Nowa prognoza Komisji Europejskiej sugeruje, że w 2019 roku gospodarka strefy euro wzrośnie o 1,2%, podczas gdy zgodnie z jej lutową prognozą oczekiwano wzrostu o 1,3%. Raport zauważa, że utrzymuje się niepewność na rynkach światowych i to jest główną przyczyną pogorszenia prognozy. Komisja Europejska obniżyła również szacunek wzrostu PKB strefy euro na następny rok z 1,6% do 1,5%. Zgodnie z nową prognozą inflacja w 2019 roku i 2020 roku nie osiągnie celu Europejskiego Banku Centralnego i wyniesie tylko 1,4%. Obniżono także prognozę wzrostu dla krajów UE. Oczekuje się, że gospodarka UE w tym roku wzrośnie o 1,4%, a nie o 1,5%, jak przewidywano wcześniej. W 2020 roku wzrost wyniesie 1,6%, podczas gdy wcześniej oczekiwano wzrostu o 1,8%. Komisja Europejska głównym zagrożeniem dla gospodarki światowej uznała konsekwencje polityki protekcjonistycznej w handlu zagranicznym, globalne spowolnienie wzrostu gospodarczego i utrzymującą się niepewność dotyczącą Brexitu.
Komisja Europejska przewiduje spowolnienie wzrostu PKB Rosji w 2019 roku do 1,5%
Komisja Europejska obniżyła prognozę wzrostu gospodarczego Rosji na 2019 rok z 1,6% do 1,5%. Na 2020 rok prognoza wzrostu utrzymuje się na poziomie 1,8%. W związku z tym Komisja Europejska oczekuje w tym roku spowolnienia wzrostu PKB Rosji w porównaniu z 2,3% wzrostem w 2018 roku. Spowolnienie zostało spowodowane wieloma czynnikami zewnętrznymi i wewnętrznymi, wśród których osłabienie popytu krajowego przy spadających cenach ropy i przyspieszenie inflacji. Oczekuje się również spadek inwestycji i spowolnienia wzrostu eksportu, na co negatywny wpływ będzie miał spadek produkcji węglowodorów i słaby popyt zewnętrzny. Według Komisji Europejskiej w tym roku inflacja kraju przekroczy 5%, ale w przyszłym roku ma spaść do docelowego poziomu rosyjskiego banku centralnego na poziomie 4%. Ministerstwo Rozwoju Gospodarczego Federacji Rosyjskiej oczekuje, że w 2019 roku PKB wzrośnie o 1,3%.
Sprzedaż samochodów w Wielkiej Brytanii spadła w kwietniu
Stowarzyszenie Producentów samochodów i Handlowców SMMT poinformowało, że w kwietniu bieżącego roku w Wielkiej Brytanii zarejestrowano 161 tys. 64 nowych pojazdów, czyli o 4,1% mniej niż rok wcześniej. Kwietniowa wartość była drugą najniższą od 2012 roku. Jednocześnie sprzedaż dla prywatnych kierowców spadła o 10,3%, podczas gdy popyt na parkingach samochodowych wzrósł o 2,9%. Liczba samochodów zakupionych przez takie przedsiębiorstwa wzrosła o 2 tys. 498 sztuk. Większość segmentów pojazdów odnotowała spadek sprzedaży. Sprzedaż popularnych samochodów supermini i małych samochodów rodzinnych spadła najbardziej – o 9,4%. Sprzedaż samochodów na paliwie alternatywnym wzrosła o 12,7%. Wzrost sprzedaży najpopularniejszych samochodów hybrydowych w kraju wyniósł 31,1%.
Marcowy wzrost zamówień przemysłowych w Niemczech nie osiągnął prognoz
Według wstępnych danych Federalnego Urzędu Statystycznego Destatis, wielkość zamówień produkcyjnych w Niemczech wzrosła o 0,6% w marcu w porównaniu do lutego, kiedy odnotowano spadek na poziomie 4%. Marcowy wzrost nie osiągnął prognoz ekspertów, którzy szacowali 1,5% i jest najsłabszym w ciągu ostatnich 5 miesięcy. Wskaźnik, który nie uwzględnia dużych zamówień przemysłowych, spadł o 1,9% w porównaniu z poprzednim miesiącem. Zamówienia na rynku krajowym wykazały spadek o 4,2%, podczas gdy popyt zewnętrzny wzrósł o 4,2%. Wzrost zamówień z krajów strefy euro wyniósł 8,6%, podczas gdy inne kraje zwiększyły zamówienia o 1,4%. Popyt na środki produkcji wzrósł o 1,1%, w przypadku towarów konsumpcyjnych – o 6,4%. Jednocześnie popyt na dobra pośrednie zmniejszył się o 1,5%. W porównaniu z marcem ubiegłego roku wolumen zamówień przemysłowych spadł o 6%. Tempo spadku spowolniło po lutowym spadku o 8,1%.
Wyniki finansowe Henkel w pierwszym kwartale były gorsze niż oczekiwano
Niemiecka firma Henkel, produkująca towary na rynek konsumencki, odnotowała słabe wyniki za pierwszy kwartał, które nie osiągnęły prognoz rynkowych. Zysk netto na akcję wyniósł 1,34 euro, spadając o 6% w ciągu roku. Sprzedaż wzrosła o 0,7% do 4,97 mld euro. Główną przyczyną słabych wyników kwartalnych był spadek sprzedaży kluczowego oddziału Henkel, produkującego klej, o 0,8%. Jego udział stanowi prawie połowę od całkowitej sprzedaży firmy. Organiczny spadek sprzedaży odnotował również dział kosmetyków. Jej wartość spadła o 2,2% głównie ze względu na słabą sprzedaż w Europie Zachodniej i Chinach. Jednocześnie działalność w zakresie produkcji towarów do prania i chemii gospodarczej zwiększyła sprzedaż o 4,7%.
Bank Centralny Australii utrzymuje stopy procentowe na rekordowo niskim poziomie
Po spotkaniu w dniu 7 maja, Bank Australii nie zmienił podstawowej stopy procentowej, pozostawiając ją na rekordowo niskim poziomie 1,5% rocznie. Analitycy spodziewali się złagodzenia polityki pieniężnej od australijskiego banku centralnego w obliczu słabej inflacji i spowolnienia wzrostu gospodarczego. Na rynkach finansowych stawiają na to, że regulator obniży stopę dwa razy do końca roku, która pozostaje niezmieniona od 2016 roku. Raport Banku Rezerw Australii wskazuje na potrzebę podjęcia środków w celu osiągnięcia inflacji o wartości docelowej 2-3%, wśród których są poprawa rynku pracy i redukcja bezrobocia. Szef australijskiego banku centralnego Philip Low spodziewa się, że w tym roku bezrobocie pozostanie na obecnym poziomie 5%, a następnie spadnie do 4,75%. Po opublikowaniu decyzji Banku Centralnego dolar australijski wzrósł o 0,8%.
Aktywność biznesowa w sektorze produkcyjnym Japonii wzrosła po raz pierwszy od 3 miesięcy
Sektor produkcyjny Japonii po raz pierwszy od 3 miesięcy wykazał wzrost. Według Markit / Nikkei, w kwietniu indeks menedżerów ds. zakupów w sektorze przemysłowym Japonii wzrósł do 50,2 pkt z 49,2 pkt w marcu, co wskazuje na wzrost aktywności. Spadek produkcji w zeszłym miesiącu był najniższy od stycznia. W sektorze produkcyjnym nastąpiło również spowolnienie redukcji nowych zamówień. Japońskie firmy zwiększyły koszty operacyjne głównie z powodu wyższych kosztów pracy, paliwa, metali i materiałów budowlanych. Jednak tempo wzrostu wydatków jest minimalne od sierpnia 2017 roku. W kwietniu odnotowano również słaby wzrost cen sprzedaży. Japońskie firmy wykazują poprawę nastrojów biznesowych, oczekując wzrostu popytu na swoje produkty w ciągu najbliższych 12 miesięcy.