Zasady Taekwondo

112

Taekwondo jest koreańską sztuką walki i sportem olimpijskim, który został opracowany w Korei po II wojnie światowej przez różnych artystów sztuk walki, ale zwykle przypisywany jest generałowi wojskowemu i artyście sztuk walki Choi Hong Hi. Taekwondo opiera się na rodzimych koreańskich sztukach walki Taekkyeon, Subak i Gwonbeop, ale ma także znaczące elementy innych sztuk walki, takich jak japońskie karate i, w mniejszym stopniu, chińskie Kung Fu.

Jako sztuka walki znana jest jako styl, który koncentruje się szczególnie na kopaniu, a doświadczonych praktyków można zobaczyć, wykonując różne spektakularne wysokości głowy i kopnięcia z wyskoku. Istnieją różne organy administracji Taekwondo, ale główne dwa to ITF (Międzynarodowa Federacja Taekwondo) i WTF (Światowa Federacja Taekwondo), ale to ta ostatnia jest najbardziej znana, ponieważ jest to forma WTF Taekwondo, która stanowi znaczną część Igrzyska Olimpijskie od 1988 roku.

Obiekt Taekwondo

W zawodach Taekwondo celem jest wyrzucenie kopnięć i uderzeń w strefy punktowe przeciwnika. Są to tułów i głowa, a zarówno kopnięcia, jak i uderzenia muszą być dokładne i mocne, ponieważ strzelcy lekkich uderzeń nie są liczeni przez strzelców (lub elektroniczne systemy punktacji w dużych zawodach). Pod koniec trzech rund meczu gracz z największą liczbą punktów zostaje ogłoszony zwycięzcą, ale mecz może zakończyć się wcześniej, gdy jeden z graczy wyeliminuje drugiego gracza.

Wszyscy praktykujący Taekwondo, bez względu na to, czy są zawodnikami, czy nie, powinni przez cały czas przestrzegać pięciu zasad Taekwondo. Są to uprzejmość, uczciwość, wytrwałość, samokontrola i niezłomny duch.

Gracze i wyposażenie

W zawodach Taekwondo zawodnicy rywalizują z innymi zawodnikami tej samej płci. Są one również podzielone na kategorie wagowe, aby zapewnić możliwie równe dopasowanie walk. W zawodach juniorskich mogą również istnieć kategorie wiekowe.

Biały mundur taekwondo, który noszą zawodnicy, jest często nazywany gi, ale technicznie to japońska nazwa munduru sztuk walki, a właściwym koreańskim terminem jest dobok. Kolorowy pas jest zawiązany wokół środka doboka, a kolor oznacza ocenę lekarza. System pasków przechodzi od białego dla początkujących do żółtego, zielonego, niebieskiego, czerwonego, a następnie czarnego dla bardziej doświadczonych praktyków. Czarne pasy otrzymują następnie oceny „dan” w miarę postępów w swoim doświadczeniu i wiedzy. W meczu Taekwondo każdy zawodnik nosi kilka elementów wyposażenia ochronnego, a są to:

  • Osłona głowy
  • Ochraniacz klatki piersiowej
  • Osłona pachwiny
  • Osłony przedramion
  • Ochraniacze na ręce
  • nagolenniki
  • Ochraniacz na usta

Punktacja

Punktacja w meczu Taekwondo jest prosta. Gracz otrzymuje:

  • Jeden punkt za podstawowy atak na tors przeciwnika
  • Dwa punkty za obrotowe kopnięcie w tułów przeciwnika
  • Trzy punkty za kopnięcie w głowę

W dużych zawodach stosowane są elektroniczne systemy punktacji, które są umieszczone w ochraniaczach piersi każdego gracza i są dostosowywane, aby uwzględnić kategorię wagi walki. W przypadku kopnięć w głowę (i walk, w których nie stosuje się punktacji elektronicznej), panel 4 sędziów naciska przycisk, gdy widzi punkt oceny. Jeśli co najmniej 3 sędziów się zgodzi, punkt jest przyznawany.

Wygranie meczu

Po zakończeniu meczu Taekwondo (na koniec rundy 3 x 2 minuty) zwycięzcą zostaje zawodnik, który ma najwięcej punktów. Jeśli obaj wojownicy mają taką samą liczbę punktów, wówczas toczy się dodatkowa runda, zwana rundą złotego punktu. W tej rundzie pierwszy zawodnik, który zdobędzie punkt, zostaje ogłoszony zwycięzcą. Mecze w Taekwondo można wygrać wcześniej, jeśli jeden wojownik znokautuje drugiego lub jeśli jeden wojownik zostanie zdyskwalifikowany za naruszenie przepisów.

Zasady Taekwondo

  • Mecze w Taekwondo powinny być rozgrywane przez zawodników tej samej płci i należących do tej samej kategorii wagowej.
  • Teren zawodów to mata o wymiarach 8 metrów kwadratowych.
  • Mecze w Taekwondo są rozgrywane w 3 x 2-minutowych rundach z resztą 1 minuty między rundami.
  • Każdy wojownik próbuje znokautować przeciwnika lub zdobyć punkty, zadając ciosy w tułów lub głowę przeciwnika. Kopnięcia są dozwolone zarówno dla tułowia, jak i głowy, natomiast ciosy są dozwolone tylko dla ciała. Poniżej pasa nie jest dozwolonym celem.
  • Jeśli wojownik i jego trener uważają, że punkt został pominięty lub że popełnił błąd, mogą złożyć protest. Następnie sędziowie oglądają powtórkę wideo i podejmują decyzję.
  • Zawodnicy mogą stracić punkty w wyniku kar. Mogą być one poniesione przez działania takie jak:
    • Walić w twarz
    • Atakowanie kolanem
    • Atakuje poniżej talii
    • Wychodząc z ringu obiema stopami
    • Odwracając się od przeciwnika
    • Pchanie, trzymanie lub chwytanie przeciwnika
    • Udawanie kontuzji
  • Mecz wygrywa wojownik, który znokautuje przeciwnika lub ma większą liczbę punktów na koniec trzech rund.
  • Jeśli mecz zakończy się remisem, rozegrana zostanie runda złotego punktu, a zawodnik zdobędzie pierwszy punkt, który zostanie ogłoszony zwycięzcą.