Oszustwo karuzelowe
Powszechne w UE oszustwo w zakresie podatku od towarów i usług, formalnie określane terminem „Missing Trader IntraCommunity VAT Fraud” (czyli oszustwem w obrocie wewnątrzwspólnotowym popeł- nionym przez „znikającego” przedsiębiorcę). Oszust nabywa towary od dostawcy w innym kraju unijnym, a następnie znika bez zapłaty należnego podatku VAT, tym samym stając się „brakującym ogniwem”. Problem ten wynika z faktu istnienia odrębnych narodowych systemów VAT bez możliwości wymiany informacji. Łączne straty w wyniku wszystkich oszustw związanych z podatkiem VAT w UE szacuje się na 100 miliardów euro rocznie, z czego oszustwo karuzelowe jest najbardziej powszechne („The Economist”, 13 maja 2006, s. 79).
Oszustwo przy zwrocie (żargon zawodowy)
Technika oszustwa przy sprzedaży detalicznej, polegająca na tym, że klient kupuje rzecz o wysokiej wartości (np. z elektroniki) i za okazaniem paragonu żąda zwrotu pieniędzy lub wymiany towaru przedstawiając inny towar wzięty ze sklepu. W ten sposób, zamiast kraść ze sklepu, oszust po prostu zdejmuje towar z półki i zanosi do punktu obsługi klienta. Najczęstszym zabezpieczeniem przed takiem procederem jest umieszczanie punktów obsługi klienta poza terenem sklepu. Jednak w wielu przypadkach może się to okazać niewykonalne. Innym środkiem zaradczym jest używanie numerów seryjnych lub innych oznaczeń identyfikujących towary. Zob. także ubytki zapasów