Francuski producent samochodów PSA Group, drugi co do wielkości producent samochodów w Europie po Volkswagenie, opublikował raport za pierwszą połowę tego roku, zgodnie z którym sprzedano 1,903 mln samochodów. W stosunku do tego samego okresu w ubiegłym roku liczba ta spadła o 12,8%. Wzrost odnotowano tylko w trzech regionach, podczas gdy reszta wykazała spadek sprzedaży. W Europie wskaźnik sprzedaży wzrósł o 0,27%, w Indiach i regionie Azji i Pacyfiku – o 2,27%. W okresie sprawozdawczym samochodów marki Peugeot sprzedano 767,1 tys., czyli o 23,73% więcej niż rok wcześniej. Sprzedaż Citroena wzrosła o 6,38% do 536 tys. samochodów. Liczba samochodów sprzedanych przez markę Opel / Vauxhall wyniosła 568 tys. sztuk. W ciągu roku liczba ta wzrosła o 0,67%. Firma sprzedała 32,2 tys. samochodów DS, czyli o 1,45% więcej niż rok wcześniej.
Sprzedaż detaliczna w USA wzrosła w czerwcu powyżej prognoz
Amerykański Departament Handlu opublikował raport na temat stanu sprzedaży detalicznej w kraju za czerwiec. Według raportu wolumen sprzedaży detalicznej za miesiąc wzrósł o 0,4%, powtarzając tempo wzrostu z poprzedniego miesiąca. Ekonomiści oczekiwali wzrostu jedynie o 0,2%. Sektor detaliczny w Stanach Zjednoczonych, wyłączając tylko samochody, odnotował w ubiegłym miesiącu wzrost sprzedaży również o 0,4%, podczas gdy wskaźnik, który nie uwzględnia samochodów i paliwa, wzrósł o 0,7%. Wzrost w czerwcu wykazało 11 z 13 głównych kategorii sprzedaży. Mebli sprzedano o 0,5% więcej niż w maju. Podobny wzrost wykazywały żywność, napoje, materiały budowlane i odzież. Sprzedaż samochodów wzrosła o 0,7%. Spadek odnotowano w sprzedaży elektroniki. Domy towarowe zmniejszyły swój wskaźnik o 1,1%, podczas gdy sprzedaż benzyny w kategoriach pieniężnych spadła o 2,8%.
Nestle sprzedała swoje przedsiębiorstwa w Uzbekistanie francuskiemu Lactalisowi
Spółka joint venture Nestle Uzbekistan LLC, specjalizująca się w produkcji produktów mlecznych i wody pitnej, zgodziła się sprzedać swoje przedsiębiorstwa w Uzbekistanie francuskiemu koncernowi Lactalis. Umowa zakłada zakup przez francuską firmę dwóch fabryk Nestle produkujących produkty mleczne i wodę oraz zlokalizowanych we wschodnim regionie kraju. Raport Nestle zauważa, że dzięki tej akwizycji jej działalność w Uzbekistanie stanie się jeszcze bardziej wydajna. W przyszłości zostanie zawarta umowa licencyjna z Lactalis, która pozwoli uzbeckiej spółce joint venture na produkcję takich znanych na całym świecie marek, jak Nesquik, Nido i innych. Nestle Uzbekistan zainwestował już ponad 60 mln dolarów w swoją produkcję w Uzbekistanie. Obecnie jej udział w uzbeckim rynku wody pitnej wynosi prawie 30%.
JP Morgan zwiększył zysk netto o 11% w pierwszej połowie roku
Amerykańska spółka holdingowa JP Morgan Chase w pierwszej połowie roku zanotowała zysk netto w wysokości 18,831 mld USD. W ciągu roku ten wskaźnik wzrósł o 11%. Bank inwestycyjny otrzymał rozwodniony zysk na akcję w wysokości 5,46 USD. Ten wskaźnik również wykazał wzrost w porównaniu z wartością sprzed roku i wyniósł 4,66 dolarów za akcję. Dochody banku inwestycyjnego wyniosły 57,955 mld dolarów, wzrastając w ciągu ostatnich 12 miesięcy o 4%. Raport banku za drugi kwartał wykazał wzrost zysku netto o 16% w porównaniu do tego samego okresu rok wcześniej do 9,652 mld USD. Obliczony na akcję zysk wynosił 2,82 dolary, przy przewidywaniach ekspertów na poziomie 2,51 dolara na akcję. Przychody wyniosły 28,832 mld dolarów, wzrastając o 4% w ciągu roku. W raporcie kwartalnym i półrocznym bank odnotował utrzymujący się wysoki poziom zaufania konsumentów i wskazał na wzrost płac oraz tworzenie nowych miejsc pracy w Stanach Zjednoczonych.
Johnson & Johnson zwiększyła zysk netto o 42% w drugim kwartale
Amerykański producent produktów zdrowotnych Johnson & Johnson zanotował 1,4-krotny wzrost zysku netto w porównaniu z tym samym okresem rok wcześniej do 5,607 mld USD. Skorygowane zyski, które nie uwzględniają czynników jednorazowych, wzrosły o 23% w ciągu roku do 2,58 USD za akcję i przekroczyły prognozy ekonomistów na 2,46 USD za akcję. Przychody wyniosły 20,56 mld dolarów, spadając o 1,3% w ciągu ostatnich 12 miesięcy. W ujęciu organicznym indeks wzrósł o 3,9%. W okresie sprawozdawczym spółka sprzedała artykuły medyczne o wartości 3,54 mld USD, zwiększając stawkę za rok o 1,2%. Sprzedaż farmaceutyczna wzrosła o 1,7% do 10,53 mld USD. W tym samym czasie urządzeń medycznych sprzedano na 6,49 mld USD, czyli o 6,9% mniej niż w tym samym okresie ubiegłego roku.
Nadwyżka handlowa strefy euro wzrosła w maju do 23 mld euro
Europejski Urząd Statystyczny Eurostat poinformował, że w maju wielkość eksportu strefy euro wzrosła o 7,1% w porównaniu z tym samym miesiącem rok wcześniej i osiągnęła 203,4 mld euro. Kraje strefy euro importowały w tym miesiącu produktów na 180,3 mld euro, czyli o 4,2% więcej niż przed rokiem. Tym samym nadwyżka handlowa w strefie euro wzrosła do 23 mld euro wobec wartości w 15,7 mld euro w kwietniu. Od początku roku do maja eksport wzrósł o 5% do 973,5 mld euro, a import wzrósł o 5,2% do 890,8 mld euro. Nadwyżka w handlu zagranicznym wyniosła 82,7 mld euro, wzrastając o 2,7% w ciągu 5 miesięcy. W maju w Unii Europejskiej odnotowano nadwyżkę bilansu handlowego w wysokości 7,8 mld euro. Nadwyżka handlowa UE ze Stanami Zjednoczonymi wzrosła do 62,1 mld dolarów, a w handlu z Chinami deficyt wzrósł do 76,7 mld euro.
Zaufanie inwestorów do niemieckiej gospodarki spadło w lipcu
Instytut ZEW opublikował dane na temat wskaźnika zaufania inwestorów i analityków do niemieckiej gospodarki na najbliższe sześć miesięcy. Jego wartość spadła w tym miesiącu do minus 24,5 pkt z czerwcowego poziomu do minus 21,1 pkt. Eksperci ZEW zauważyli, że indeks ostatnie trzy miesiące pozostawał w strefie negatywnej. Prognoza ekonomistów sugerowała mniejszy spadek – jedynie do minus 22 pkt. Pogorszyło się również nastawienie uczestników badania przeprowadzonego przez ZEW do obecnej sytuacji w kraju. Odpowiedni wskaźnik wyniósł minus 1,1 pkt, odnotowując gwałtowny spadek od poziomu z czerwca w 7,8 pkt. Według ekonomistów oczekiwano spadku do 5 pkt. Niemieckie przedsiębiorstwa przemysłowe odnotowują spadek zamówień, co jest spowodowane intensyfikacją konfliktu w Iranie i utrzymującymi się napięciami w stosunkach handlowych między Stanami Zjednoczonymi a Chinami. Negatywnym czynnikiem jest również brak postępów w kwestii Brexitu.