Komu roboty zabiorą miejsca pracy?

523

Zmiany zachodzące na rynku pracy w krajach rozwiniętych mają bardzo silny wpływ na strukturę społeczną. Dni, w których podobne procesy mogły zostać zatrzymane, dawno minęły. Teraz możesz tylko umiejętnie się do nich dostosować. Tak jak?

Historia pełna jest przykładów, gdy władze spowolniły postęp z obawy przed skutkami społecznymi. Cesarz Tyberiusz rozkazał zabić człowieka, który przedstawił mu wynalazek nietłukącego się szkła. Jeden z jego następców – Wespazjan – okazał się bardziej współczujący dla innowacyjnych przedmiotów, chociaż nazwanie go entuzjastą innowacji byłoby przesadą. Kiedy zaproponowano mu nowatorską metodę transportu kamiennych kolumn do Rzymu, nie zgodził się na jej wprowadzenie, tłumacząc, że pozbawiłoby to tysiące najbiedniejszych przedmiotów pracy. Półtora wieku później, kiedy William Lee przedstawił Elżbiecie I swoją, jak mu się wówczas wydawało, przełomowy wynalazek, reakcja monarchy również nie była entuzjastyczna. Nie tylko odmówiła przyznania mu patentu na automatyczną maszynę dziewiarską, ale także zganiła go słowami: „Celujesz wysoko w mistrza Lee. Zastanów się, jak twój wynalazek może wpłynąć na moich biednych poddanych. Z pewnością zrujnuje ich, pozbawiając ich zatrudnienie, aby byli żebrakami ”.

Wbrew pozorom postawa ta była racjonalna z punktu widzenia władców. Z jednej strony naprawdę bali się, że część społeczeństwa stanie się zubożała w wyniku innowacji, z drugiej (co rzadziej przyznawali) obawiali się, że obywatele wzbogaceni w nowe technologie mogą pozbawić ich siły ekonomicznej i politycznej wpływać na to. Podczas gdy pierwszy problem ma charakter krótkotrwały, drugi często prowadzi do rewolucji powodującej utratę władzy. Na szczęście, począwszy od rewolucji angielskiej w 1688 r., Kolejne kraje na świecie przestały zatrzymywać postęp technologiczny, który utorował drogę rewolucji przemysłowej i bezprecedensowemu wzrostowi dobrobytu. Wyzwanie mistrza Lee powraca jednak w coraz większej liczbie form.

Czas komputerów

Od lat osiemdziesiątych roboty i komputery są masowo wykorzystywane w różnych sektorach gospodarki w USA, a stopniowo także w innych krajach. Znalazły zastosowanie nie tylko w produkcji, ale także w sprzedaży, marketingu lub administracji. Wiele zawodów straciło rację bytu lub całkowicie zmieniło formę. Oczywiście nastąpiła utrata istniejących miejsc pracy. Chociaż nie spowodowało to trwałego wzrostu bezrobocia, wiele osób doświadczyło spadku lub stagnacji dochodów. Kogo najbardziej dotyczą zmiany i na kogo wpłynie to w przyszłości?

Możesz odpowiedzieć na te pytania, zastanawiając się, co mogą zrobić komputery w pracy. Jeśli maszyna jest w stanie coś zrobić, to tylko kwestia czasu, zanim zacznie to robić taniej niż człowiek. Ciekawym spojrzeniem na problem zawodów podatnych na „znikanie” jest badanie „Dancing with Robots” opublikowane niedawno przez amerykański think tank Third Way. Jego autorzy wskazują, że aby komputer mógł wykonać zadanie, muszą być spełnione dwa warunki. Po pierwsze warunek informacyjny: informacje niezbędne do wykonania zadania muszą być możliwe do zebrania w formie do odczytu maszynowego. Po drugie, warunek przetwarzania: proces przetwarzania informacji niezbędny do wykonania zadania musi być zapisany w formie reguł.

Chociaż wraz ze wzrostem mocy obliczeniowej i opracowywaniem nowych algorytmów coraz więcej zadań spełnia powyższe warunki, wciąż istnieje wiele zadań, które prawdopodobnie będą zarezerwowane dla człowieka na długi czas. Weź warunek informacyjny, który wydaje się prostszy do spełnienia. Zebranie informacji potrzebnych do wykonania prostego zadania ręcznego, z którym dobrze radzi sobie mózg ludzki, koordynacja wzroku i ruchu ciała, przekracza możliwości dzisiejszych robotów. Z tego powodu zawody takie jak mechanik samochodowy, masażysta lub dentysta, wymagające manualnej precyzji będą z nami przez długi czas. Rola w nich maszyn jest przede wszystkim wspierająca – kontrola jest zarezerwowana dla człowieka.

Trudno nie zauważyć, że warunek informacyjny i warunek przetwarzania są ze sobą ściśle powiązane. Jeśli w końcu możliwe jest wprowadzenie do pamięci komputera odpowiedniej ilości informacji potrzebnych do wykonania zadania, często okazuje się, że jest to tak znaczące, że przetwarzania nie można rozwiązać. Tymczasem ludzki mózg radzi sobie z przetwarzaniem w wyjątkowo dobry sposób, ponieważ oprócz prostych zasad stosuje także nieustrukturyzowane metody oparte m.in. na skojarzeniach. Zaletę człowieka najlepiej odzwierciedla użycie języka. Chociaż ostatnio nastąpił ogromny postęp w rozpoznawaniu mowy, komputery ani nie mówią, ani nie rozumieją, co im się mówi. Reagują tylko lepiej lub gorzej na polecenia głosowe.

Druga rewolucja w fabryce Forda

Istnienie wielu dziedzin, w których pracy ludzkiej nie można zastąpić, jest dość pociechą, ale musisz także nauczyć się sobie z nimi radzić, ponieważ rozprzestrzenianie się maszyn zmienia sposób, w jaki pracujesz. Z drugiej strony ci, którzy nie będą mogli znaleźć się w zawodach nieosiągalnych dla komputerów lub we współpracy z maszynami, staną przed prostą pracą fizyczną. Chociaż roboty te nie są jeszcze w stanie wykonać, ale niestety zbyt wiele osób chce je wykonać, więc wynagrodzenia w usługach takich jak fryzjerstwo, catering, opieka, sprzątanie itp. Są niskie. Ten problem zapowiada interesujący przypadek opisany w „Dancing with Robots”.

Pod koniec lat 70. Ford zaczął instalować elektroniczny wtrysk paliwa w swoich samochodach. Spowodowało to szereg problemów związanych z naprawami gwarancyjnymi. Nie wynikały one z nadmiernej awarii nowych systemów, ale z trudności mechaników w radzeniu sobie z nowym sprzętem, których w ogóle nie rozumieli. Zarząd postanowił przeprowadzić szkolenie i wydać certyfikaty uprawniające do naprawy silników Forda. Niestety połowa mechaników, którzy próbowali uzyskać te uprawnienia, nie zdała egzaminu. Do tej pory nauczyli się w praktyce od swoich kolegów, jak dokonywać napraw. Konieczność zmierzenia się z podręcznikami i diagnostyką elektroniczną okazała się dla wielu barierą nie do pokonania.

Ten przypadek ilustruje rosnące wykorzystanie wiedzy abstrakcyjnej, która umożliwia lepsze dostosowanie do nowych okoliczności, w tym potrzebę pracy z maszynami. Jak wspomniałem, przekłada się to bezpośrednio na zarobki pracowników. Podczas gdy w 1980 r. W USA czterdziestolatek z wykształceniem wyższym zarobił tylko o 26% więcej niż jego odpowiednik bez dyplomu, w 2009 r. Jego przewaga wzrosła do 84%. Co więcej, ludzie bez wykształcenia uniwersyteckiego doświadczyli stagnacji, a nawet – jak w przypadku mężczyzn – spadku realnych dochodów w USA.

Polska wydaje się być chroniona przed tym zjawiskiem. Czy nie możemy pochwalić się jednym z najwyższych odsetków absolwentów uniwersytetów na świecie? Niestety sprawa nie jest taka prosta. W Polsce można było przede wszystkim podnieść wskaźnik. Tymczasem nie ma znaczenia, ile osób jest na studiach, ale ile osób jest w stanie przyswoić przekazaną im wiedzę. To ostatnie zależy od posiadania podstawowych umiejętności. Otrzymuje się je na wcześniejszym etapie edukacji oraz w domu.

Amerykańskie badania wykazały na przykład, że różnorodność słownictwa, które dziecko słyszy w pierwszych dwóch latach życia, jest bardzo ważna dla jego dalszego rozwoju, tworząc użyteczne konteksty i powiązania znaczeniowe. Podczas gdy rola rodziców w tej kwestii jest decydująca, umiejętności czytania ze zrozumieniem oraz logiczne i matematyczne rozumienie są nabywane głównie przez szkołę. Międzynarodowe porównania wyników uczniów szkół średnich nie są wcale optymistyczne. Polska znajduje się w połowie drogi przed krajami rozwijającymi się, ale pozostaje w tyle za takimi liderami jak Finlandia, Korea Południowa, a nawet Czechy. Poprawa funkcjonowania systemu edukacji wydaje się zatem główną „drogą ucieczki” od robotów. Mam nadzieję, że nowa minister edukacji jest świadoma swojej odpowiedzialności.