Partnerstwo i współpraca white label

1639

W czasach ciągłych innowacji technologicznych i produktowych największym wyzwaniem dla branży finansowej jest skuteczne wykorzystanie nowych możliwości dostarczania klientom lepszych rozwiązań przy jednoczesnym zwiększeniu wydajności ich działalności. Brzmi prosto, ale zbyt często nowe technologie są wdrażane bez przekonania, a banki zmagają się z przestarzałymi rozwiązaniami, przeznaczając większość budżetu na utrzymanie istniejących systemów zamiast innowacji.

Przewidujemy, że w przyszłości wiele innych firm nawiąże komplementarne partnerstwa i będzie współpracować, aby skuteczniej oferować klientom nowe rozwiązania.

Saxo świadczy usługi white label klientom instytucjonalnym, takim jak banki i brokerzy, w modelu Bankowość jako usługa. Współtworzy więc podstawy technologiczne ponad stu instytucji finansowych na całym świecie. Widzimy w tym względzie duży potencjał, ponieważ partnerstwa mogą stać się nowym czynnikiem wpływającym na innowacyjność całego sektora finansowego, który w kontekście obsługi klienta zwraca się już w stronę modeli B2B2C.

W ciągu ostatniej dekady charakter partnerstwa z white label zmienił się, obejmując znacznie więcej usług i funkcjonalności. Rozwój ten wynikał z bardziej precyzyjnych wymagań klientów, w tym np. szybka migracja do nowego segmentu rynku, zapewnienie zgodności z przepisami lub wdrożenie strategii transformacji cyfrowej.

Największe banki obecnie dokonują przeglądu swojej infrastruktury i świadczonych usług z wykorzystaniem własnych zasobów, otwierając się na wykorzystanie potencjału podmiotów zewnętrznych. Połączenie wyższych oczekiwań klientów i konkurencji w segmencie fintech, w kontekście niskiej rentowności i marż, a także presji regulacyjnej, sprawia, że dalsza zmiana modelu biznesowego jest w rzeczywistości nieunikniona.

Jak powinny wyglądać usługi white label?

Chociaż partnerstwo z white label zawsze było niewidoczne dla użytkownika końcowego, znacznie więcej dzieje się pod powierzchnią. W oparciu o nasze doświadczenie poniżej przedstawiamy niektóre kluczowe elementy oferty usług opartych na takiej współpracy.

Elastyczna infrastruktura i platformy

Utworzono wiele partnerstwwhite label, aby zapewnić płynność / wycenę dla mniej popularnych klas aktywów lub rynków geograficznych, ale wkrótce pojawią się nowe potrzeby. Zapewnienie funkcjonalności w zakresie obsługi klienta i przetwarzania transakcji szybko prowadzi do zaspokojenia potrzeb w obszarach środkowej i zaplecza, takich jak rozszerzone zarządzanie ryzykiem, raportowanie, księgowość lub zabezpieczanie papierów wartościowych. Głębokość integracji i zakres funkcjonalności niezbędnej do zaspokojenia tych potrzeb może być znaczny, ale inwestycje w tym obszarze zwykle przynoszą zysk w postaci rozwoju i rozszerzenia relacji z bankiem-partnerem.

Wsparcie w ramach całego łańcucha wartości

Oprócz zapewnienia samej platformy, aby pomóc bankowi partnerskiemu podnieść standard usług oferowanych klientom i utrzymać odpowiednie relacje, dostawca white label powinien również skoncentrować się na usługach dodatkowych. Mogą obejmować procesy wdrażania nowych rozwiązań oferowanych użytkownikom końcowym, a także obsługę front-office, middle i back-office, które wykraczają poza tradycyjne szkolenia, działania edukacyjne lub narzędzia marketingowe.

Model usługowy

Jakość usług zawsze była kluczem do zadowolenia klientów, ale w ostatnich latach poprzeczka została podniesiona jeszcze wyżej, w szczególności przez nową generację dostawców usług internetowych. Obecnie usługi muszą być dostępne nie tylko przez całą dobę i przez cały tydzień – w przypadku problemów oczekuje się również skutecznego i natychmiastowego wsparcia.

Odpowiadanie na potrzeby klienta

W ostatnich latach znacznie wzrosła konkurencja w zakresie komfortu użytkowania. Zmiany w innych sektorach doprowadziły do wzrostu oczekiwań klientów w zakresie czasu reakcji, spersonalizowanej funkcjonalności lub płynnego przełączania między różnymi urządzeniami, platformami i kanałami. Znaczna część tych innowacji cyfrowych jest możliwa dzięki Open API, który usprawnił połączenie różnych funkcjonalności (często oferowanych przez różnych dostawców) w ramach jednej usługi lub jednego interfejsu klienta. Dlatego dostawcy white label muszą zapewnić, że ich platformy współpracują za pośrednictwem Open API.

Przewidywanie potrzeb

Presja regulacyjna na bilanse, presja makroekonomiczna na rentowność i presja konkurencyjna na udział w rynku wymuszają strategiczne zmiany w sektorze bankowym. Własne rozwiązania i zasoby przestają mieć rację. Szybka reakcja na możliwości rynkowe i odpowiadanie na potrzeby klientów w opłacalny sposób jest możliwa dzięki wykorzystaniu przez banki obiektów przemysłowych i zasobów podmiotów zewnętrznych oraz ich integracji z własnymi modelami biznesowymi. Dla dostawców usług typu white label jest to szansa, ale także wyzwanie: czy będą w stanie świadczyć spersonalizowane usługi w określonej skali i w szybkim tempie? Wyzwanie może często być tak prozaicznym problemem, jak obsługa klienta z różnych krajów i stref czasowych.

Presja regulacyjna na bilanse, presja makroekonomiczna na rentowność i presja konkurencyjna na udział w rynku wymuszają strategiczne zmiany w sektorze bankowym. Własne rozwiązania i zasoby nie są już właściwe. Szybka reakcja na możliwości rynkowe i odpowiadanie na potrzeby klientów w opłacalny sposób jest możliwa dzięki wykorzystaniu banków przez obiekty przemysłowe i zasoby podmiotów zewnętrznych oraz ich integracji z własnymi modelami biznesowymi. Dla dostawców usług typu white label jest to szansa, ale także wyzwanie: czy będą w stanie świadczyć spersonalizowane usługi na określoną skalę i w szybkim tempie? Wyzwanie może często stanowić tak prozaiczny problem, jak obsługa klienta z różnych krajów i stref czasowych.

Jaki będzie los partnerstwa white label za pięć lat? Odpowiedź zależy od przyszłości bankowości jako takiej. Tendencja banków do zawierania partnerstw z podmiotami zewnętrznymi może tylko rosnąć. Dostawcy usług z białą etykietą będą odgrywać kluczową rolę w szerokim i płynnym ekosystemie, w którym usługi, umiejętności i funkcje wielu podmiotów są stale wybierane i integrowane z nowymi usługami.

Niezależnie od tego, czy nazywamy to outsourcingiem, partnerstwem czy współpracą, najlepsze praktyki w usługach white label zawsze koncentrowały się na wspieraniu zdolności klienta hurtowego do zaspokajania potrzeb jego klientów końcowych. Ponieważ ewolucja potrzeb jest nieunikniona, dostawca white label musi stale inwestować w innowacje, lepiej rozumieć i wspierać priorytety poszczególnych klientów. W wyniku rosnącego zainteresowania partnerstwami, outsourcingiem technologii i ściślejszą współpracą uwolniona zostanie nowa energia i innowacje z korzyścią dla klientów i całego społeczeństwa.