Telewizja CNBC

1367

CNBC to amerykański płatny telewizyjny kanał informacyjny, którego właścicielem jest NBCUniversal Broadcast, Cable, Sports and News, oddział NBCUniversal, przy czym oba są ostatecznie własnością Comcast. Siedziba CNBC znajduje się w Englewood Cliffs w stanie New Jersey, a jej działalność obejmuje przede wszystkim dzień roboczy na amerykańskich i międzynarodowych rynkach finansowych, po zakończeniu dnia roboczego i w dni wolne od pracy CNBC prowadzi przede wszystkim finansowe i biznesowe filmy dokumentalne i reality show.

CNBC została założona 17 kwietnia 1989 r. jako spółka joint venture między NBC i Cablevision jako Consumer News and Business Channel. Dwa lata później, w 1991 roku, sieć nabyła swojego głównego konkurenta, Financial News Network, co poszerzyło zarówno jej dystrybucję, jak i liczbę pracowników. Następnie Cablevision sprzedała swoje udziały NBC, dając NBC wyłączną własność. Od lutego 2015 r. CNBC jest dostępna dla około 93 623 000 gospodarstw domowych z telewizją płatną (80,4% gospodarstw domowych z telewizją) w Stanach Zjednoczonych. W 2007 roku sieć ta została sklasyfikowana jako 19. najcenniejszy kanał kablowy w Stanach Zjednoczonych, o wartości około 4 miliardów dolarów.
Oprócz krajowej paszy amerykańskiej, działają również różne lokalne wersje CNBC, obsługujące różne regiony i kraje. W wielu z tych wersji NBCUniversal jest właścicielem lub udziałowcem mniejszościowym.

Data startu17 kwietnia 1989 r.
WłaścicielNBC Universal
Kraj nadawania Stany Zjednoczone
Językangielski
SiedzibaEnglewood Cliffs, New Jersey 
Siostrzane kanałyCNBC World
MSNBC

Historia telewizji CNBC

CNBC miało swoje początki w 1979 roku jako Satellite Program Network (SPN), pokazując niskobudżetową mieszankę starych filmów, programów instruktażowych i rozrywkowych. Później kanał ten zmienił nazwę na Tempo Television. Po początkowym podpisaniu listu intencyjnego w sprawie przejęcia Tempo, NBC ostatecznie zdecydowało się na umowę dzierżawy transpondera tego kanału w czerwcu 1988 r.[8] Na tej platformie, pod kierownictwem Toma Rogersa, kanał został ponownie uruchomiony 17 kwietnia 1989 r. jako Consumer News and Business Channel. NBC i Cablevision początkowo prowadziły CNBC jako spółkę joint venture 50-50, wybierając siedzibę główną kanału w Fort Lee, New Jersey.

Na początku CNBC miało znaczne trudności z uzyskaniem dostępu do telewizji kablowej, ponieważ wielu dostawców było sceptycznie nastawionych do umieszczenia go obok istniejącej od dłuższego czasu Financial News Network. Zimą 1990 roku CNBC było tylko w 17 milionach domów – mniej niż połowa potencjalnego zasięgu FNN – pomimo tego, że stał za nim mięsień NBC. Pierwotna koncepcja telewizji finansowej wyprzedziła zarówno CNBC, jak i FNN, ponieważ kilka niezależnych stacji telewizyjnych rozpoczęło nadawanie programów finansowych pod koniec lat 60-tych (WCIU Chicago i KWHY Los Angeles); jako Gene Inger, zarejestrowany doradca inwestycyjny, był pionierem programów finansowych w kilku miastach, zwłaszcza w San Francisco, Miami / Fort Lauderdale; następnie jego część WWHT Channel 68 Newark (obsługujący rynek nowojorski). Pan Inger (nigdy nie był częścią FNN) odłączył się operacyjnie po sprzedaży Channel 68 do Wometco w Miami, a dziś Channel 68 jest własnością NBC. (Inger był gościem CNBC przez lata i od 2019 roku zapewnia komentarz online z Florydy).

Mniej więcej w tym czasie FNN napotkał jednak poważne trudności finansowe. Po przedłużającej się wojnie przetargowej z konsorcjum Dow Jones-Westinghouse Broadcasting (aktywa tego pierwszego zostałyby wykorzystane do budowy konkurencyjnego kanału prawie dwie dekady później), CNBC nabyło FNN za 144,3 mln USD w dniu 21 maja 1991 r. i natychmiast połączyło te dwie operacje, zatrudniając około 60 pracowników FNN 300-osobowej załogi. Transakcja ta zwiększyła dystrybucję nowo powiększonej sieci do ponad 40 milionów domów. Po zakończeniu transakcji Cablevision sprzedała NBC swoje 50% udziałów. Z pełną nazwą „Consumer News and Business Channel” spadł, sieci programu biznesowego dzień został oznaczony jako „CNBC/FNN Daytime”, choć został on wycofany do 1992 roku.

Roger Ailes został zatrudniony jako nowy prezes CNBC w 1993 r., powierzono mu zadanie przez dyrektora generalnego NBC Boba Wrighta z obracaniem się wokół zmagającej się sieci. Pod kierownictwem Aile’a w latach 1993-1995 sieć o wartości 400 milionów dolarów podwoiła się, a jej przychody potroiły się. Ponadto, Ailes nadzorował uruchomienie w 1994 roku kanału spin-off z CNBC o nazwie „America’s Talking”. Firma Ailes opuściła CNBC i America’s Talking pod koniec 1995 r., kiedy to Microsoft i NBC utworzyły spółkę joint venture w celu przeprogramowania America’s Talking na MSNBC.

CNBC rozwinęło się w latach dziewięćdziesiątych, uruchamiając azjatyckie i europejskie wersje kanału odpowiednio w 1995 i 1996 roku. W 1997 roku CNBC zawiązało strategiczny sojusz z Dow Jones, w tym wymianę treści z Dow Jones Newswires i The Wall Street Journal oraz rebranding kanału jako „usługa NBC Universal i Dow Jones”. Międzynarodowe kanały CNBC zostały następnie połączone w 50-50 joint venture z należącymi do Dow Jones rywalami, londyńskim EBN (European Business News) i singapurskim ABN (Asia Business News) w 1998 roku, podczas gdy notowania amerykańskiego kanału rosły aż do wybuchu bańki dot-com w nowym tysiącleciu w 2000 roku.

Nowe tysiąclecie przyniosło również zmiany w sieci w 2003 roku, przenosząc jej światową siedzibę główną z 2200 Fletcher Avenue, Fort Lee do 900 Sylvan Avenue (Route 9W) w Englewood Cliffs, New Jersey, gdzie znajduje się całkowicie cyfrowa produkcja wideo i studia tworzone przez PDG Ltd z Beeston, Nottinghamshire i FX Group z Ocoee na Florydzie.

Pod koniec 2005 r. NBC Universal przejęło od Dow Jones pełną kontrolę nad przynoszącym straty CNBC Europe i CNBC Asia. Umowa licencyjna między Dow i CNBC USA pozostała jednak nienaruszona.

Dziś CNBC oferuje programy informacyjne dla biznesu w dni powszednie od 4:00 do 19:00 czasu wschodniego, podczas gdy nadawanie talk show, reportaży śledczych, filmów dokumentalnych, infomularzy i innych programów odbywa się o każdej innej porze. Na bieżąco aktualizowane są ceny akcji na giełdach w USANYSE, NASDAQ i AMEX, a także indeksy rynkowe, streszczenia wiadomości i aktualizacje pogodowe meteorologów NBC (przed 27 marca 2006 r. wszystkie raporty pogodowe CNBC były dostarczane przez AccuWeather). Obrotowe górne pasmo ekranu zapewnia bieżące aktualizacje indeksów i cen towarów z rynków światowych.

13 października 2014 r., przypadając na 11. rocznicę przeniesienia CNBC do jej obecnych zakładów w Englewood Cliffs, NJ, CNBC zmieniła sposób prezentacji na pełną skrzynkę pocztową o godzinie 16:9, tak jak to robiło jego azjatyckie i europejskie rodzeństwo (więcej informacji w „Prezentacji na żywo” poniżej). Od 4 stycznia 2016 r. standardowa definicja kanału 480i w sieci pokazuje teraz ten sam kanał 16:9 HD na swoim obrazie 4:3, dzięki zastosowaniu flagi AFD #10.