Marketing internetowy w małej, lokalnej firmie

1464

Bardzo wiele firm działa na rynku lokalnym, czasem nie mając możliwości rozszerzenia obszaru działania. Firmy te dysponują ograniczonym budżetem i często rezygnują z marketingu w internecie, z góry zakładając, że jest dla nich zbyt kosztowny. Z takim przekonaniem trudno walczyć, ale warto zasygnalizować kilka możliwości działania w sieci.

Marketing w internecie to kilka głównych kanałów, które zwykle korzystają również ze strony internetowej firmy. Do wykorzystania niektórych kanałów nie jest potrzebna strona internetowa, ale jej brak eliminuje firmę z niektórych aktywności. Poniższe informacje to tylko sygnał dla niezorientowanych małych przedsiębiorców, z czego mogą skorzystać. Z konieczności tekst będzie zawierał dużo uproszczeń i skrótów.

Strona internetowa

Posiadanie firmowej strony internetowej przez wielu przedsiębiorców uznawane jest za niepotrzebne lub bardzo drogie. Owszem rozbudowane strony nie są tanie, ale prosta strona internetowa z podstawowymi danymi firmy to niewielki koszt w skali roku. Z posiadaniem strony internetowej wiąże się kilka kosztów: zakup domeny internetowej, wykonanie strony internetowej i utrzymanie jej na hostingu. Mała firma może skorzystać z zewnętrznego wykonawcy albo wykonać stronę własnymi siłami. Dostępnych jest wiele narzędzi, które ułatwiają budowę strony internetowej, a zakup domeny i hostingu to nie jest problem przekraczający możliwości drobnego przedsiębiorcy. Co powinna zawierać strona internetowa w podstawowym zakresie? Opis firmy, oferta, dane adresowe i dane kontaktowe najlepiej z panelem kontaktowym. Z czasem można ją rozbudować o nowe moduły i podstrony, na przykład blog, sklep. Obowiązkowo informacje związane z RODO. Obowiązkowo strona przystosowana do urządzeń mobilnych.

Poczta elektroniczna

Email, czy adres poczty elektronicznej jest niezbędny. Można go założyć na własnej domenie albo założyć firmowy adres Gmail. Ta druga opcja jest o tyle zachęcająca, że większość smartfonów działa na androidzie i ma wbudowana pocztę Gmail. Własny adres poczty elektronicznej to kanał do kontaktu z klientami i potencjalnymi klientami. Przyda się również do prowadzenia reklamy mailingowej. Kampanie mailingowe to nie jest prosta operacja i lepiej zlecić ją fachowcom. Źle wykonany mailing może narazić firmę na szkody.

Google – wyniki organiczne, reklama w wyszukiwarkach

Skupimy się na Google, ponieważ na pozostałe szkoda czasu, ponieważ ich udział w rynku jest znikomy. Przede wszystkim chodzi o pozycjonowanie strony internetowej, a w szerszym ujęciu o SEO. Strona pod działania SEO powinna być przygotowana, te działania to optymalizacja. Dla prostych stron, to nic trudnego, wystarczy przy wykonywaniu strony trzymać się wskazówek Google i nie kombinować. Oczywiście to tylko podstawy, baza, która pozwoli w przyszłości zbudować widoczność strony w wynikach wyszukiwania.

Wyniki wyszukiwania w Google na niektóre słowa kluczowe są geolokalizowane, co oznacza, że na pewne zapytania Google pokazuje przede wszystkim firmy lokalne, opierając się na ustalonej lokalizacji komputera pytającego. Jeśli na stronie internetowej mamy podany adres firmy i ofertę, to Google potrafi to skojarzyć, ale można mu w tym pomóc, np. dopisując miasto do tagu Title strony głównej, a nazwę miasta w treści. Reszta to sprawa pozycjonowania strony w wyszukiwarce. Możemy to zlecić albo spróbować samemu. Trzeba dodać stronę do kilku najważniejszych lokalnych katalogów firm. Skorzystać z opcji artykułów sponsorowanych w lokalnych lub branżowych portalach. Warto również udzielać się na branżowych forach i komentować tematyczne blogi. W ten sposób nie tylko wspomagamy pozycjonowanie, ale budujemy również markę i zdobywamy klientów.

Pozycjonowanie trwa długo, efekty natychmiastowe osiągniemy korzystając z AdWords, czyli płatnej reklamy wynikach wyszukiwania. W dalszym etapie możemy korzystać z wyświetlania reklam na stronach stowarzyszonych, także w modelu remarketingu. To swoiste przypomnienie serwowane internaucie, który w ostatnim czasie odwiedził naszą stronę.

Jest jeszcze kilka możliwości skorzystania z reklamy w Google, ale to już dla bardziej zaawansowanych. Jednak na każdym etapie trzeba korzystać z narzędzi analitycznych dostępnych za darmo, przede wszystkim Search Console i Google Analytics.

Social Media – marketing społecznościowy

Portale społecznościowe w polskich warunkach to przede wszystkim Facebook, Instagram, YouTube, Linkedin, dla niektórych branż Snapchat, Pinterest. Każde z tych mediów wymaga założenia konta firmowego, a prowadzenia działań marketingowych różni się. Konto na Facebooku to jedno, obecność na fanpage miasta oraz grupach miasta i grupach branżowych, to promocja własnego konta. Trzeba się tam udzielać i budować własny autorytet. Facebook ma mechanizmy do prezentowania oferty firmy, danych kontaktowych i kontaktu z klientami. Te rozwiązania zwalniają czasami z konieczności posiadania własnej strony, a przynajmniej odłożyć jej budowanie w czasie. Nie będziemy omawiać innych mediów społecznościowych z braku miejsca, to odrębna dziedzina marketingu.

Content marketing

Modny ostatnio marketing treści można prowadzić na cudzych stronach oferując swoje ekspercie teksty lub kupując miejsce na wpis sponsorowany. Oprócz ciekawej i pożytecznej treści w tekście powinny być linki do oferty firmy, mogą one przekierować potencjalnych klientów na stronę firmy, a dodatkowo pełnić funkcję pozycjonującą. Takie treści warto również umieszczać na blogu firmowym, publikując porady, szersze wyjaśnienia dotyczące oferty itp., linkując z tych wpisów do konkretnej podstrony z ofertą. Takie teksty mogą zebrać naturalne linki od polecających.

Synergia

W przypadku różnorodnych działań marketingowych 1+1 daje więcej niż 2. Poszczególne kanały marketingowe nie tylko uzupełniają się, ale również wspomagają. Korzystajmy z tych możliwości, zajmuje to trochę czasu i wymagania zaplanowania działań. Można to robić dość powoli, ale systematycznie. Prawidłowo prowadzone działania marketingowe przyniosą w efekcie rozpoznawalność marki, rosnący ruch na stronie internetowej i wzrost liczby klientów. W tym tekście zasygnalizowaliśmy kilka kanałów marketingowych do wykorzystania przez małą, lokalną firmę. Nie zawsze najlepszym wyjściem jest prowadzenie marketingu w internecie siłami własnej, małej firmy. W wielu przypadkach można to zlecić firmie zewnętrznej, precyzyjnie określając comiesięczne działania. Atutem firmy zewnętrznej jest lepsza znajomość tych zagadnień, która przydaje się na przykład w warunkach kryzysu.

Artykuł przygotowany wspólnie z serwisem www.nvvi.eu.