Ekspertyza księgowa
Sporządzany przez księgowego (zwykle zawodowego biegłego rewidenta) specjalny raport zawierający gruntowną i udokumentowaną analizę ekonomiczno-finansową, najczęściej dla potrzeb inwestora lub potencjalnego nabywcy przedsiębiorstwa. Zawartość takiej ekspertyzy może się róż- nić w zależności od potrzeb informacyjnych zleceniodawcy. „Pełna wersja” (tzn. wersja szczegółowa) obejmować może następujące informacje o spółce:
- Podsumowanie ustaleń dla kierownictwa
- Historię i opis przedsiębiorstwa
- Charakterystykę zarządu i pracowników
- Analizę wyników finansowych
- Charakterystykę systemu informowania kierownictwa i budżetowania
- Perspektywy działalności
- Aktywa
- Zobowiązania
- Informacje o opodatkowaniu dochodu
- Informacje o zobowiązaniach z tytułu świadczeń emerytalnych
- Potwierdzenie zgodności z odnośnymi przepisami
- Zasady wyceny.
Ekspertyza księgowa nie stanowi raportu z badania sprawozdania finansowego. Przy jej sporządzaniu księgowy wykorzystuje zbadane (często przez innego biegłego rewidenta) sprawozdania finansowe jako źródło informacji, a następnie informacje te opracowuje, analizuje i rozwija, wyciągając odpowiednie wnioski. Jedną z funkcji ekspertyzy jest dostosowanie ogólnego sprawozdania finansowego do potrzeb konkretnego użytkownika – zazwyczaj inwestora, który jako potencjalny nabywca chce zabezpieczyć się przed „wpadką”. Na ogół ekspertyzy zleca się przed podjęciem decyzji dotyczących poważnych transakcji. Bywają też przeprowadzane na polecenie rady nadzorczej, która – wypełniając swój obowiązek sprawowania nadzoru właścicielskiego nad działalnością przedsiębiorstwa – w niektórych przypadkach wymaga niezależnego potwierdzenia ważnych decyzji. Zakres oraz formę ekspertyzy księgowej definiują standardy rachunkowości oraz inne uregulowania.