Czym jest Web 3.0?

16

Internet zmienił się drastycznie od samego początku. Od kanałów IRC po nowoczesne media społecznościowe, sieć stała się ważnym elementem interakcji interpersonalnych – i ciągle się zmienia.

Web 3.0 to zbiór technologii internetowych nowej generacji, które w dużym stopniu opierają się na uczeniu maszynowym i sztucznej inteligencji. Jego celem jest tworzenie bardziej otwartych, połączonych i inteligentnych stron internetowych i aplikacji internetowych, koncentrując się na wykorzystaniu automatycznego rozumienia przesyłanych danych.

Wykorzystując sztuczną inteligencję i zaawansowane techniki uczenia maszynowego, Network 3.0 ma na celu zwiększenie szybkości dostarczania bardziej spersonalizowanych i odpowiednich dla użytkownika informacji. Zostanie to osiągnięte dzięki zastosowaniu inteligentniejszych algorytmów do wyszukiwania i analizy dużych zbiorów danych.

Dzisiejsze strony internetowe zazwyczaj prezentują użytkownikom statyczne treści lub informacje w postaci forów lub mediów społecznościowych. Chociaż pozwala to na szybkie publikowanie treści szerokiej publiczności, nie jest w stanie w równym stopniu zaspokoić potrzeb konkretnego użytkownika. Strona internetowa powinna być w stanie dostosować informacje dostarczane do konkretnego użytkownika, tak jak dzieje się to w prawdziwym świecie komunikacji interpersonalnej.

Informatyk Tim Berners-Lee, wynalazca World Wide Web, wyjaśnił tę ideę Semantic Web w 1999 roku:

Marzyłem o Internecie [gdzie komputery] są w stanie analizować wszystkie dane przepływające przez Internet – treści, linki i transakcje między ludźmi a komputerami. „Sieć semantyczna”, która by to umożliwiała, wciąż musi zostać stworzona, ale kiedy to się wreszcie stanie, mechanizmy handlu, administracji publicznej i naszego codziennego życia będą obsługiwane przez maszyny komunikujące się z innymi maszynami.

W sieci 3.0 witryny i aplikacje internetowe będą miały dostęp do pewnego rodzaju oceanu danych, który będą w stanie zrozumieć, wykorzystać i dostosować do indywidualnych użytkowników.

Krótka historia ewolucji Internetu

W ciągu ostatnich dziesięcioleci strony internetowe i aplikacje internetowe uległy radykalnym zmianom. Ze stron statycznych przekształciły się w witryny oparte na danych, z którymi użytkownicy mogą wchodzić w interakcje i zmieniać.

Sieć 1.0

Oryginalny Internet opierał się na czymś znanym jako Network 1.0. Termin ten został skonstruowany w 1999 roku przez autora i projektanta stron internetowych Darci DiNucci. Jego celem było rozróżnienie między siecią 1.0 a siecią 2.0. Na początku lat 90. strony były budowane przy użyciu statycznych stron HTML, które miały tylko możliwość wyświetlania informacji – odwiedzający nie mieli możliwości ingerowania w dane.

Sieć 2.0

Wszystko to zmieniło się pod koniec lat 90., kiedy zaczęto tworzyć bardziej interaktywny internet. W sieci 2.0 użytkownicy mogą wchodzić w interakcje ze stronami internetowymi za pomocą baz danych, przetwarzania po stronie serwera, formularzy i mediów społecznościowych.

Spowodowało to przejście z sieci statycznej do bardziej dynamicznej. Sieć 2.0 kładzie większy nacisk na treści generowane przez użytkowników i interoperacyjność między różnymi stronami internetowymi i aplikacjami. Sieć 2.0 mniej polegała na obserwacji, nagradzając aktywne uczestnictwo. W połowie 2000 roku większość stron internetowych nadawała do sieci 2.0.

Przyszłość internetu

Patrząc na historię Internetu w szerszym kontekście, ewolucja w bardziej semantycznej i inteligentnej sieci ma sens. Po pierwsze, dane zostały przedstawione statycznie użytkownikom. Następnie odwiedzający mogliby z nimi dynamicznie wchodzić w interakcje. Teraz wszystkie te dane będą wykorzystywane przez algorytmy w celu poprawy komfortu użytkowania i uczynienia sieci bardziej spersonalizowaną i przyjazną.

Chociaż sieć 3.0 nie jest jeszcze w pełni zdefiniowana, może korzystać z technologii peer-to-peer (P2P), takich jak blockchain, oprogramowanie open source, rzeczywistość wirtualna, Internet przedmiotów (IoT) i wiele innych.

Obecnie wiele aplikacji ogranicza się tylko do jednego systemu operacyjnego. Sieć 3.0 może uczynić aplikacje bardziej niezależnymi od określonych urządzeń i może działać na wielu różnych typach sprzętu i oprogramowania bez dodatkowych kosztów programowania.

Sieć 3.0 ma również na celu zwiększenie otwartości i decentralizacji Internetu. W obecnej sieci użytkownicy muszą polegać na operatorach sieci komórkowych i komórkowych, którzy monitorują i testują informacje przechodzące przez ich systemy. Wraz z pojawieniem się technologii książek rozproszonych może się to wkrótce zmienić. Użytkownicy odzyskają swoje dane.

Co czyni Sieć 3.0 lepszą od swoich poprzedników?

  • Brak centralnego punktu kontrolnego: Ponieważ pośrednicy są eliminowani z równania, dane użytkowników nie będą przez nich kontrolowane. Zmniejsza to ryzyko cenzury ze strony rządów i korporacji oraz zmniejsza skuteczność podmiotów odmawiających usługi (DoS).
  • Zwiększona wzajemna łączność informacji: w miarę jak coraz więcej produktów łączy się z Internetem, większe zestawy danych dostarczają algorytmom więcej informacji do analizy. Może to pomóc w dostarczeniu dokładniejszych informacji, które uwzględniają potrzeby poszczególnych użytkowników.
  • Bardziej efektywne przeglądanie: podczas korzystania z wyszukiwarek znalezienie najlepszego wyniku może być męczące. Jednak z biegiem lat poprawiono znajdowanie semantycznie istotnych wyników na podstawie kontekstu wyszukiwania i metadanych użytkownika. Prowadzi to do wygodniejszego przeglądania stron internetowych, jednocześnie pomagając każdemu znaleźć dokładnie potrzebne informacje.
  • Sieć 2.0 wprowadziła system etykiet społecznościowych, ale można nim łatwo manipulować. Dzięki inteligentniejszym algorytmom zmanipulowane wyniki mogą być filtrowane przez sztuczną inteligencję.
  • Lepsza reklama i marketing: nikt nie lubi być bombardowany reklamami online. Jeśli jednak reklamy te odpowiadają Twoim zainteresowaniom, mogą być przydatne, a nie denerwujące. Sieć 3.0 ma na celu poprawę jakości wyświetlanych reklam poprzez wykorzystanie systemów opartych na sztucznej inteligencji i kierowanie reklam do określonej grupy odbiorców na podstawie dostarczonych danych konsumentów.
  • Lepsza obsługa klienta: w przypadku witryn i aplikacji wydajna obsługa klienta jest kluczem do zadowolenia użytkownika. Jednak ze względu na ogromne koszty wiele udanych usług internetowych nie jest w stanie odpowiednio skalować obsługi klienta. Zastosowanie inteligentniejszych chatbotów, które mogą rozmawiać z wieloma klientami jednocześnie, pozwoli użytkownikom cieszyć się lepszą obsługą klienta.

Wnioski końcowe

Ewolucja Internetu to długa podróż i na pewno jeszcze się nie skończyła. W przyszłości możemy spodziewać się kolejnych iteracji sieci.

Doświadczając ogromnej eksplozji danych, strony internetowe i aplikacje zyskały możliwość przejścia do sieci zapewniającej znacznie lepszą obsługę coraz większej liczbie użytkowników na całym świecie.

Chociaż nie ma jeszcze szczegółowej definicji sieci 3.0, pojawia się ona już dzięki innowacjom technologicznym. MonitorFX

Poprzedni artykułAkcje PZU
Następny artykułUbezpieczenie dla turysty