Opodatkowanie

935

Opodatkowanie, nakładanie przez rządy obowiązkowych opłat na osoby fizyczne lub podmioty. Podatki są nakładane w prawie każdym kraju świata, przede wszystkim w celu uzyskania dochodów na wydatki rządowe, choć służą również innym celom.

Artykuł ten dotyczy opodatkowania w ujęciu ogólnym, jego zasad, celów i skutków; w szczególności omawia charakter i cele opodatkowania, czy podatki powinny być klasyfikowane jako bezpośrednie czy pośrednie, historię opodatkowania, kanony i kryteria opodatkowania oraz gospodarcze skutki opodatkowania, w tym przenoszenie i częstotliwość występowania (określenie, kto ponosi ostateczne obciążenie podatkowe, gdy obciążenie to jest przenoszone z osoby lub podmiotu uznanego za prawnie odpowiedzialny za nie na inną osobę lub podmiot). Dalsze dyskusje na temat roli opodatkowania w polityce fiskalnej można znaleźć w polityce gospodarczej rządu. Ponadto informacje na temat taryf celnych można znaleźć w części poświęconej handlowi międzynarodowemu.

W nowoczesnych gospodarkach podatki są najważniejszym źródłem dochodów rządu. Podatki różnią się od innych źródeł dochodów tym, że są obowiązkowymi opłatami i nie podlegają zwrotowi – tzn. na ogół nie są płacone w zamian za pewne konkretne rzeczy, takie jak konkretna usługa publiczna, sprzedaż własności publicznej lub emisja długu publicznego. Podczas gdy podatki są prawdopodobnie pobierane dla dobra podatników jako całości, odpowiedzialność indywidualnego podatnika jest niezależna od wszelkich konkretnych korzyści, jakie otrzymuje. Istnieją jednak istotne wyjątki: na przykład podatki od wynagrodzeń są powszechnie pobierane od dochodów z pracy w celu sfinansowania świadczeń emerytalnych i rentowych, świadczeń medycznych i innych programów ubezpieczeń społecznych – z których wszystkie mogą być korzystne dla podatnika. Ze względu na prawdopodobny związek pomiędzy płaconymi podatkami a otrzymywanymi świadczeniami, podatki od wynagrodzeń są czasami nazywane „składkami” (jak w Stanach Zjednoczonych). Niemniej jednak, płatności te są powszechnie obowiązkowe, a powiązanie ze świadczeniami jest czasami dość słabe. Innym przykładem podatku, który jest powiązany z otrzymanymi świadczeniami, jeśli tylko luźno, jest wykorzystanie podatków od paliw silnikowych do finansowania budowy i utrzymania dróg i autostrad, z których usług można korzystać tylko poprzez konsumpcję opodatkowanych paliw silnikowych.

Cele opodatkowania

W XIX wieku dominowała idea, że podatki powinny służyć głównie do finansowania rządu. We wcześniejszych czasach, i znowu dzisiaj, rządy wykorzystywały podatki do innych celów niż tylko podatkowe. Jednym z przydatnych sposobów postrzegania celu opodatkowania, przypisywanego amerykańskiemu ekonomiście Richardowi A. Musgrave’owi, jest rozróżnienie między celami alokacji zasobów, redystrybucji dochodów i stabilności gospodarczej. (Wzrost gospodarczy lub rozwój i konkurencyjność międzynarodowa są czasami wymienione jako oddzielne cele, ale generalnie mogą być one ujęte w pozostałych trzech). W przypadku braku silnych powodów do ingerencji, takich jak konieczność ograniczenia zanieczyszczeń, pierwszy cel, czyli alokacja zasobów, jest wspierany, jeżeli polityka podatkowa nie koliduje z alokacją określoną przez rynek. Drugi cel, czyli redystrybucja dochodów, ma na celu zmniejszenie nierówności w podziale dochodów i majątku. Celem stabilizacji – realizowanym poprzez politykę podatkową, politykę wydatków publicznych, politykę pieniężną i zarządzanie długiem – jest utrzymanie wysokiego poziomu zatrudnienia i stabilności cen.

Istnieje prawdopodobieństwo wystąpienia konfliktów pomiędzy tymi trzema celami. Na przykład alokacja zasobów może wymagać zmian w poziomie lub strukturze (albo obu) podatków, ale zmiany te mogą w znacznym stopniu obciążyć rodziny o niskich dochodach – co może zakłócić realizację celów redystrybucyjnych. Innym przykładem są podatki o wysokim stopniu redystrybucji, które mogą być sprzeczne z efektywną alokacją zasobów niezbędną do osiągnięcia celu neutralności ekonomicznej.