Zasady wrestlingu w stylu dowolnym

169

Freestyle Wrestling to sport walki kwestionowany na ośmiokątnej macie z kółkiem w środku. Jest to jeden z dwóch wariantów zapasów, które odbywają się na igrzyskach olimpijskich, a drugi to zapasy grecko-rzymskie. W zapasach freestyle sportowcy mogą chwytać przeciwników poniżej talii i używać ich nóg zarówno do ataku, jak i obrony. Sport obejmuje elementy z wielu innych dyscyplin, w tym sambo, judo i zapaśnictwa tradycyjnego.

W przeciwieństwie do zapasów grecko-rzymskich, zarówno mężczyźni, jak i kobiety rywalizują w zapasach freestyle na olimpiadzie. Sport ten jest również kwestionowany w szerokim zakresie różnych poziomów masy, w tym lekka waga muchowa, waga muchowa, waga bantamiczna, waga piórkowa, lekka, półśrednia, średnia, lekka waga ciężka, waga ciężka i superciężka.

Freestyle Wrestling co roku występował na współczesnych igrzyskach olimpijskich, z wyjątkiem 1896 i 1912. Stany Zjednoczone są zdecydowanie najbardziej udanym narodem – zdobywając medale w sumie 110. Związek Radziecki zgromadził 56 medali, podczas gdy Japonia jest w trzecia pozycja ogólnie z 45.

Przedmiot gry

W Freestyle Wrestling głównym celem jest walka z przeciwnikiem i oparcie jego ramion na macie przez kilka sekund – co jest znane jako „szpilka” lub „upadek” i zakończy się zwycięstwem. Jednak sportowiec może również wygrać walkę na wiele innych sposobów, które zostały szczegółowo omówione w sekcji „Zwycięskie” poniżej.

Gracze i wyposażenie

Dwóch wykonawców bierze udział w meczu Freestyle Wrestling, który jest rozgrywany na dużej macie z ośmioma bokami. Wewnątrz tego ośmiokąta jest zaznaczone kółko, znane jako koło walki. Uczestnicy są zobowiązani do noszenia różnych ubrań podczas meczu olimpijskiego. Obejmują one:

Mundur

Freestyle Wrestling uniform jest znany jako singlet i często jest wykonany z lycry lub spandeksu, dzięki czemu ściśle przylega do skóry – oferując maksymalną elastyczność dla sportowca i minimalną przyczepność dla przeciwnika.

Buty zapaśnicze

Zawodnicy zapaśnicy Freestyle zapinają również specjalnie zaprojektowane buty na zawody, które zapewniają im przyczepność i mobilność podczas rywalizacji na dużej gąbczastej macie. Te buty są zwykle zbudowane z gumowych podeszew.

Blood Rag

Sportowcy zapaśniczy Freestyle będą także nosić przy sobie szmatę do krwi podczas każdej walki. Zasadniczo jest to chusteczka do nosa i może być używana do ścierania wszelkiej krwi lub potu, które mogą negatywnie wpływać na wydajność lub stanowić zagrożenie dla przeciwnika.

Kask

Podobnie jak w zapaśnictwie grecko-rzymskim, hełm bojowy jest opcjonalny w zapaśnictwie dowolnym. Niektórzy zapaśnicy otrzymują zalecenia od swojego zespołu medycznego, aby zakładać nakrycia głowy w celu ochrony, chociaż wielu woli swobodę posiadania kasku podczas walki.

Punktacja

W Freestyle Wrestlingu zastosowano bardzo specyficzny system punktowy, przy czym bardziej złożone i trudne ruchy osiągają wyższe wartości niż te prostsze. Zapaśnicy otrzymują także punkty za przyjęcie ofensywnego podejścia i walki z przeciwnikiem.

Takedown (2 – 5 punktów)

Zabicia mogą zdobyć od dwóch do pięciu punktów. Są to ruchy, które wymagają co najmniej trzech punktów kontaktu (np. Dwóch ramion, jednego kolana) i różnią się wartością w zależności od wykonania i stylu. Na przykład usunięcie z wysokim wynikiem będzie polegało na silnym rzucie z pozycji stojącej, która unosi nogi przeciwnika nad głowę.

Odwrócenie (1 punkt)

„Odwrócenie” ma miejsce, gdy zapaśnikowi udaje się odtrącić przeciwnika i zmienić pozycję obronną w atakującą. Jeden punkt jest przyznawany zapaśnikowi, któremu udaje się osiągnąć odwrócenie podczas walki.

Ekspozycja (2-3 punkty):

Narażenie lub „pozycja niebezpieczna” może dać zapaśnikowi dwa lub trzy punkty. Wtedy zapaśnik kładzie przeciwnika na plecach na kilka sekund. Liczba zdobytych punktów będzie zależeć od skuteczności, wykonania i długości ruchu ekspozycji.

Kara (1-2 punkty)

W zapasach dowolnych zawodnik może zostać ukarany, jeśli ucieknie z ładowni, cofnie się nad matą lub spędzi przerwę, gdy nie jest zmuszony do tego z powodu krwawienia. Jeśli zapaśnik uporczywie obraża się, zostanie ostrzeżony. Trzy przestrogi mogą prowadzić do dyskwalifikacji. Zapaśnik ma prawo zakwestionować przestrogi, które sędziowie utrzymają w mocy lub unieważnią.

Poza granicami (1 punkt)

Jeśli zapaśnik umieści jedną stopę poza wyznaczonym obszarem walki, jego przeciwnik otrzyma punkt „Poza granicami”.

Zwycięstwo

Istnieje wiele sposobów, aby wygrać mecz w Olympic Freestyle Wrestling. Należą do nich zwycięstwo po PIN, PIN techniczny, decyzja sędziego, niewykonanie lub dyskwalifikacja.

Pin

Większość zapaśników próbuje wygrać walkę pinem lub upadkiem. Polega to na zablokowaniu ramienia przeciwnika na macie z kontrolą przez jedną do dwóch sekund. Po ustaleniu pinezki sędzia sprawdza z sędziami werdykt. Jeśli zgodzą się z sędzią, walka zakończy się, a zawodnik, który wykonał pinezkę, zostanie zwycięzcą.

Według numeru PIN

Techniczne zwycięstwo nad pinem / porażką techniczną przyznawane jest zapaśnikowi, który osiągnie dziesięć punktów przewagi nad przeciwnikiem na dowolnym etapie walki.

Decyzją

Jeśli podczas walki nie zostanie osiągnięty żaden PIN lub PIN techniczny, sędziowie sprawdzą swoje karty wyników, aby zobaczyć, który zapaśnik zdobył najwięcej punktów w całym konkursie. Najwyższy strzelec zostaje ogłoszony zwycięzcą.

Domyślnie

Jeśli zapaśnik nie może kontynuować walki z powodu kontuzji lub z jakiegokolwiek powodu nie bierze udziału w zawodach, przegrywa mecz, a jego przeciwnikowi domyślnie przyznaje się zwycięstwo.

Przez dyskwalifikację

Jeśli zapaśnik wielokrotnie łamie zasady i / lub otrzymuje trzy przestrogi podczas walki, zostanie zdyskwalifikowany, a jego przeciwnikowi zostanie przyznane zwycięstwo.

Zasady wrestlingu w stylu dowolnym

  • Zawodnikowi zabrania się blokowania ruchu nożycami nogi w głowę, szyję lub ciało przeciwnika. Dozwolone są jednak ruchy nożyczkami na nogach lub rękach.
  • Jeśli zapaśnik zostanie uznany za pasywnego, zostanie umieszczony na trzydziestosekundowym zegarze strzału. Jeśli żadnemu sportowcowi nie uda się zdobyć żadnych punktów w ciągu tych trzydziestu sekund, przeciwnikowi przyznaje się punkt. Sportowiec pasywny otrzyma również ostrzeżenie.
  • Jeśli zapaśnik otrzyma trzy ostrzeżenia podczas walki, zostanie zdyskwalifikowany z walki.