CNBC to amerykański płatny telewizyjny kanał informacyjny, którego właścicielem jest NBCUniversal Broadcast, Cable, Sports and News, oddział NBCUniversal, przy czym oba są ostatecznie własnością Comcast. Siedziba CNBC znajduje się w Englewood Cliffs w stanie New Jersey, a jej działalność obejmuje przede wszystkim dzień roboczy na amerykańskich i międzynarodowych rynkach finansowych, po zakończeniu dnia roboczego i w dni wolne od pracy CNBC prowadzi przede wszystkim finansowe i biznesowe filmy dokumentalne i reality show.
CNBC została założona 17 kwietnia 1989 r. jako spółka joint venture między NBC i Cablevision jako Consumer News and Business Channel. Dwa lata później, w 1991 roku, sieć nabyła swojego głównego konkurenta, Financial News Network, co poszerzyło zarówno jej dystrybucję, jak i liczbę pracowników. Następnie Cablevision sprzedała swoje udziały NBC, dając NBC wyłączną własność. Od lutego 2015 r. CNBC jest dostępna dla około 93 623 000 gospodarstw domowych z telewizją płatną (80,4% gospodarstw domowych z telewizją) w Stanach Zjednoczonych. W 2007 roku sieć ta została sklasyfikowana jako 19. najcenniejszy kanał kablowy w Stanach Zjednoczonych, o wartości około 4 miliardów dolarów.
Oprócz krajowej paszy amerykańskiej, działają również różne lokalne wersje CNBC, obsługujące różne regiony i kraje. W wielu z tych wersji NBCUniversal jest właścicielem lub udziałowcem mniejszościowym.
Data startu | 17 kwietnia 1989 r. |
Właściciel | NBC Universal |
Kraj nadawania | Stany Zjednoczone |
Język | angielski |
Siedziba | Englewood Cliffs, New Jersey |
Siostrzane kanały | CNBC World MSNBC |
Historia telewizji CNBC
CNBC miało swoje początki w 1979 roku jako Satellite Program Network (SPN), pokazując niskobudżetową mieszankę starych filmów, programów instruktażowych i rozrywkowych. Później kanał ten zmienił nazwę na Tempo Television. Po początkowym podpisaniu listu intencyjnego w sprawie przejęcia Tempo, NBC ostatecznie zdecydowało się na umowę dzierżawy transpondera tego kanału w czerwcu 1988 r.[8] Na tej platformie, pod kierownictwem Toma Rogersa, kanał został ponownie uruchomiony 17 kwietnia 1989 r. jako Consumer News and Business Channel. NBC i Cablevision początkowo prowadziły CNBC jako spółkę joint venture 50-50, wybierając siedzibę główną kanału w Fort Lee, New Jersey.
Na początku CNBC miało znaczne trudności z uzyskaniem dostępu do telewizji kablowej, ponieważ wielu dostawców było sceptycznie nastawionych do umieszczenia go obok istniejącej od dłuższego czasu Financial News Network. Zimą 1990 roku CNBC było tylko w 17 milionach domów – mniej niż połowa potencjalnego zasięgu FNN – pomimo tego, że stał za nim mięsień NBC. Pierwotna koncepcja telewizji finansowej wyprzedziła zarówno CNBC, jak i FNN, ponieważ kilka niezależnych stacji telewizyjnych rozpoczęło nadawanie programów finansowych pod koniec lat 60-tych (WCIU Chicago i KWHY Los Angeles); jako Gene Inger, zarejestrowany doradca inwestycyjny, był pionierem programów finansowych w kilku miastach, zwłaszcza w San Francisco, Miami / Fort Lauderdale; następnie jego część WWHT Channel 68 Newark (obsługujący rynek nowojorski). Pan Inger (nigdy nie był częścią FNN) odłączył się operacyjnie po sprzedaży Channel 68 do Wometco w Miami, a dziś Channel 68 jest własnością NBC. (Inger był gościem CNBC przez lata i od 2019 roku zapewnia komentarz online z Florydy).
Mniej więcej w tym czasie FNN napotkał jednak poważne trudności finansowe. Po przedłużającej się wojnie przetargowej z konsorcjum Dow Jones-Westinghouse Broadcasting (aktywa tego pierwszego zostałyby wykorzystane do budowy konkurencyjnego kanału prawie dwie dekady później), CNBC nabyło FNN za 144,3 mln USD w dniu 21 maja 1991 r. i natychmiast połączyło te dwie operacje, zatrudniając około 60 pracowników FNN 300-osobowej załogi. Transakcja ta zwiększyła dystrybucję nowo powiększonej sieci do ponad 40 milionów domów. Po zakończeniu transakcji Cablevision sprzedała NBC swoje 50% udziałów. Z pełną nazwą „Consumer News and Business Channel” spadł, sieci programu biznesowego dzień został oznaczony jako „CNBC/FNN Daytime”, choć został on wycofany do 1992 roku.
Roger Ailes został zatrudniony jako nowy prezes CNBC w 1993 r., powierzono mu zadanie przez dyrektora generalnego NBC Boba Wrighta z obracaniem się wokół zmagającej się sieci. Pod kierownictwem Aile’a w latach 1993-1995 sieć o wartości 400 milionów dolarów podwoiła się, a jej przychody potroiły się. Ponadto, Ailes nadzorował uruchomienie w 1994 roku kanału spin-off z CNBC o nazwie „America’s Talking”. Firma Ailes opuściła CNBC i America’s Talking pod koniec 1995 r., kiedy to Microsoft i NBC utworzyły spółkę joint venture w celu przeprogramowania America’s Talking na MSNBC.
CNBC rozwinęło się w latach dziewięćdziesiątych, uruchamiając azjatyckie i europejskie wersje kanału odpowiednio w 1995 i 1996 roku. W 1997 roku CNBC zawiązało strategiczny sojusz z Dow Jones, w tym wymianę treści z Dow Jones Newswires i The Wall Street Journal oraz rebranding kanału jako „usługa NBC Universal i Dow Jones”. Międzynarodowe kanały CNBC zostały następnie połączone w 50-50 joint venture z należącymi do Dow Jones rywalami, londyńskim EBN (European Business News) i singapurskim ABN (Asia Business News) w 1998 roku, podczas gdy notowania amerykańskiego kanału rosły aż do wybuchu bańki dot-com w nowym tysiącleciu w 2000 roku.
Nowe tysiąclecie przyniosło również zmiany w sieci w 2003 roku, przenosząc jej światową siedzibę główną z 2200 Fletcher Avenue, Fort Lee do 900 Sylvan Avenue (Route 9W) w Englewood Cliffs, New Jersey, gdzie znajduje się całkowicie cyfrowa produkcja wideo i studia tworzone przez PDG Ltd z Beeston, Nottinghamshire i FX Group z Ocoee na Florydzie.
Pod koniec 2005 r. NBC Universal przejęło od Dow Jones pełną kontrolę nad przynoszącym straty CNBC Europe i CNBC Asia. Umowa licencyjna między Dow i CNBC USA pozostała jednak nienaruszona.
Dziś CNBC oferuje programy informacyjne dla biznesu w dni powszednie od 4:00 do 19:00 czasu wschodniego, podczas gdy nadawanie talk show, reportaży śledczych, filmów dokumentalnych, infomularzy i innych programów odbywa się o każdej innej porze. Na bieżąco aktualizowane są ceny akcji na giełdach w USA – NYSE, NASDAQ i AMEX, a także indeksy rynkowe, streszczenia wiadomości i aktualizacje pogodowe meteorologów NBC (przed 27 marca 2006 r. wszystkie raporty pogodowe CNBC były dostarczane przez AccuWeather). Obrotowe górne pasmo ekranu zapewnia bieżące aktualizacje indeksów i cen towarów z rynków światowych.
13 października 2014 r., przypadając na 11. rocznicę przeniesienia CNBC do jej obecnych zakładów w Englewood Cliffs, NJ, CNBC zmieniła sposób prezentacji na pełną skrzynkę pocztową o godzinie 16:9, tak jak to robiło jego azjatyckie i europejskie rodzeństwo (więcej informacji w „Prezentacji na żywo” poniżej). Od 4 stycznia 2016 r. standardowa definicja kanału 480i w sieci pokazuje teraz ten sam kanał 16:9 HD na swoim obrazie 4:3, dzięki zastosowaniu flagi AFD #10.