Czym są usługi zaufania ?

259

Usługi zaufania to usługi elektroniczne działające w ramach określonych ram regulacyjnych, które umożliwiają zawieranie bezpiecznych transakcji elektronicznych między obywatelami / konsumentami, przedsiębiorstwami i administracją publiczną.

Usługa zaufania – jest to usługa elektroniczna zwykle świadczona za wynagrodzeniem i obejmująca:

a) tworzenie, weryfikacja i walidacja podpisów elektronicznych, pieczęci elektronicznych lub elektronicznych znaczników czasu, zarejestrowanych elektronicznych usług dostawy i certyfikatów związanych z tymi usługami; lub

b) tworzenie, weryfikacja i weryfikacja certyfikatów uwierzytelniania witryn internetowych;

c) utrzymywanie konserwacja podpisów elektronicznych, pieczęci lub certyfikatów związanych z tymi usługami;

W jakich obszarach usługi zaufania mogą znaleźć zastosowanie?

  • zdalne oświadczenie woli – kwalifikowany podpis elektroniczny jest równoważny podpisowi odręcznemu i umożliwia zdalne podpisywanie umów, umów, zamówień,
  • skuteczna komunikacja elektroniczna o trwałym średnim charakterze, a także rzetelna i udokumentowana korespondencja między dwiema stronami,
  • potwierdzenie źródła danych i komunikacji, a także wiarygodności dokumentu, co zwiększa bezpieczeństwo i zaufanie w relacjach między uczestnikami gospodarki cyfrowej.

Jakie nowe rozwiązania bazujące na usługach zaufania mogą stać się najbardzie jpopularne?

  • podpis online (w chmurze) i podpis w locie, które mają szansę zyskać popularność ze względu na wygodę użytkowania wynikającą przede wszystkim z automatycznego wydawania w trakcie procesu;
  • dostawa elektroniczna (e-dostawa), zapewniająca trwałą i bezpieczną komunikację elektroniczną między stronami w świecie cyfrowym;
  • platformy elektroniczne integrujące różne mechanizmy identyfikacji elektronicznej i usług zaufania, umożliwiające klientom zabezpieczanie transakcji w zdalnej formule.

Jakie procesy z życiakonsumenta i firm mogą być w pełni scyfryzowane dzięki wykorzystaniu potencjału usług zaufania?

  • zdalne zawieranie umów między konsumentami a przedsiębiorstwami (np. rachunki bankowe, usługi operatorów telekomunikacyjnych, dostawców energii, gazu, telewizji cyfrowej itp.);
  • zawieranie nieskomplikowanych umów w relacjach biznes-biznes (umowy o zachowaniu poufności, zamówienia komercyjne);
  • zawieranie umów o pracę;
  • zabezpieczenie formalnej korespondencji w placówce konsumencko – handlowej lub państwowej w formie elektronicznej;
  • potwierdzenie autentyczności wszystkich biletów, zaświadczeń i certyfikatów elektronicznych.

Rewolucja cyfrowa, której jesteśmy świadkami, będzie mogła przejść do następnego etapu, kiedy jako obywatele, klienci i przedsiębiorcy będziemy w stanie wygodnie i bezpiecznie przeprowadzać transakcje w środowisku elektronicznym. Usługi zaufania opisane w niniejszym raporcie mają odpowiedzieć na rosnące zapotrzebowanie wszystkich stron na potencjalną „transakcję” dotyczącą spójnych, przewidywalnych i uniwersalnych ram organizacyjnych i prawnych dla świadczenia takich usług. Aby zaspokoić tę potrzebę, rozporządzenie eIDAS zostało wprowadzone na poziomie Unii Europejskiej. Rozporządzenie to jest tylko jednym z wielu elementów strategii cyfrowej wdrażanej przez Komisję Europejską w ramach tzw. Jednolitego rynku cyfrowego (WCB). Celem rozporządzenia eIDAS jest zwiększenie zaufania do transakcji elektronicznych na tym jednolitym rynku, w tym poprzez usunięcie istniejących barier i zwiększenie bezpieczeństwa prawnego poprzez zapewnienie jednolitości prawnej w tym obszarze w całej UE. Takie działania na całym rynku UE niewątpliwie otwierają nowe możliwości stymulowania e-biznesu, pomagając jednocześnie przedsiębiorcom w przestrzeganiu wymogów regulacyjnych i administracyjnych rynku UE.

Na rynku europejskim istnieje tendencja do ewoluowania już funkcjonującego biznesu elektronicznego lub usług publicznych do platform mobilnych i stawania się coraz bardziej powszechnym, oferującym dostęp do informacji i treści w dowolnym czasie, w dowolnym miejscu i na dowolnym urządzeniu. Aby spełnić te oczekiwania, konieczne było stworzenie ram regulacyjnych sprzyjających rozwojowi przetwarzania w chmurze, przesyłaniu danych mobilnych bez granic oraz uproszczonemu dostępowi do informacji i treści, przy jednoczesnej ochronie prywatności i danych osobowych oraz zapewnieniu bezpieczeństwa w cyberprzestrzeni.

Warunki funkcjonowania usług zaufania na jednolitym rynku cyfrowym Unii Europejskiej

Aby zrozumieć ideę usług zaufania, ich przydatność i wykorzystanie, należy je zdefiniować w sposób przyjazny odbiorcy:

Opisane usługi zaufania, częściowo znane przed zastosowaniem przepisów eIDAS, mają różne wartości i mają własną dynamikę na nowo powstającym rynku usług zaufania. Ta różna dynamika wpływu mniej więcej wpływa na produkty lub projekty pojawiające się na rynku.

Jest to szczególnie widoczne, gdy z jednej strony analizujemy globalnych dostawców mechanizmów bezpieczeństwa stron internetowych, z drugiej – zarejestrowane elektroniczne mechanizmy dostarczania (tzw. E-dostawa), które są głównie sporadycznymi rozwiązaniami lokalnymi.

Poprzedni artykułPieczęć elektroniczna
Następny artykułBlackjack – jak w niego grać?