Szantaż „zielonymi”

996

Szantaż „zielonymi”

Zakup dużego pakietu udziałów, któremu towarzyszy groźba złożenia oferty wykupu przedsiębiorstwa i nadzieja, że atakowana firma odkupi swoje udziały po wyższej cenie, aby bronić się przed atakiem. Jest to więc rodzaj szantażu finansowego, którego nazwa pochodzi od koloru banknotów dolarowych. Ponieważ szantaż „zielonymi” jest nie w porządku w stosunku do innych akcjonariuszy, jest obecnie zabroniony w większości kart zasad i  praw korporacyjnych. Szantaż „zielonymi” był popularną taktyką najeźdźców korporacyjnych, którzy prowokowali zasiedziałe kierownictwo do lepszych wyników w zakresie tworzenia wartości dla akcjonariuszy. Choć obecnie postrzegany jest jako „odrażająca praktyka” (źródło: „Fortune” – wydanie europejskie, 11 czerwca 2007, s. 66), był prawdopodobnie przydatnym etapem w ewolucji ku większemu aktywizmowi akcjonariuszy.