miejscach publicznych trzeba płacić. Takie stowarzyszenia chroniące prawa autorskie jak ZAiKS, STOART, SPAV czekają na swoje honoraria. A jeśli w naszym lokalu mamy radio lub telewizor – musimy zapłacić (zgodnie z prawem) również abonament radiowo-telewizyjny.

Wybierz sprzęt do restauracji

Wyposażenie kuchni w restauracji to poziom, na którym należy się poruszać w porozumieniu z szefem kuchni i doradcą gastronomicznym. Jeśli z nim nie współpracujesz, możesz liczyć na konsultacje (często bezpłatne) w firmie specjalizującej się w wyposażaniu lokali gastronomicznych. Posiadają oni wiedzę na temat tego, co będziemy mieli, aby sprawnie realizować zamówienia z karty menu i na imprezy okolicznościowe. Jednak każda oferta musi być połączona z inną, a najlepiej z kilkoma. Są to drogie urządzenia, które mają pomagać pracownikom przez długi czas. Dlatego musi być dobrej jakości. O konkretne produkty najlepiej pytać na forach i w grupach cateringowych.

Zarejestruj firmę do prowadzenia restauracji

Dokumenty do założenia restauracji

Na szczęście etap ten jest teraz dość prosty do zrealizowania. Niezbędne informacje, jak to zrobić, można znaleźć na stronie internetowej firma.gov.pl. Sugerujemy, że do prowadzenia restauracji wystarczy jednoosobowa działalność gospodarcza. Aby ją założyć, wystarczy wypełnić formularz CEIDG-1 i przesłać go do odpowiedniego biura. Procedura jest łatwa do przeprowadzenia, ale aby ją przeprowadzić, trzeba mieć wiedzę na temat koncesji, ZUS i stawek podatkowych.

ZUS i stawki podatkowe dla restauracji

Jeśli zdecydujesz się na małą firmę cateringową, wskazane jest, aby wybrać opodatkowanie na zasadach ogólnych, a następnie stawka podatku dochodowego wynosi 18% do kwoty określanej co roku. Alternatywnie można wybrać stawkę zryczałtowaną, która dla przedsiębiorców wynosi 19%. Inne możliwości to zryczałtowana stawka podatku dochodowego i karta podatkowa. W kwestii najlepszej opcji, dostosowanej do planowanej działalności, pomoże biuro rachunkowe, z którym i tak trzeba będzie nawiązać współpracę. Należy pamiętać, że prowadząc restaurację należy zarejestrować się jako płatnik VAT. Właściciel lokalu jest również zobowiązany do regularnego opłacania składek na ubezpieczenie społeczne dla siebie i wszystkich swoich pracowników.

Licencja na alkohol

Restauracja bez alkoholu? Trudno to sobie wyobrazić, więc trzeba się starać o koncesję. Wszystkie informacje na temat wymaganej dokumentacji można znaleźć na stronach internetowych odpowiednich rad miejskich. Warto jednak pamiętać, że każda kategoria procentowa wymaga oddzielnego pozwolenia na sprzedaż.

Znajdź dostawców dla restauracji

Współpraca z dostawcami jest niezwykle ważnym elementem efektywnego zarządzania restauracją i należy się nią zająć przed otwarciem restauracji. Właściwy wybór będzie miał wpływ na usługi w przyszłości, a tym samym na zadowolenie gości. Na co zwrócić uwagę? Z pewnością terminowość dostaw, dostępność produktów, cena w stosunku do konkurencji, sposób płatności, jakość produktów i kontakt z przedstawicielem. Przed podjęciem ostatecznej decyzji warto zapytać innych restauratorów o ich opinię.

Zatrudnij pracowników do restauracji

Obecnie wykwalifikowani, zaangażowani pracownicy są złotą runą gastronomii. Nie jest to łatwe, więc trzeba ich zatrudniać dużo, nawet kilka miesięcy wcześniej. Jednak reklama w lokalnej prasie z hasłem “Zatrudnię szefa kuchni” to za mało. Tak ważne, kluczowe stanowiska w restauracji jak szef kuchni, kierownik czy kierownik restauracji, sommelier, kierownik baru potrzebują czasu i metody. Pomocne mogą być grupy na Facebooku, które służą do przekazywania ofert pracy w branży gastronomicznej.

Stwórz projekt restauracji

Nawet najlepsze menu, oparte na produktach premium, nie może być bronione, jeśli pominiemy tak ważną kwestię, jak wystrój wnętrza, który jest odpowiedni dla danej koncepcji. Czasami wystarczy minimalizm, ale w przeciwnym razie goście będą oczekiwać wysublimowanych pomysłów. Nie należy działać bez przemyślanej wizji, a w tym powinien pomóc specjalista. Pamiętajmy też, że trzeba myśleć jak gość – co mu się spodoba, czy poczuje się swobodnie, czy też coś z dekoracji nie zniechęci go do dalszych wizyt.

Jak wypromować restaurację?

Marketing w restauracjach powinien być prowadzony co najmniej miesiąc przed planowanym otwarciem restauracji. Trzeba stworzyć konta w mediach społecznościowych, zaplanować kampanię reklamową w mediach lokalnych, zaprojektować drukowane materiały promocyjne, zatrudnić dystrybutorów, napisać artykuły sponsorowane, nawiązać współpracę z innymi partnerami… Promocja restauracji to ogromny temat, którego nie wolno zaniedbywać. W końcu klienci muszą jakoś dowiedzieć się o naszej restauracji.

Program lojalnościowy w restauracji

Planując otwarcie restauracji, należy również zastanowić się, jak prowadzić program lojalnościowy dla swoich gości. W tym przypadku należy odpowiedzieć na pytania: kto, jak i z jaką częstotliwością lub za co chcemy wynagradzać. Taki ukłon w stronę stałych klientów jest nadal mile widziany, a zdobyte dzięki niemu kontakty (np. e-mail) pomogą w przyszłej komunikacji.