Obligacja z premią to obrót obligacją powyżej jej wartości nominalnej lub innymi słowy; kosztuje więcej niż kwota nominalna obligacji. Obligacja może być przedmiotem obrotu z premią, ponieważ jej oprocentowanie jest wyższe niż bieżące stopy rynkowe.
Objaśnienie obligacji premium
Obligacja handlowana z premią oznacza, że jej cena jest handlowana z premią lub wyższą niż wartość nominalna obligacji. Na przykład obligacja, która została wyemitowana według wartości nominalnej 1000 USD, może być przedmiotem obrotu po wartości 1050 USD lub premii 50 USD. Mimo że obligacja nie osiągnęła jeszcze terminu zapadalności, może handlować na rynku wtórnym. Innymi słowy, inwestorzy mogą kupować i sprzedawać 10-letnie obligacje, zanim obligacja wygaśnie za dziesięć lat. Jeśli obligacja jest utrzymywana do terminu wymagalności, inwestor otrzymuje kwotę nominalną lub 1000 USD, jak w naszym przykładzie powyżej.
Premie obligacji i stopy procentowe
Aby inwestorzy zrozumieli, jak działa premia obligacyjna, musimy najpierw zbadać, w jaki sposób ceny obligacji i stopy procentowe są ze sobą powiązane. Wraz ze spadkiem stóp procentowych rosną ceny obligacji, a odwrotnie, rosnące stopy procentowe prowadzą do spadku cen obligacji.
Większość obligacji to instrumenty o stałym oprocentowaniu, co oznacza, że zapłacone odsetki nigdy się nie zmienią w trakcie trwania obligacji. Bez względu na to, gdzie poruszają się stopy procentowe lub o ile się poruszają, posiadacze obligacji otrzymują stopę procentową obligacji. W rezultacie obligacje zapewniają bezpieczeństwo stabilnych płatności odsetkowych.
Obligacje o stałym oprocentowaniu są atrakcyjne, gdy spada rynkowa stopa procentowa, ponieważ istniejąca obligacja płaci wyższą stopę niż inwestorzy mogą uzyskać za nowo wyemitowane obligacje o niższym oprocentowaniu.
Załóżmy na przykład, że inwestor kupił 4 000 USD obligacji o wartości 10 000 USD, która zapada w ciągu 10 lat. W ciągu najbliższych kilku lat rynkowe stopy procentowe spadają, tak że nowe 10-letnie obligacje 10 000 USD płacą jedynie 2% stopę kuponu. Inwestor posiadający zabezpieczenie w wysokości 4% ma bardziej atrakcyjny produkt premium. W rezultacie, gdyby inwestor chciał sprzedać 4% obligacji, sprzedałby z premią wyższą niż jego wartość nominalna 10 000 USD na rynku wtórnym.
Tak więc, gdy stopy procentowe spadają, ceny obligacji rosną, gdy inwestorzy pędzą, by kupić starsze obligacje o wyższej stopie zwrotu, w wyniku czego obligacje te mogą sprzedawać się z wyższą premią.
I odwrotnie, wraz ze wzrostem stóp procentowych, nowe obligacje wchodzące na rynek są emitowane według nowych, wyższych stóp, co powoduje wzrost rentowności tych obligacji.
Ponadto wraz ze wzrostem stóp inwestorzy żądają wyższej rentowności obligacji, które rozważają zakup. Jeśli oczekują, że stopy będą nadal rosły w przyszłości, nie chcą obligacji o stałym oprocentowaniu przy obecnych rentownościach. W rezultacie spada cena na rynku wtórnym starszych obligacji o niższej rentowności. Tak więc te obligacje sprzedają się ze zniżką.
Premie obligacji i ratingi kredytowe
Ocena wiarygodności kredytowej spółki, a ostatecznie ocena wiarygodności obligacji, wpływa również na cenę obligacji i oferowaną stopę kuponu. Rating kredytowy to ocena wiarygodności kredytowej pożyczkobiorcy w ujęciu ogólnym lub w odniesieniu do konkretnego długu lub zobowiązania finansowego.
Jeśli firma osiąga dobre wyniki, jej obligacje zwykle przyciągają zainteresowanie kupujących od inwestorów. W tym czasie cena obligacji rośnie, ponieważ inwestorzy są skłonni zapłacić więcej za wiarygodną obligację od emitenta, który jest rentowny finansowo. Obligacje emitowane przez dobrze zarządzane spółki o doskonałych ratingach kredytowych zwykle sprzedają się z premią do wartości nominalnej. Ponieważ wielu inwestorów w obligacje nie chce podejmować ryzyka, ocena wiarygodności obligacji jest ważnym miernikiem.
Agencje ratingowe mierzą wiarygodność kredytową obligacji korporacyjnych i rządowych, aby zapewnić inwestorom przegląd ryzyka związanego z inwestowaniem w obligacje. Agencje ratingowe zwykle przypisują oceny literowe w celu oznaczenia ratingów. Na przykład Standard & Poor’s ma skalę oceny kredytowej od AAA (doskonała) do C i D. Instrument dłużny o ratingu poniżej BB uważa się za klasę spekulacyjną lub obligację śmieciową, co oznacza, że jest bardziej prawdopodobne, że niespłacanie pożyczek.
Efektywny zysk z obligacji premium
Obligacje premiowe będą zwykle miały stopę kuponową wyższą niż obowiązująca rynkowa stopa procentowa. Jednak przy dodanym koszcie premii powyżej wartości nominalnej obligacji efektywny zysk z obligacji premium może nie być korzystny dla inwestora.
Efektywny dochód zakłada, że środki otrzymane z płatności kuponowych są reinwestowane według tej samej stopy oprocentowania obligacji. W świecie spadających stóp procentowych może to nie być możliwe.
Rynek obligacji jest wydajny i dopasowuje się do bieżącej ceny obligacji, aby odzwierciedlić, czy bieżące stopy procentowe są wyższe, czy niższe niż stopa kuponu obligacji. Ważne jest, aby inwestorzy wiedzieli, dlaczego obrót obligacjami odbywa się za premię – niezależnie od tego, czy wynika to z rynkowych stóp procentowych, czy z wiarygodności kredytowej spółki bazowej. Innymi słowy, jeśli premia jest tak wysoka, może być warta dodatkowej wydajności w porównaniu do całego rynku. Jeśli jednak inwestorzy kupią obligacje premiowe, a stawki rynkowe znacznie wzrosną, grozi im przepłacenie za dodatkową premię.
Przykład świata rzeczywistego
Jako przykład powiedzmy, że Apple Inc. (AAPL) wyemitował obligację o wartości nominalnej 1000 USD z 10-letnim terminem zapadalności. Oprocentowanie obligacji wynosi 5%, podczas gdy obligacja ma rating kredytowy AAA wystawiony przez agencje ratingowe.
W rezultacie obligacja Apple opłaca wyższe oprocentowanie niż rentowność 10-letniego Skarbu Państwa. Ponadto przy dodatniej rentowności obligacje są notowane z premią na rynku wtórnym za cenę 1100 USD za obligację. W zamian obligatariusze otrzymywaliby 5% rocznie za swoją inwestycję. Premia to cena, którą inwestorzy są skłonni zapłacić za dodatkowy dochód z obligacji Apple.