Systemy rezerwacyjne, po co są i dla kogo

1319

W dobie rozwoju internetu i usług chmurowych, bardzo popularną formą wspierania przedsiębiorców są systemy rezerwacyjne. Dla kogo są przeznaczone i co mogą zmienić w funkcjonowaniu firmy?

Co to są systemy rezerwacyjne ?

System rezerwacyjny to specjalne narzędzie, które ułatwia przedsiębiorcy obsługę klientów w obsłudze zgłoszeń. Najczęściej systemu rezerwacyjnego używa firma usługowa, która obsługuje swoich klientów w ściśle określonym czasie, a więc np. restauracje, zakłady fryzjerskie, warsztaty samochodowe, gabinety lekarskie, ale także np. tor gokartowy czy paintball itp. Wszędzie tam jest potrzebne zapisanie klienta na określoną godzinę, w terminie który jest dostępny i zgodny z życzeniem klienta. Tego typu narzędzia ułatwiają wyszukiwanie i rezerwację terminu przez klienta oraz wspomagają firmę w zarządzaniu zasobami.

Ze względu na dostępność rozwiązań w chmurze internetowej i tego, że są to rozwiązania na ogół dostosowane do współczesnych metod komunikacji, systemy rezerwacji są dostępne praktycznie dla każdej firmy.

Zalety dla klientów

Klienci coraz częściej chcą mieć rozwiązania pasujące do ich stylu życia. Systemy rezerwacji wychodzą naprzeciw tym oczekiwaniom. Umożliwiają dokonanie np. rezerwacji wizyty w warsztacie samochodowym bez konieczności dzwonienia i uzgadniania terminu. Klienci mogą tego dokonać nawet w godzinach, w których warsztat nie pracuje. Najczęściej na stronie internetowej warsztatu, ma do dyspozycji kalendarz, gdzie wyszukuje sobie dogodny termin i dokonuje rezerwacji. Posługuje się przy tym dowolnym urządzeniem. Może to być komputer, ale równie dobrze może to być smartfon lub tablet, gdzie ma dostępny formularz rezerwacji odpowiednio przystosowany do urządzeń mobilnych. Po dokonaniu rezerwacji otrzymuje przypomnienie SMSem lub e-mailem o terminie wizyty, może także dokonać zmian lub odwołać rezerwację korzystając ze strony www, lub nawet za pomocą SMSa.

Całość procesu rezerwacji wizyty trwa chwilę, a przy tym informacja jest dostępna w czytelnej postaci i w każdym momencie.

Zalety dla firmy

Firma korzystająca z systemu rezerwacji otrzymuje szereg dodatkowych korzyści. Po pierwsze widzi na bieżąco i z dowolnego miejsca status rezerwacji. Wie, jaka jest zajętość poszczególnych pracowników, czy stanowisk warsztatowych. Ponadto może zarządzać pracą, odpowiadać na pytania klientów, odrzucać lub akceptować rezerwacje. Jest także możliwość generowania raportów oraz kierowania np. akcji promocyjnej do stałych klientów.

Systemy rezerwacji są udostępniane w chmurze, tzn. nie jest potrzebna żadna instalacja ani udostępnianie serwerów. Dane są dostępne po zalogowaniu w każdym miejscu z dostępem do internetu. Jeżeli firma nie ma własnej strony internetowej, to może zamówić sobie wykonanie takiej strony nawet przez firmę udostępniającą system rezerwacji. Będzie ona od razu zintegrowana z modułem rezerwacji. Jeżeli firma posiada stronę internetową, to zintegrowanie jej z danym systemem rezerwacyjnym także nie będzie problemem i jest możliwe do przeprowadzenia przez osobę mającą tylko podstawowe pojęcie o informatyce i budowaniu stron internetowych.

Artykuł przygotowany przez
Artykuł powstał we współpracy z https://www.bookero.pl/ – internetowym systemem rezerwacji.