Ceny konsumpcyjne w USA wzrosły w marcu o 0,4%

901

Raport Departamentu Pracy USA dotyczący dynamiki cen konsumpcyjnych w marcu pokazał, że wzrost cen konsumpcyjnych w ujęciu miesięcznym przyspieszył do 0,4% z 0,2% miesiąc wcześniej i zbiegł się z prognozami ekonomistów. Roczna inflacja w marcu wyniosła 1,9%, przyspieszając w stosunku do lutowego poziomu 1,5% i odnotowując najwyższą wartość od grudnia ubiegłego roku. Ekonomiści szacują, że inflacji oczekiwano na poziomie 1,8%. Stopa inflacji, która wyklucza ceny nośników energii i żywności, wzrosła o 0,1% w porównaniu z lutym. W ujęciu rocznym jej wzrost wyniósł 2%. Jednocześnie spadek cen na odzież o 1,9% za miesiąc był najbardziej znaczący od 1949 roku, o czym uprzedzali eksperci z Goldman Sachs i Societe Generale w związku z wprowadzeniem nowej metodologii gromadzenia informacji na podstawie danych uzyskanych bezpośrednio z sieci sklepów uniwersalnych. W ujęciu rocznym cena odzieży spadła o 2,2%. Wartość nośników energii wzrosła o 3,5%, usługi transportowe – o 1,5%. 

Francuska LVMH zwiększyła przychody o 16% w pierwszym kwartale

Przychody francuskiej firmy LVMH, największego na świecie producenta dóbr luksusowych, w pierwszym kwartale 2019 roku wykazały wzrost o 16% w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku i wyniosły 12 mld 538 mln euro. Firma odnotowała wzrost sprzedaży we wszystkich regionach. Jej wzrost organiczny wyniósł 11%. Jednocześnie segment mody wykazał największy wzrost przychodów do 5 mld 111 mln euro, co stanowi wzrost o 20%. Napojów alkoholowych sprzedano na 1 mld 349 mln euro, czyli o 13% więcej niż rok wcześniej. Sieci handlowe odnotowały kwartalne przychody w wysokości 3 mld 510 mln euro, wzrastając o 13%. Sprzedaż perfum i kosmetyków wzrosła o 12%, zegarków i biżuterii – o 9%.

Volkswagen bada możliwość zakupu dużego udziału w chińskiej JAC Motors

Niemiecki producent samochodów Volkswagen rozważa możliwość zakupu dużego udziału w chińskim JAC Motor, który jest jego partnerem we wspólnej produkcji samochodów elektrycznych w Chinach. W tym celu bank inwestycyjny Goldman Sachs został zaangażowany jako doradca. Zostało to zgłoszone do Reuters przez poinformowane źródła. Możliwość takiej transakcji przyciąga uwagę Volkswagena, który dąży do rozwoju produkcji pojazdów elektrycznych i zwiększenia ich popytu w Chinach. Aby osiągnąć ten cel, Volkswagen planuje przenieść na pole JAC większość produkcji pojazdów elektrycznych planowanych w tym kraju. Jak wcześniej informowaliśmy, władze Chin w 2018 roku zdjęły ograniczenia z zagranicznych przedsiębiorstw dotyczące uzyskania pełnej kontroli nad firmami lub producentami samochodów, które produkują samochody elektryczne lub hybrydowe w Chinach. Wartość rynkowa JAC jest obecnie szacowana na 1 mld 900 mln dolarów. 

Chiny odnotowały inflację na poziomie 2,3% w marcu

Ceny konsumpcyjne w Chinach wzrosły w marcu w porównaniu z tym samym miesiącem 2018 roku o 2,3%. Jak pokazują dane Państwowego Urzędu Statystycznego w Chinach, inflacja przyspieszyła w porównaniu z lutową wartością w 1,5%. Największy wzrost cen wykazały produktн żywności, które wzrosły w cenie o 4,1%. Wzrost cen artykułów nieżywnościowych wyniósł 1,8%, w tym ceny ubrań wzrosły o 2%, artykuły gospodarstwa domowego – o 1,2%. Oficjalne dane pokazały również wzrost cen producentów w ubiegłym miesiącu o 0,4%, podczas gdy miesiąc wcześniej wskaźnik wzrósł tylko o 0,1%. Presję na ceny producentów w marcu wywarło podniesienie cen ropy. Dane dotyczące cen konsumenckich i cen producentów zbiegły się z szacunkami rynkowymi.

Inflacja w Niemczech spadła do 1,4% w marcu

W marcu tego roku inflacja w Niemczech, obliczona zgodnie ze standardami UE, spowolniła do 1,4% z 1,7% w lutym. Według agencji statystycznej Destatis, marcowy wynik był najniższy od kwietnia 2018 roku. W porównaniu do poprzedniego miesiąca wzrost cen konsumpcyjnych był na poziomie 0,5%, podobnie jak w lutym. Oba wskaźniki zbiegły się z szacunkami ekspertów i wstępnymi danymi statystycznymi. Roczna inflacja w Niemczech, obliczona według standardów krajowych, wyniosła w marcu 1,3%. W porównaniu z lutym ceny konsumpcyjne wzrosły o 0,4%, również potwierdzając prognozy ekonomistów. Wzrost cen nośników energii w ujęciu rocznym przyspieszył do ​​4,2% z 2,9% w poprzednim miesiącu. Koszt żywności wzrósł o 0,7%, a ceny odzieży i obuwia o 0,7%. Wartość usług wzrosła o 1,2%. 

Zysk netto japońskiej Fast Retailing wzrósł o 9,5% w pierwszej połowie roku

Japońska firma Fast Retailing, największy sprzedawca odzieży w Azji, poinformowała o wynikach drugiego półrocza finansowego zakończonego pod koniec lutego. W tym okresie zysk netto wzrósł w ujęciu rocznym o 9,5%, osiągając 114 mld 29 mln jenów. Firma odnotowała półroczny zysk operacyjny w wysokości 172 mld 900 mln jenów, a jej wzrost wyniósł 1,4%. Przychody wyniosły 1 bln 270 mld jenów, wzrastając o 6,8%. Wszystkie wskaźniki finansowe w okresie sprawozdawczym osiągnęły rekordowy poziom. Jednocześnie największa marka Uniqlo obniżyła marżę zysku z operacji japońskich o 3,3%, co wynikało ze zniżek na zimową kolekcję przy ciepłej pogodzie. W Japonii zysk operacyjny Uniqlo spadł o 24%, podczas gdy przychody spadły o 0,5%. Jednocześnie zysk operacyjny za granicą wzrósł o 9,6%, przychody wzrosły o 14,3%.  

Inflacja we Francji wyniosła w marcu 1,1%

W marcu roczna inflacja we Francji spadła do 1,1% z 1,3% miesiąc wcześniej. Ta końcowa ocena marcowej stopy inflacji, oparta na standardach krajowych, została przedstawiona przez Insee. W porównaniu z lutym ceny konsumpcyjne wzrosły o 0,8%. Oba wskaźniki potwierdziły prognozy ekspertów i zbiegły się ze wstępną oceną agencji statystycznej. Wzrost cen żywności wyniósł w ujęciu rocznym 2,5%. W stosunku do lutego ceny wzrosły o 0,2%. Koszt nośników energii wzrósł w ciągu roku o 5,1% po wzroście o 3,2% w poprzednim miesiącu. Ceny na odzież i obuwie spadły o 0,3%. Usługi wzrosły o 0,6%. Inflacja obliczona według standardów Unii Europejskiej wyniosła w marcu 1,3%, co jest najniższym poziomem od lutego 2018 roku. W porównaniu z lutym ceny konsumpcyjne wzrosły o 0,9%.