Proces logistyczny – uporządkowany łańcuch operacji związany z przepływem materiałów. Całość zintegrowanych procesów tworzy system logistyczny. Efektem procesu logistycznego jest usługa logistyczna, czyli odpowiednie przetransportowanie lub magazynowanie produktów w jakości, ilości oraz czasie zgodnym z oczekiwaniami klientów. Procesy logistyczne są związane zarówno z przepływem materiałów, jak i informacji od dostawców czynników produkcji do ich użytkowników, a nawet dalej po utylizację odpadów. Obecnie można zaobserwować tendencje do przejmowania funkcji sprawnej organizacji zewnętrznych procesów logistycznych przez operatorów spedycyjno-transportowych (logistycznych).
PODZIAŁ
Proces logistyczny może być częścią:
- logistyki zaopatrzenia;
- logistyki produkcji;
- logistyki dystrybucji.
Przez pojęcie procesu logistycznego rozumiemy np. procesy:
- komunikacji;
- zarządzania opakowaniami i jednostkami ładunkowymi;
- magazynowania;
- transportu;
- zarządzania zapasami;
- zarządzania przepływem materiałów;
- opracowywania zamówień klientów.
CECHY PROCESÓW LOGISTYCZNYCH
Procesy w logistyce mają następujące cechy:
- charakter integracyjny i kreatywny;
- przetworzenie czynników i elementów wejściowych w elementy wyjściowe, stanowiące większą wartość dla klienta;
- każdy obiekt procesu doświadcza przyrostu wartości;
- proces pociąga za sobą koszty transformacji obiektów;
- proces tworzy całość;
- służy realizacji zadań.
Wszystkie procesy logistyczne powinny spełniać wymagania zasady 7W:
- właściwy towar;
- we właściwej ilości;
- we właściwym czasie;
- na właściwe miejsce,
- o właściwej jakości;
- po właściwych kosztach
- właściwemu klientowi.
ORIENTACJA PROCESOWA
Istotą orientacji procesowej jest:
- zarządzanie całością a nie poszczególnymi elementami;
- integracja procesów częściowych w całościowy proces, w ramach którego dodaje się wartości;
- możliwości osiągania większej aktywności i przejrzystości działania;
- integracja pomiędzy zadaniami częściowymi a celami przedsiębiorstwa;
- długofalowe rozpoznanie preferencji nabywców i lepsze ich zaspokajanie;
- elastyczność działania, szybko i sprawnie reagować;
na zmiany w otoczeniu i likwidować zakłócenia z zew.
Orientacja procesowa spełnia w przedsiębiorstwie role:
- integracyjną – wszystkie zaangażowane w produkcję procesy integrują się w całość;
- koordynacyjną – w której następuję podporządkowanie poszczególnych działań jednemu procesowi lub systemowi działań;
- kreatywną – która wiąże się z reorganizacją i transformacją przedsiębiorstwa.
Zalety wdrożenia orientacji procesowej:
- znaczna poprawa czytelności i przejrzystości procesów logistycznych;
- szybkie reagowanie na zakłócenia w procesach cząstkowych;
- zmniejszenie zapasów w magazynowych;
- adekwatne do potrzeb planowanie produkcji i sprzedaży (poprzez przepływy informacji);
- lepsze rozpoznanie potrzeb klientów, poprzez prognozowanie popytu, produkcji i sprzedaży;
- dostęp do aktualizowanych na bieżąco informacji;
- skrócenie czasu dostawy;
- poprawa jakości produktów i obsługi;
- zmniejszenie kosztów, zarówno magazynowania, produkcji i dystrybucji.