Oferta na rynku pierwotnym i wtórnym

1269

Oferta na rynku pierwotnym

Zbieranie nowego kapitału w drodze oferty sprzedaży większej liczby akcji zwykłych poprzez wprowadzenie na giełdę na rynkach publicznych lub emisję niepubliczną. W przeciwieństwie do oferty na rynku wtórnym oferta na rynku pierwotnym daje firmie zastrzyk finansowy, który można przeznaczyć na jej ekspansję.

Oferta na rynku pierwotnym

Oferta na rynku wtórnym

Formalna oferta ze strony obecnych akcjonariuszy sprzedaży ich akcji zwykłych innym inwestorom poprzez wprowadzenie na giełdę na rynkach publicznych lub emisję niepubliczną. W przeciwieństwie do oferty na rynku pierwotnym oferta na rynku wtórnym nie ma wpływu na wielkość kapitału przedsiębiorstwa. Dochodzi natomiast do zmiany właścicieli kapitału. Z oferty na rynku wtórnym często korzystają inwestorzy pierwotni – np. przedsiębiorstwa lub inwestorzy z kapitałem wysokiego ryzyka – w celu „podliczenia utargu” (czyli zrealizowania niewykorzystanych zysków z papierów wartościowych) z działalności, którą sami rozwijali.

Oferta na rynku wtórnym