Konflikt interesów – Definicja

1403

Konflikt interesów to sprzeczna sytuacja powstająca w przypadku, gdy postępowaniem danej strony kierują co najmniej dwa motywy – zwłaszcza, jeżeli jeden z tych motywów jest nieoczywisty lub ukryty. Prosty przypadek posiadania dwóch pracodawców określić można najlepiej jako „konflikt lojalności”. Jak przypomina Biblia, ponieważ w pełni lojalnym można być tylko wobec jednej osoby, trudno jest wierzyć w szczerość i rzetelność pracownika dzielącego obowiązki między dwóch pracodawców. Jeżeli jednak konflikty tego typu są otwarcie ujawniane, przy podjęciu odpowiednich środków można je przynajmniej kontrolować (patrz chińskie mury). W branży zajmującej się badaniem sprawozdań finansowych problem konfliktu interesów pojawić się może, gdy jedna firma ma jednocześnie pełnić funkcję bezstronnego biegłego rewidenta i doradcy w zakresie zarządzania. Choć funkcje te niekoniecznie są ze sobą w konflikcie, względy komercyjne mogą stworzyć pozory potencjalnego konfliktu.

Konflikt interesów

Konflikt interesów może występować w wielu różnych sytuacjach. Najłatwiejszym sposobem wyjaśnienia pojęcia konfliktu interesów jest użycie kilku przykładów:

  • z urzędnikiem publicznym, którego osobiste interesy są sprzeczne z jego / jej pozycją zawodową. 
  • z osobą, która ma władzę w jednej organizacji, co jest sprzeczne z jej interesami w innej organizacji
  • z osobą, która ma sprzeczne obowiązki. 

Rodzaje działań, które mogą powodować konflikt interesów, obejmują:

Nepotyzm to praktyka polegająca na udzielaniu przysług krewnym i bliskim przyjaciołom, często poprzez ich zatrudnienie. Termin pochodzi od słowa „siostrzeniec”, było to powszechną praktyką w czasach starożytnych. Nepotyzm jest uważany za konflikt interesów, ponieważ krewny może nie być najlepszą osobą do pracy.

Samodzielne postępowanie to sytuacja, w której osoba odpowiedzialna w organizacji ma sprzeczne interesy i działa we własnym interesie, a nie w interesie organizacji. Często pojawia się w sytuacjach powierniczych , w których ktoś ma zaufanie i narusza to zaufanie. Przykładem może być agent nieruchomości, który korzysta ze sprzedaży nieruchomości.

Unikaj tego, co wygląda na konflikt interesów

Niektóre działania stwarzają warunki do konfliktu interesów lub czegoś, co na pierwszy rzut oka wygląda jak konflikt. Na przykład dyrektor wykonawczy zatrudniający córkę może nie stanowić konfliktu interesów, chyba że córka otrzyma preferencyjne traktowanie, takie jak przyznanie jej wynagrodzenia wyższego niż inni na poziomie wynagrodzenia. Jeśli władza wykonawcza nie jest w stanie udzielić przysług, nie ma konfliktu interesów. Krewny może słusznie zasłużyć na wyższą pensję, ale trudno powiedzieć z zewnątrz.

Ważne: Aby uniknąć konfliktu interesów, najważniejsze jest uniknięcie pojawienia się konfliktu. Nawet pozorny konflikt może mieć negatywne konsekwencje.

Czy konflikt interesów jest przestępstwem? 

Podobnie jak inne rodzaje nielegalnych lub nieetycznych działań, działania związane z konfliktem interesów wiążą się z ryzykiem konsekwencji. 

Sektor publiczny. Ustawy rządowe zostały ustanowione w celu kryminalizacji konfliktów interesów w sektorze publicznym (podmioty rządowe). W niektórych okolicznościach konflikt interesów może skutkować ściganiem z urzędu. Na przykład urzędnicy publiczni, podobnie jak stanowi prawo,  są szczególnie narażenia na działania, które mogłyby prowadzić do korzyści osobistych z powodu konfliktu interesów. 

Prywatne firmy. W większości przypadków w prywatnych sytuacjach biznesowych sprawy związane z konfliktem interesów są rozwiązywane w sądzie przez proces cywilny . Na przykład, jeśli firma ma dowód, że członek zarządu czerpał zyski ze swojej roli w zarządzie, członek rady naruszył swój obowiązek lojalności i może zostać postawiony przed sądem. 

Konflikty interesów w miejscu pracy

Oto niektóre sytuacje w miejscu pracy, w których występują konflikty interesów w miejscu pracy :

  • Pracownik może pracować dla jednej firmy, ale może mieć poboczny biznes, który konkuruje z pracodawcą. W takim przypadku pracownik zostanie prawdopodobnie poproszony o rezygnację lub zwolnienie z pracy. 
  • Powszechny konflikt interesów w miejscu pracy dotyczy menedżera i jego pracownika, którzy są małżeństwem lub spotykają się i mają związek. Jest to konflikt, ponieważ kierownik ma uprawnienia do przekazywania pracownikom podwyżek lub awansów. Dyskusje na temat firmy między obiema osobami mogą również naruszać  ograniczenia poufności. 
  • Pracownik, który przyjaźni się z dostawcą i pozwala temu dostawcy na obejście procesu licytacji lub daje dostawcy ofertę.
  • Były pracownik może przejąć listę klientów swojej byłej firmy i bezpośrednio konkurować. Z tego powodu często wymaga się od dyrektorów i właścicieli firm porozumień o zakazie konkurencji .

Większość organizacji stosuje zasady i procedury, które nie pozwalają na konflikt interesów, aby uniknąć potencjalnego problemu przed jego wystąpieniem. Na przykład w powyższej sytuacji wiele firm ma zasady dotyczące zatrudniania krewnych w określonych sytuacjach.

Konflikty interesów przez rady dyrektorów

Członkowie zarządu spółki podpisują oświadczenia o polityce dotyczącej konfliktu interesów . Jeśli członek zarządu ma konflikt interesów, może zostać wykopany z zarządu i być może pozwany. Na przykład, jeśli członek zarządu ma stosunek seksualny z pracownikiem lub odbiera interesy firmie i przekazuje je innym. 

Powszechny konflikt występuje, gdy członek zarządu słyszy o potencjalnej transakcji, która może wpłynąć na cenę sprzedaży akcji spółki (wzrost lub spadek). Próba czerpania przez członka zarządu tej wiedzy nazywa się wykorzystywaniem informacji poufnych ; jest to nielegalne, a także stanowi konflikt interesów. 

Organizacje non-profit mają te same problemy. W rzeczywistości od tego typu organizacji wymaga się ujawnienia potencjalnych konfliktów interesów. 

Konflikty interesów w sektorze publicznym

Sędziowie muszą się wycofać (zdjąć sprawę) w przypadku konfliktu interesów. Na przykład, jeśli sędzia ma związek finansowy z jedną ze stron w sprawie, musi natychmiast ujawnić ten związek i wycofać się ze sprawy. 

Każdy urzędnik państwowy w rządzie federalnym, stanowym lub lokalnym może mieć konflikt interesów na podstawie swojej wiedzy o wydarzeniach. Na przykład, jeśli projekt ustawy uchwalony przez ustawodawcę stanowego przynosi korzyść jednemu z ustawodawców, może to być konflikt interesów. Jeśli prawodawca kupuje akcje w firmie w oparciu o wiedzę, która miałaby wpływ na cenę akcji, byłby to konflikt interesów – i wykorzystywanie informacji poufnych.

Konflikty interesów w zawodach

  • Adwokaci są związani Kodeksem odpowiedzialności zawodowej. Jednym z powszechnych przykładów konfliktu interesów przez adwokata jest sytuacja, w której adwokat próbuje reprezentować obie strony w sprawie (np. Rozwód). 
  • Lekarze mają te same rodzaje konfliktów interesów, co prawnicy. Na przykład lekarze nie powinni zajmować się sprawami finansowymi dotyczącymi pacjentów i powinni unikać niewłaściwych relacji z pacjentami i personelem.
  • Dziennikarze i reporterzy  mogą wpaść w etyczne kłopoty, publicznie popierając klienta politycznego lub sprawę polityczną, bądź też zbyt blisko źródła lub zbyt przyjaźnie nastawieni do tematu historii. 

Do zapamiętania: Zasadniczo zawsze najlepiej jest unikać konfliktu interesów. Pracownicy lub osoby z zewnątrz, które uważają się za „ofiarę” konfliktu interesów, mogą wnieść pozew przeciwko Twojej firmie. Określ zasady i procedury dla wszystkich możliwych rodzajów konfliktów, od zasad zarządu w dół. Następnie egzekwuj te zasady we wszystkich sytuacjach.