Logistyka – dziedzina nauki zajmująca się zarządzaniem przepływem surowców, materiałów, wyrobów gotowych oraz informacji. Logistyka w przedsiębiorstwie koncentruje się na dostarczeniu właściwych produktów bądź materiałów, we właściwej ilości, cenie i jakości w odpowiednim czasie i miejscu, właściwemu konsumentowi. Celem logistyki jest zarządzanie łańcuchami dostaw i projektami, oraz poprawianie efektywności procesów i redukcja kosztów. Głównym priorytetem jest także zadowolenie klienta i zapewnienie sprawności oraz szybkości przepływu rzeczowego i informacyjnego.
ZAKRES LOGISTYKI
W skład logistyki wchodzi:
- zarządzanie informacją;
- zarządzanie transportem;
- zarządzanie materiałami;
- zarządzanie magazynowaniem;
- zarządzanie bezpieczeństwem;
- zarządzanie pakowaniem.
Ze względu na obszar działania, logistykę dzielimy na:
- mikrologistykę – zajmującą się procesami logistycznymi zachodzącymi w obrębie pojedynczego przedsiębiorstwa;
- mezologistykę – zajmującą się procesami logistycznymi zachodzącymi w obrębie pojedynczego działu gospodarki;
- makrologistykę – zajmującą się procesami logistycznymi zachodzącymi w obrębie całej gospodarki krajowej;
- eurologistykę – obejmującą swoim zasięgiem kontynent europejski;
- logistykę globalną – obejmującą swoim zasięgiem cały świat.
FUNKCJE LOGISTYKI
- Funkcja integracyjna logistyki
- Funkcja koordynacyjna logistyki
- Funkcja realizacji przepływów rzeczowych
OBSZARY LOGISTYKI PRZEDSIĘBIORSTW
Ze względu na sfery działania, logistykę dzielimy na :
- logistyka zaopatrzenia – obejmuje sferę zaopatrzenia przedsiębiorstwa. Skupia się ona na badaniach rynku, decyzjach dotyczących zakupu i produkcji, zarządzaniu dostawami, zamówieniami i ich kontrolą.
- logistyka produkcji – obejmuje różne zagadnienia związane z produkcją, np. jej planowanie i sterowanie przebiegiem, jak również jej synchronizację i kontrolę.
- logistyka dystrybucji – obejmuje kształtowanie, sterowanie i kontrolę wszystkich procesów polityki dystrybucyjnej które są konieczne do przetransportowania dóbr (gotowych produktów i towarów handlowych) od przedsiębiorstwa handlowego lub produkcyjnego do jego klientów. Ważne jest aby zaspokoić popyt w odpowiednim czasie, miejscu i ilości.
- logistyka transportu – obejmuje zagadnienia związane z zastosowaniem koncepcji i narzędzi logistycznych w transporcie materiałów i ludzi.
- logistyka marketingowa – połączenie logistyki zaopatrzenia oraz logistyki dystrybucji. Nazwa wzięła się stąd, iż elementy te stanowią wspólną część zainteresowania logistyki i marketingu.
- logistyka odzysku – obejmuje planowanie, implementację i kontrolowanie efektywnego przepływu dóbr materialnych oraz powiązanego przepływu informacji od miejsca konsumpcji do miejsc pochodzenia w celu odzyskania wartości lub właściwego zagospodarowania. Jak sama nazwa wskazuje przypływy te są ukierunkowane odwrotnie, niż w tradycyjnie pojmowanej logistyce.
- e-logistyka – obejmuje aspekty wykorzystania Internetu i systemów informatycznych celem współpracy i integracji w łańcuchach i sieciach dostaw. Jest elementem szerszej koncepcji e-SCM.