Własny szablon budżetu domowego w 15 minut

21

Jeśli dopiero zaczynasz z budżetem domowym, dobrze jest zapoznać się z powszechnymi błędami, aby uniknąć ich podczas przygotowywania oświadczenia. Poniżej znajduje się najprostszy szablon, który możesz zrobić w mniej niż 15 minut przy użyciu dowolnego arkusza kalkulacyjnego, niezależnie od tego, czy jest to Excel, Google Sheets czy Open Office.

Zacznij od 3 zakładek

Otwórz plik w arkuszu kalkulacyjnym i stwórz 3 strony, na których możesz zapisać swoje przychody, wydatki i, co równie ważne, plany budżetowe na najbliższe miesiące. Z czasem możesz rozszerzyć swój budżet domowy lub użyć bardziej zaawansowanych szablonów, ale najpierw wykonaj pierwszy krok i zacznij od stworzenia prostego szablonu, który jest intuicyjny i szybki do wypełnienia.

Kategorie przychodów

Kategorie pokazane na powyższym zdjęciu powinny być wystarczające na początek. Oczywiście, jeśli jesteś uczniem, możesz wpisać stałą pensję zamiast kategorii, np. transfer od rodziców. Możesz zmienić kategorie bonusów i prowizji na pracę dorywczą oraz darowizny i prezenty na kieszonkowe od babci. Ważne jest, aby na początku nie było ich zbyt wiele. 3-5 powinno wystarczyć.

Kategorie wydatków

Niestety, należy stworzyć więcej kategorii wydatków, około 5-10. Pierwszy budżet powinien być jak najbardziej ogólny i intuicyjny. W kategorii mieszkanie + opłaty można uwzględnić wynajem, wodę, prąd, gaz, internet, telewizor, telefon, itp. W długiej kategorii wpisz wszelkie raty kredytów, pożyczek i innych długów, które musisz spłacać co miesiąc. Jak zauważyłeś, te 2 kategorie są wyróżnione, ponieważ są to stosunkowo stałe kwoty i można łatwo przewidzieć ich wysokość.

Inne kategorie, takie jak żywność, rozrywka, higiena, ubrania i inne, będą raczej kwotami zmiennymi. Potrzeba czasu, aby dokładnie zaplanować swoje wydatki, gdy tylko nabierzesz nawyku budżetowania. Pamiętaj, że możesz zapisać swoje wydatki w zaokrąglonych liczbach. Twój pierwszy budżet domowy ma dać ci przegląd stanu twoich finansów.

Planowanie wydatków – klucz do oszczędności

W ostatniej zakładce utwórz prosty szablon, który pozwoli Ci zaplanować przychody, wydatki i oszczędności na najbliższe miesiące. W kategorii przychodów możesz wpisać średnie przychody z poprzednich miesięcy, podobnie jak w kategorii wydatków zmiennych. Możesz dokładniej przewidzieć powtarzające się wydatki, więc wypełnienie tej sekcji nie powinno powodować żadnych problemów. W ostatniej kolumnie możesz zapisać planowane oszczędności, czyli kwotę przychodów pomniejszoną o wydatki. Ułatwi to planowanie większych wydatków, zaoszczędzenie na wyjazd wakacyjny lub po prostu uzyskanie większej kontroli nad własnymi finansami.

Podsumowanie

Ten prosty szablon można zrobić samemu w mniej niż 15 minut, z pewnością będzie to pierwszy dobry krok w zarządzaniu własnym budżetem domowym. Teraz wszystko, co musisz zrobić, to znaleźć 10-15 minut, aby wypełnić arkusz co tydzień, a z czasem zaczniesz zauważać, że przejmujesz kontrolę nad swoimi wydatkami i będziesz miał więcej pieniędzy w kieszeni co miesiąc.

Możesz ulepszyć szablon, dodać bardziej szczegółowe kategorie, dodać zakładki dla każdego miesiąca, lub po prostu zacząć korzystać z bardziej zaawansowanych arkuszy dostępnych w Internecie. Prosty szablon, który stworzysz po przeczytaniu tego artykułu, pozwoli Ci zrobić pierwszy krok w kierunku przejęcia kontroli nad Twoim domowym budżetem.