Networking – budowanie i podtrzymywanie relacji biznesowych

1024

Networking jest to rozwój, utrzymanie lub wykorzystanie kontaktów społecznych lub zawodowych w celu wymiany informacji, zasobów lub usług. Sieć profesjonalna może być postrzegana jako sieć lub seria połączonych ze sobą stron internetowych – gdzie istnieją powiązania lub związki między osobami fizycznymi a osobami lub podmiotami, z którymi łączą je więzi lub związki. Tworzenie sieci zazwyczaj odbywa się między dwoma osobami, ale może być rozpatrywane jako interakcja między grupami, firmami lub instytucjami.

Psychologowie przemysłowi i organizacyjni zajmują się przede wszystkim tym, w jaki sposób tworzenie sieci wpływa na indywidualny status zatrudnienia i mobilność zawodową. Na przykład, w kontekście poszukiwania pracy, networking odnosi się do kontaktu ze znajomymi społecznymi i zawodowymi lub innymi osobami, do których osoba szukająca pracy została skierowana, w celu uzyskania informacji, wskazówek lub porady. Badania sugerują, że aż 60-90 procent osób znajduje pracę w sieci, w przeciwieństwie do tradycyjnych metod poszukiwania pracy, takich jak wysyłanie życiorysów z zapytaniami o pracę lub odpowiadanie na ogłoszenia. Podobnie, osoby indywidualne korzystają z sieci kontaktów w celu uzyskania awansu, zwiększenia widoczności lub skorzystania z doradztwa zawodowego lub mentoringu (tj. w celu zwiększenia mobilności zawodowej).

Zarówno stopień, w jakim ludzie angażują się w tworzenie sieci kontaktów (networking), jak i rodzaje osób, z którymi nawiązują kontakty, wydają się odgrywać ważną rolę w określaniu wyników kariery zawodowej, a także w kształtowaniu cech strukturalnych obecnych sieci społecznych i zawodowych poszczególnych osób. Strukturalne cechy charakterystyczne sieci obejmują takie kwestie, jak wielkość sieci, siła więzi, które istnieją pomiędzy głównymi osobami i innymi osobami lub podmiotami w ich sieci, oraz różnorodność, która istnieje pomiędzy różnymi osobami lub podmiotami w sieci i pomiędzy nimi. Ponadto siła i wpływ, jakie posiadają osoby w swojej sieci, mogą odegrać szczególnie ważną rolę w tym, czy tworzenie sieci doprowadzi do zwiększenia mobilności zawodowej. W szczególności status zawodowy kontaktów (np. menedżer wysokiego szczebla w porównaniu z osobą nie będącą menedżerem niskiego szczebla) może decydować o ich zdolności do wywierania wpływu na wyniki swojej kariery (np. zatrudnianie lub sugerowanie zatrudnienia, narażanie się na realizację ambitnych projektów, które pomagają uzyskać widoczność w organizacji), a także o jakości informacji, którymi dysponują i które są w stanie wymieniać (np. dostęp do ważnych wskazówek, czy rzetelne i dokładne doradztwo zawodowe).