Proces logistyczny

1979

Proces logistyczny – uporządkowany łańcuch operacji związany z przepływem materiałów. Całość zintegrowanych procesów tworzy system logistyczny. Efektem procesu logistycznego jest usługa logistyczna, czyli odpowiednie przetransportowanie lub magazynowanie produktów w jakości, ilości oraz czasie zgodnym z oczekiwaniami klientów. Procesy logistyczne są związane zarówno z przepływem materiałów, jak i informacji od dostawców czynników produkcji do ich użytkowników, a nawet dalej po utylizację odpadów. Obecnie można zaobserwować tendencje do przejmowania funkcji sprawnej organizacji zewnętrznych procesów logistycznych przez operatorów spedycyjno-transportowych (logistycznych).

PODZIAŁ

Proces logistyczny może być częścią:

  • logistyki zaopatrzenia;
  • logistyki produkcji;
  • logistyki dystrybucji.

Przez pojęcie procesu logistycznego rozumiemy np. procesy:

  • komunikacji;
  • zarządzania opakowaniami i jednostkami ładunkowymi;
  • magazynowania;
  • transportu;
  • zarządzania zapasami;
  • zarządzania przepływem materiałów;
  • opracowywania zamówień klientów.

CECHY PROCESÓW LOGISTYCZNYCH

Procesy w logistyce mają następujące cechy:

  • charakter integracyjny i kreatywny;
  • przetworzenie czynników i elementów wejściowych w elementy wyjściowe, stanowiące większą wartość dla klienta;
  • każdy obiekt procesu doświadcza przyrostu wartości;
  • proces pociąga za sobą koszty transformacji obiektów;
  • proces tworzy całość;
  • służy realizacji zadań.

Wszystkie procesy logistyczne powinny spełniać wymagania zasady 7W:

  • właściwy towar;
  • we właściwej ilości;
  • we właściwym czasie;
  • na właściwe miejsce,
  • o właściwej jakości;
  • po właściwych kosztach
  • właściwemu klientowi.

ORIENTACJA PROCESOWA

Istotą orientacji procesowej jest:

  • zarządzanie całością a nie poszczególnymi elementami;
  • integracja procesów częściowych w całościowy proces, w ramach którego dodaje się wartości;
  • możliwości osiągania większej aktywności i przejrzystości działania;
  • integracja pomiędzy zadaniami częściowymi a celami przedsiębiorstwa;
  • długofalowe rozpoznanie preferencji nabywców i lepsze ich zaspokajanie;
  • elastyczność działania, szybko i sprawnie reagować;

na zmiany w otoczeniu i likwidować zakłócenia z zew.

Orientacja procesowa spełnia w przedsiębiorstwie role:

  • integracyjną – wszystkie zaangażowane w produkcję procesy integrują się w całość;
  • koordynacyjną – w której następuję podporządkowanie poszczególnych działań jednemu procesowi lub systemowi działań;
  • kreatywną – która wiąże się z reorganizacją i transformacją przedsiębiorstwa.

Zalety wdrożenia orientacji procesowej:

  • znaczna poprawa czytelności i przejrzystości procesów logistycznych;
  • szybkie reagowanie na zakłócenia w procesach cząstkowych;
  • zmniejszenie zapasów w magazynowych;
  • adekwatne do potrzeb planowanie produkcji i sprzedaży (poprzez przepływy informacji);
  • lepsze rozpoznanie potrzeb klientów, poprzez prognozowanie popytu, produkcji i sprzedaży;
  • dostęp do aktualizowanych na bieżąco informacji;
  • skrócenie czasu dostawy;
  • poprawa jakości produktów i obsługi;
  • zmniejszenie kosztów, zarówno magazynowania, produkcji i dystrybucji.