Walmart

1391

Walmart, dawniej Wal-Mart Stores, Inc., amerykański operator sklepów dyskontowych, który był jednym z największych na świecie detalistów i jednym z największych na świecie korporacji. Siedziba firmy znajduje się w Bentonville, Arkansas.

Wal-Mart został założony przez Sama Waltona w Rogers, Arkansas, w 1962 r. i koncentrował się na wczesnym rozwoju na obszarach wiejskich, unikając w ten sposób bezpośredniej konkurencji z gigantami handlu detalicznego, takimi jak Sears i Kmart. W miarę rozwoju firma rozwijała nowe formaty handlu detalicznego, w tym magazyny dyskontowe Sam’s Club (1983) i Supercentrum Wal-Mart (1988). W ciągu dekady po otwarciu połączonych supermarketów spożywczych i towarowych, Wal-Mart stał się jednym z największych producentów artykułów spożywczych w Stanach Zjednoczonych. Nacisk na uwagę klienta (np. reklama bezpośrednia), kontrolę kosztów (np. tani import) i wydajność sieci dystrybucji (np. magazynowanie regionalne) pomogły firmie Wal-Mart stać się największym detalistą w Stanach Zjednoczonych w 1990 roku.

Rok później, wraz z otwarciem sklepu w Meksyku, firma weszła na rynki międzynarodowe i nadal rozwijała się, zarówno poprzez nowe sklepy, jak i przejęcie znanych detalistów, w takich krajach jak Kanada, Chiny, Niemcy i Wielka Brytania. Firma odnotowała spadek sprzedaży bezpośrednio po śmierci Waltona w 1992 r., ale odrodziła się po wprowadzeniu w 1993 r. marki Great Value. W latach po śmierci Waltona, firma była mniej oszczędna finansowo, szybko akumulując zadłużenie korporacyjne w celu sfinansowania takich nowych strategii jak grupa dodatkowych Supercentrów Wal-Mart. Ryzyko finansowe się spłaciło: do 1995 r. sprzedaż Wal-Mart’u podwoiła się, do 1999 r. firma stała się największym prywatnym pracodawcą na świecie, a do 2001 r. jej całkowita sprzedaż przewyższyła sprzedaż Exxon Mobil, klasyfikując Wal-Mart jako największą korporację na świecie.

W kolejnych latach Wal-Mart pozostawał światowym liderem, a w 2010 roku zaczął przejmować wiele firm z branży e-commerce, w tym Jet.com (2016) i Moosejaw (2017). W 2018 roku firma zmieniła nazwę na Walmart.

Jej skrajny rozwój nie obył się bez kontrowersji. Walmart był krytykowany za przyczynianie się do rozwoju miast poprzez wypieranie z biznesu lokalnych merchandiserów, z których wielu nie było w stanie konkurować z ekonomią skali firmy. Walmart był również krytykowany za utrzymywanie niskich płac; jego pracownicy zarabiają znacznie mniej niż przeciętny pracownik handlu detalicznego, w du żej części z powodu antyzwiązkowej postawy firmy. Jej praktyki merchandisingowe są jednak naśladowane przez innych detalistów.