Symbol giełdowy

2676

Symbol będący oznaczeniem papieru wartościowego. Walory notowane na giełdzie nowojorskiej lub AMEX mają symbole składające się z trzech lub mniej znaków. Papiery wartościowe notowane na rynku NASDAQ oznaczone są symbolami, które mają cztery lub pięć znaków. Jeśli w symbolu pojawia się piąta litera, określa ona papier jako inny niż pojedyncza emisja akcji zwykłych. Symbole giełdowe nazywane są także „tickerami”.

Jak firmy otrzymują swoje symbole giełdowe?

Firma robi wiele, aby chronić swoją markę. Testuje na rynku nowe logo, hasła reklamowe i przeprowadza każdą nową nazwę produktu przez sto różnych testów, aby upewnić się, że pozostaje w zgodzie z ogólnym wizerunkiem firmy. Część tej marki jest symbolem spółki. Symbol giełdowy firmy może być tak prosty jak pojedyncza litera lub może symbolizować najpopularniejszy produkt.

Na której giełdzie się wystawić ?

Pierwszym pytaniem, jakie zadaje firma, nie jest to, jaki ma być symbol giełdowy, ale gdzie on ma być notowany. Trzy główne giełdy w Stanach Zjednoczonych to New York Stock Exchange (NYSE), American Stock Exchange (AMEX) oraz National Association of Securities Dealers Automated Quotations (NASDAQ). Każda giełda ma swoje własne wymagania i koszty. Jak dotąd NYSE ma najbardziej rygorystyczne wymogi dotyczące notowań, nalegając, aby spółki giełdowe miały kapitalizację co najmniej 100 milionów USD, a ich ceny akcji zaczynały się powyżej 4 USD za akcję.

NASDAQ ma nieco mniejsze wymagania i dlatego stał się preferowaną giełdą dla nowych firm i start-upów. AMEX został wykupiony przez NYSE, ale nadal notuje spółki niezależnie z dużo niższymi cenami akcji i limitami rynkowymi.

Ile chcesz liter?

Tradycyjnie akcje notowane na NYSE i AMEX mogły zawierać tylko jedną, dwie lub trzy litery, podczas gdy firmy notowane na NASDAQ zawsze miały cztery litery do swojego symbolu. W 2007 r. Zmieniono tę zasadę, aby umożliwić firmom swobodne przemieszczanie się z NYSE do NASDAQ. Przed 2007 r. Firma taka jak E * TRADE Financial musiała zmienić swój symbol, gdy przeprowadziła się z ET na NYSE do obecnego symbolu ETFC na NASDAQ. Po 2007 roku firma taka jak Computer Associates (CA) była w stanie płynnie przejść z NYSE do NASDAQ bez dokonywania zmian.

Moc jednej litery

Można by pomyśleć, że symbole jednoliterowe byłyby najbardziej poszukiwane. Naprawdę, jaka firma nie skorzystałaby z szansy, by mieć bardzo ceniony, jednoliterowy symbol podsumowujący całą swoją finansową historię? Najwyraźniej jednoznakowe symbole nie są już tak ekscytujące.

Zaraz po wojnie secesyjnej Thomas Edison wynalazł automat taśmowy, który informował o transakcjach giełdowych w całym kraju. Aby przyspieszyć transmisję, niektóre z najczęściej handlowanych firm otrzymały jednoliterowe skróty – „A” dla linii kolejowej Atchison-Topeka-Santa Fe, „X” dla US Steel. 

Obecnie niektóre starsze firmy cenią sobie status jednej litery – AT&T (T), Â Sprint Nextel (S), Kellogg (K) i Ford (F) – ale zaskakująca jest liczba otwartych liter, w szczególności H, I, J, P, U, W i Z. Dajcie spokój przedsiębiorcom, nazwijcie swoją nową firmę Harry’s Hot Dogs lub Willy’s Wieners i złapcie jeden z tych kultowych symboli.

Czasami zmieniasz symbol, czasami symbol zmienia cię

Wybór odpowiedniego symbolu może być trudnym przedsięwzięciem. Czasem najprostsze skróty są najlepsze taj jak – General Motors (GM), General Electric (GE), Home Depot (HD) – podczas gdy inni wybierają bardziej sprytne podejście. Na przykład firma Dreyfus, której maskotką jest lew, używa symbolu „LEO” dla jednego ze swoich funduszy zamkniętych. 

Jednym z najbardziej interesujących symboli jest „Mniam (YUM)”. W 2002 roku Tricon Global Inc., firma o najbardziej mało brzmięcznej nazwie, była jednym z największych restauratorów na świecie. Tricon był właścicielem KFC, Taco Bell i Pizza Hut. Jednak nazwa „Tricon Global Inc.” nie kojarzyła się dokładnie z myśli o lizaniu palców czy o starannie przygotowanym jedzeniu. Raczej nazwa brzmiała jak jakiś pozbawiony twarzy, zły konglomerat korporacyjny. Aby stworzyć wizerunek firmy nieco bardziej przyjaznej i ciepłej, Tricon zmienił nazwę firmy na Yum! Zmiana nazwy firmy okazała się sukcesem dla firmy.