O czym powinni mówić w Davos?

1366

Światowe Forum Ekonomiczne opisuje swoje oficjalne zadanie jako “poprawianie stanu świata”. Te dyskusje oczywiście mają miejsce, ale biznes to także znaczna część corocznej imprezy organizacji w szwajcarskim górskim mieście Davos.

Davos “jest bardzo skuteczny dla ludzi takich jak ja, ponieważ wszyscy nasi klienci są tutaj, więc możemy odbyć wiele spotkań” powiedział Martin Gilbert, CEO globalnej firmy inwestycyjnej Standard Life Aberdeen.

Co się tyczy dialogów forum na temat zmieniającego się świata, dyrektor wykonawczy powiedział: “Chciałbym uratować świat, ale są ludzie lepiej wykwalifikowani w ratowaniu świata niż ja.”

Zobacz: Globalizacja , Światowe Forum Ekonomiczne

Z kolei japoński przedstawiciel świata biznesu zwrócił uwagę na inne zagadnienie.

Wolny handel kontra protekcjonizm powinien być dominującym tematem Światowego Forum Gospodarczego w Davos w 2018 roku, według prezesa i dyrektora generalnego firmy Suntory.

Japoński przedstawiciel, Takeshi Niinami, argumentował, że umowy o wolnym handlu między krajami i penetracja rynku są ważniejsze niż kiedykolwiek, aby odrzucić koncepcję “narodu na pierwszym miejscu”.

Liderzy biznesu muszą “wspierać wolny handel przenikający do innych krajów” poprzez umowy na dużą skalę, “które są tak ważne, aby stawić opór dominującemu protekcjonizmowi” – powiedział Niinami w rozmowie z CNBC.

Dyrektor wykonawczy wskazał zarówno NAFTA, jak i TPP-11 – grupę 11 krajów, które zobowiązały się do zawarcia umowy o partnerstwie transatlantyckim po tym, jak prezydent Donald Trump wycofał się z tych deklaracji w 2017 r. – jako przykład takich transakcji.

Decyzja Trumpa o TPP, powszechnie uważana za amerykańską zmianę w protekcjonistycznym postępowaniu, jest zgodna z jego retoryką “America First”.
Pomimo wzrostu retoryki protekcjonistycznej na całym świecie CEO powiedział, że pozostaje optymistą co do kierunku, w jakim zmierza japońska gospodarka.

“Ogólnie rzecz biorąc, gospodarka jest dość dobra, wierzę, że wzrost gospodarczy osiągnie ponad 1,5 procent” – powiedział Niinami. “Ludzie są coraz bardziej pewni przyszłości.”

Wiele firm twierdzi jednak, że nie przewidują tak dużego wzrostu dla kraju.

Ale według Niinami, angażując się w badania i rozwój oraz utrzymując produkty wyjątkowe, wciąż jest miejsce, w którym firmy mogą się rozwijać.