Szko艂y i dziedziny ekonomii

1121

Istniej膮 r贸偶ne szko艂y my艣lenia w ekonomii, ka偶da z nich ma swoje w艂asne czasopisma i konferencje. Jedna, austriacka szko艂a, obecnie zakorzeniona w Stanach Zjednoczonych, z wiod膮cymi o艣rodkami na Uniwersytecie Nowojorskim i Uniwersytecie George’a Masona, powsta艂a z dzie艂 Carla Mengera, Friedricha von Wiesera i B枚hma-Bawerka, z kt贸rych wszyscy podkre艣lali u偶yteczno艣膰 jako sk艂adnik warto艣ci. Jej zasady wolnego rynku zosta艂y sprowadzone do Stan贸w Zjednoczonych przez Ludwiga Misesa i znanego autora The Road to Serfdom (1944), Friedricha A. Hayeka.

Wp艂yw Charlesa Darwina widoczny jest we wszystkich naukach spo艂ecznych, a inna alternatywna szko艂a, ekonomia ewolucyjna – podobnie jak znaczna cz臋艣膰 literatury z dziedziny ekonomii, psychologii i socjologii – opiera si臋 na analogiach do proces贸w ewolucyjnych. Opieraj膮c si臋 r贸wnie偶 w du偶ej mierze na teorii gier, zajmuje si臋 ona przede wszystkim zmianami ekonomicznymi, innowacjami i dynamiczn膮 konkurencj膮. Nie jest to oczywi艣cie pierwszy raz, kiedy ekonomi艣ci flirtuj膮 z darwinowsk膮 biologi膮. Zar贸wno Veblen, jak i Alfred Marshall byli przekonani, 偶e biologia, a nie mechanika, oferuje drog臋 do teoretycznego post臋pu w ekonomii, i cho膰 wiara w my艣lenie biologiczne wygas艂a na pocz膮tku XX wieku, to powr贸ci艂a do znaczenia w ekonomii ewolucyjnej.

艁膮cz膮c swoj膮 krytyk臋 centralnego planowania z obron膮 wolnych rynk贸w, Hayek sta艂 si臋 wyrafinowanym ekonomist膮 ewolucyjnym, kt贸rego poparcie dla rynk贸w zwr贸ci艂o uwag臋 na najs艂abszy element ekonomii g艂贸wnego nurtu: za艂o偶enie, 偶e podmioty gospodarcze s膮 zawsze doskonale poinformowane o alternatywnych mo偶liwo艣ciach. Na艣ladowca Misesa i Hayka, ameryka艅ski ekonomista Israel Kirzner rozwin膮艂 t臋 lini臋 my艣lenia w unikaln膮 austriack膮 teori臋 przedsi臋biorczo艣ci (obejmuj膮c膮 spontaniczne uczenie si臋 i podejmowanie decyzji na poziomie indywidualnym), kt贸ra podkre艣la艂a tendencj臋 do r贸wnowagi ekonomicznej.

Kolejn膮 szko艂膮 spoza g艂贸wnego nurtu jest Sraffia艅ska ekonomia. Ekonomia sraffijska, b臋d膮ca pochodn膮 teorii r贸wnowagi og贸lnej, ma na celu wyja艣nienie okre艣lania cen za pomoc膮 relacji technologicznych pomi臋dzy wej艣ciami i wyj艣ciami, bez odwo艂ywania si臋 do preferencji konsument贸w, na kt贸rych ekonomi艣ci neoklasyczni tak bardzo polegaj膮. Co wi臋cej, teoria Sraffia艅ska rzekomo przywraca klasyczn膮 tradycj臋 ekonomiczn膮 Smitha i Ricardo, kt贸ra wed艂ug Sraffian zosta艂a celowo pogrzebana przez neoklasyczn膮 ortodoksj臋. Wszystko to wynika z „The Production of Commodities by Means of Commodities” Piero Sraffa (1962), kt贸rego oko艂o 100 stron przyci膮gn臋艂o tysi膮ce stron wyja艣nie艅, cho膰 prawdziwe znaczenie ekonomii sraffickiej nadal pozostaje nieco nieuchwytne. Tak czy inaczej, ekonomia sraffijska jest dobrym przyk艂adem nier贸wnomiernej globalnej dyfuzji specjalizacji ekonomicznej; podczas gdy w Europie jest uznawana za szko艂臋 my艣li mniejszo艣ci, ekonomia sraffijska jest praktycznie nieznana w ameryka艅skich kr臋gach akademickich.

Ekonomi臋 radykaln膮, w tym ekonomi臋 feministyczn膮, lepiej charakteryzuje to, czemu si臋 sprzeciwia, ni偶 to, za czym si臋 opowiada. Rzut oka na strony Przegl膮du Radykalnej Ekonomii Politycznej i Ekonomii Feministycznej mo偶e sk艂ania膰 niekt贸rych do zastanowienia, czy te wyspecjalizowane zagadnienia powinny by膰 nawet traktowane jako ekonomia. To pytanie prowadzi z powrotem do pogl膮du, 偶e ekonomia jest tym, co robi膮 ekonomi艣ci; w tym 艣wietle ekonomia heterodox, czego przyk艂adem s膮 te i podobne sieci dysydent贸w, jest rzeczywi艣cie ekonomi膮.

Inne g艂贸wne dziedziny ekonomii obejmuj膮 histori臋 ekonomii, ekonomi臋 zdrowia, ekonomi臋 kultury, ekonomi臋 edukacji, ekonomi臋 demograficzn膮, badania organizacji nienastawionych na zysk, regulacje ekonomiczne, zarz膮dzanie przedsi臋biorstwem, por贸wnawcze systemy ekonomiczne, ekonomi臋 艣rodowiska, ekonomi臋 miejsk膮 i regionaln膮 oraz ekonomi臋 przestrzenn膮.

Ekonomia zawsze by艂a nauczana w po艂膮czeniu z histori膮 ekonomii, ale zwi膮zek pomi臋dzy tymi dwoma dziedzinami nigdy nie by艂 艂atwy, a do dzi艣 w sk艂ad wydzia艂贸w ekonomicznych w Stanach Zjednoczonych wchodz膮 historycy ekonomii. Jednak w wi臋kszo艣ci Europy ekonomi艣ci i historycy ekonomii nie s膮 po艂膮czeni instytucjonalnie. Chocia偶 historycy ekonomii zdobyli nagrody Nobla (Simon Kuznets w 1971 r. oraz Robert Fogel i Douglass North w 1993 r.), wi臋kszo艣膰 ekonomist贸w nie aspiruje do studiowania w tej dziedzinie.

Wzrost zainteresowania opinii publicznej niekt贸rymi dziedzinami dotyka ekonomist贸w tak samo jak innych ludzi. Nie jest wi臋c zaskoczeniem, 偶e ekonomia 艣rodowiskowa jest wschodz膮c膮 podgrup膮 ekonomii. Marshall i jego g艂贸wny student, Arthur Pigou, stworzyli temat ekonomii dobrobytu wok贸艂 tematu negatywnych „efekt贸w zewn臋trznych” lub skutk贸w ubocznych (takich jak zanieczyszczenia) spowodowanych przez rozw贸j wielkiego biznesu. Czy takie „nieekonomie skali” powinny by膰 kontrolowane przez regulacje administracyjne, czy te偶 firmy powinny by膰 zmuszane do p艂acenia za nie, sprzedaj膮c im licencje na zanieczyszczanie? Globalne ocieplenie dramatyzowa艂o znaczenie tych pyta艅, a obawy ekonomii 艣rodowiskowej by艂y priorytetami ekonomist贸w stosuj膮cych na pocz膮tku XXI wieku.

W latach sze艣膰dziesi膮tych XX wieku ameryka艅ska „wojna z ub贸stwem” i obawy o szkolnictwo wysun臋艂y na pierwszy plan ekonomi臋 edukacji. By艂a to dekada zainteresowania teori膮 kapita艂u ludzkiego, a od tego czasu rosn膮ce rachunki za zdrowie w krajach zachodnich zwracaj膮 podobn膮 uwag臋 na ekonomi臋 zdrowia jako na specjalizacj臋. Jest ma艂o prawdopodobne, aby to si臋 zmieni艂o w nadchodz膮cych latach, a ekonomia zdrowia jest by膰 mo偶e dziedzin膮 w ekonomii stosowanej przysz艂o艣ci o najbardziej obiecuj膮cym potencjale. Mo偶na by pomy艣le膰, 偶e to samo b臋dzie dotyczy艂o ekonomii przestrzennej lub ekonomii lokalizacji (patrz teoria lokalizacji). W ko艅cu co mo偶e by膰 wa偶niejsze od lokalizacji, w kt贸rej prowadzona jest dzia艂alno艣膰 gospodarcza? Jak mo偶na bada膰 marketing produkt贸w, nie zwracaj膮c uwagi na rol臋 lokalizacji? Ale chocia偶 ekonomia przestrzenna ma d艂ug膮 i bogat膮 histori臋 stypendialn膮 (m.in. prace Johanna Heinricha von Th眉nena i Alfreda Webera), to nigdy nie wzbudza艂a sta艂ego zainteresowania ekonomist贸w. Dlaczego tak jest, jest to wielkie pytanie, na kt贸re nie ma odpowiedzi.

Wreszcie, istnieje wp艂yw z dziedziny zarz膮dzania biznesem. Rozw贸j szkolnictwa wy偶szego sprzyja艂 studiowaniu ekonomii w szko艂ach biznesu (w przeciwie艅stwie do utrzymania odr臋bnych dzia艂贸w ekonomicznych). Tendencji tej sprzyjaj膮 instytucje zatrudniaj膮ce nowych ekonomist贸w, takie jak banki, firmy brokerskie i rz膮dy. W rezultacie wiele szk贸艂 wy偶szych i uniwersytet贸w zredukowa艂o swoje wydzia艂y ekonomii, jednocze艣nie buduj膮c swoje wydzia艂y zarz膮dzania. Obszary administracji biznesowej i ekonomii biznesu maj膮 w艂asnych guru, ale tylko nieliczni (jak np. ameryka艅scy ekonomi艣ci Herbert Simon i Alfred Chandler) zajmuj膮 si臋 zar贸wno ekonomi膮, jak i zarz膮dzaniem. Og贸lnie rzecz bior膮c, s膮 to r贸偶ne 艣wiaty i tylko czas poka偶e, czy ekonomia i zarz膮dzanie pewnego dnia po艂膮cz膮 si臋 w jaki艣 nowy, bardziej wszechstronny temat w badaniach nad zarz膮dzaniem w biznesie. Pewne jest, 偶e ekonomia pozostanie istotn膮 ga艂臋zi膮 wiedzy, tak samo kluczow膮 dla program贸w nauczania na uniwersytetach, jak i dla prowadzenia interakcji mi臋dzyludzkich, przy stale rosn膮cej liczbie nowych teorii, szk贸艂 i subdziedzin.