Zasady rugby

279

Rugby jest jednym z najbardziej fizycznych sportów. Światowy szczyt tego sportu leży w Pucharze Świata w Rugby. Inne turnieje, takie jak Tri Nations (w tym RPA, Nowa Zelandia i Australia), Six Nations (w tym Anglia, Irlandia, Szkocja, Walia, Włochy i Francja) oraz Heineken Cup to inne turnieje, które cieszą się dużym uznaniem przez cały czas.

Przedmiot gry

Celem gry jest zdobycie większej liczby punktów niż przeciwnicy w 80-minutowych ramach czasowych przyznanych za każdy mecz w rugby. Zespół z większą liczbą punktów w pełnym wymiarze czasu zostaje ogłoszony zwycięzcą. Gry mogą zakończyć się remisem.

Drużyna z piłką musi przesunąć piłkę w górę pola w „fazach gry”. Piłki nigdy nie można podać do przodu, ale gracze mogą biegać do przodu z piłką lub kopać piłkę do przodu, aby ją ścigać. Drużyna przeciwna musi zatrzymać drużynę atakującą, walcząc i próbując zatrzymać piłkę.

Gracze i wyposażenie

Każda drużyna rugby będzie się składać z 15 graczy. Zespół jest podzielony na dwie grupy zwane napastnikami i napastnikami. Istnieje 8 napastników (pozycje obejmują Hooker, Prop, Second Row, Flanker i Number Eight) i 7 tylnych (pozycje obejmują Scrum Half, Fly Half, Inside Center, Outside Center, Wingers i Full Back).

Boisko jest podzielone na trzy sekcje; jeden główny obszar gry, który nie może przekraczać 100 metrów, oraz dwa pola martwych bramek, które mogą wynosić od 10 do 20 m. Skok musi wówczas wynosić 70 metrów szerokości. Słupki bramkowe mają kształt litery „H” i są oddalone od siebie o około 5–6 metrów bez ograniczeń wysokości.

Buty z ćwiekami można nosić razem z gumowymi osłonami, ochraniaczami głowy, ochraniaczami ramion i ochraniaczy goleni. Każda drużyna musi nosić koszulki tego samego koloru z pasującymi spodenkami i skarpetami.

Punktacja

Punkty można zdobyć na jeden z czterech sposobów:

  • Try jest przyznawana, gdy gracz umieszcza piłkę w martwej strefie kulowym swojego przeciwnika za bramką. 5 punktów.
  • Konwersja jest wolny, że zespół jest przyznawany po spróbować zarobić 2 punkty bonusowe. Udane kopnięcie musi przejść między górnymi słupkami a górnym paskiem na bramce.
  • Rzut karny zapewni drużynie 3 punkty i zostanie przyznany drużynie, gdy drużyna przeciwna spowoduje naruszenie.
  • Drop goal może zostać wyrzucony z ręki tak długo, jak piłka odbija pierwszy i może zarobić zespołu 3 punkty.

Zwycięstwo w grze

Aby wygrać grę, musisz zdobyć więcej punktów niż przeciwnik w ciągu 80 minut. Punkty można zdobywać dowolną z wyżej wymienionych metod.

Zasady Rugby

  • Gra jest podzielona na dwie 40-minutowe połowy z 10-minutowym okresem odpoczynku między nimi. Gra nie ma czasu przestoju i kończy się dokładnie po 80 minutach.
  • Każda drużyna może zacząć od 15 graczy i do 7 rezerwowych. Gracze, którzy opuścili boisko, mogą wrócić tylko wtedy, gdy zostali leczeni z powodu kontuzji.
  • Pole musi mieć długość około 100 metrów i szerokość 70 metrów, a pole martwej piłki musi wynosić co najmniej 10 metrów. Bramka w kształcie litery H musi mieć szerokość 6 metrów bez ograniczeń wysokości.
  • Pole składa się z następujących oznaczeń; linia środkowa, linia 5 metrów, linia 22 metrów, linia 10 metrów i linia martwej piłki. Uwzględniono również centralne miejsce do wznowienia gry po strzeleniu gola z próby, kary lub rzutu.
  • Gra musi mieć jednego sędziego i dwóch sędziów dotykowych. Zadaniem sędziego jest dotrzymywanie czasu, podejmowanie decyzji w trakcie gry i utrzymywanie porządku na boisku. Dwaj sędziowie dotykowi mogą pomóc sędziemu w podejmowaniu decyzji, a także powiadomić sędziego, gdy zawodnicy są w kontakcie (poza granicami gry).
  • Gra zostanie zatrzymana, jeśli zawodnik zostanie sfaulowany, piłka wypadnie z gry lub padnie bramka „spróbuj lub upuść”.
  • Drużyna broniąca się musi pokonać zawodnika, chwytając go i ciągnąc na podłogę. Sprzętu nie można wykonać powyżej wysokości ramion, ponieważ spowoduje to, że sędzia przyzna faul.
  • Gdy piłka wejdzie w kontakt, zostaje wywołane wyjście liniowe. Do 7 graczy może wejść do linii wyjściowej, a każdego z tych graczy można podnieść, aby złapać piłkę wrzuconą. Obie drużyny mogą rywalizować o zwycięstwo.
  • Udana konwersja, rzut karny lub kopnięcie przy bramce ma miejsce tylko wtedy, gdy graczowi uda się kopnąć piłkę przez górną część bramki. Jeśli graczowi nie powiedzie się, piłka jest nadal w grze, dopóki nie przekroczy jednej z granic pola gry.
  • Zawodnicy atakujący muszą pozostać za piłką, gdy są aktywni, lub ryzykować, że zostaną odwołani z pozycji spalonej. Zawodnicy, którzy nie przeszkadzają w grze, mogą znajdować się przed piłką, ale muszą wycofać się za piłkę, zanim ponownie przeszkadzają w grze.