KYC (Know Your Customer) -„ poznaj swojego klienta” PSK

767

Know Your Customer KYC, znanego również jako „ poznaj swojego klienta” PSK , to proces firmy weryfikujący tożsamość swoich klientów i oceniający ich przydatność, a także potencjalne ryzyko nielegalnych zamiarów wobec relacji biznesowych. Termin ten jest również używany w odniesieniu do przepisów bankowych i przepisów dotyczących przeciwdziałania praniu pieniędzy, które regulują te działania. Wiedz, że procesy klientów są również stosowane przez firmy każdej wielkości w celu zapewnienia, że ​​proponowani klienci, agenci, konsultanci lub dystrybutorzy są przeciwni łapówkom. Banki, ubezpieczyciele, wierzyciele eksportowi i inne instytucje finansowe coraz częściej domagają się od klientów dostarczania szczegółowych informacji o należytej staranności .

Standardy KYC

Celem wytycznych KYC jest zapobieganie wykorzystywaniu banków, umyślnie lub nieumyślnie, przez elementy przestępcze do prania pieniędzy. Powiązane procedury umożliwiają również bankom lepsze zrozumienie swoich klientów i ich transakcji finansowych. To pomaga im odpowiednio zarządzać ryzykiem. Dziś nie tylko banki, ale także różne firmy internetowe mogą wdrożyć KYC. Zazwyczaj kształtują swoje polityki KYC, uwzględniając następujące cztery kluczowe elementy:

  • Polityka akceptacji klienta;
  • Procedury identyfikacji klienta;
  • Monitorowanie transakcji; i
  • Zarządzanie ryzykiem .

Surowe otoczenie regulacyjne ustanawia KYC jako obowiązkową i kluczową procedurę dla instytucji finansowych. Ponieważ minimalizuje to ryzyko oszustwa, identyfikując podejrzane elementy wcześniej w cyklu życia relacji klient-biznes. Do celów polityki KYC, użytkownik może być zdefiniowany jako:

  • osoba lub podmiot, który prowadzi rachunek i / lub utrzymuje stosunki handlowe z bankiem;
  • jeden, w imieniu którego prowadzony jest rachunek (tj. faktyczny właściciel );
  • beneficjenci transakcji przeprowadzanych przez profesjonalnych pośredników, takich jak maklerzy giełdowi , biegli rewidenci lub radcy prawni, zgodnie z prawem; lub
  • każda osoba lub podmiot związany z transakcją finansową, która może stanowić dla banku znaczące ryzyko utraty reputacji lub inne ryzyko, na przykład przelew bankowy lub emisja projektu na żądanie o wysokiej wartości jako pojedyncza transakcja

Typowe elementy sterujące

Kontrole KYC zazwyczaj obejmują:

  • Gromadzenie i analiza podstawowych danych osobowych (PII).
  • (określane w amerykańskich przepisach i praktyce jako „Program identyfikacji klienta” lub CIP).
  • Sprawdzanie szczegółowych danych tożsamości (PII) w stosunku do globalnych list obserwacyjnych w celu ustalenia statusu publicznego ujawnienia ( osoba narażona politycznie lub PEP).
  • Określenie ryzyka klienta pod względem skłonności do prania pieniędzy, finansowania terroryzmu lub kradzieży tożsamości .
  • Tworzenie i ocena „profilu klienta” na podstawie zachowań transakcyjnych klienta
  • Monitorowanie transakcji klienta pod kątem oczekiwanego zachowania i zarejestrowanego profilu, a także profilu jego klientów

Wady KYC

Chociaż program KYC służy bezpieczeństwu obu stron stosunków prawnych i finansowych, jego stosowanie niesie pewne ryzyko. Zgodność z procedurami KYC znacznie wydłużyła proces wprowadzania nowych klientów. Konieczne było również otrzymanie dodatkowych informacji od potencjalnych klientów. Niektórzy z nich, choć nie mają nic do ukrycia, uważają taką umowę za zbyt natrętną. Czasami właściciele kont mogą otrzymywać powtarzające się prośby o te same informacje dla różnych działów w tej samej instytucji. Wszystkie te czynniki powodują, że instytucje finansowe tracą klientów. Ponadto koszty operacji w ramach programu KYC są bardzo wysokie, a czasem zbyt wysokie dla niektórych instytucji. Na przykład w porównaniu z poprzednim rokiem w 2017 r. Dzięki KYC nastąpił 19% wzrost wszystkich kosztów związanych z wprowadzeniem nowych klientów. Z reguły program wymaga, aby informacje były aktualizowane, odzwierciedlając wszystkie istotne zmiany, które zaszły przez lata, takie jak fuzje. W niektórych przypadkach może to być trudne, nawet do zniechęcenia firm do zgłaszania tych zmian. Według Thomson Reuters w ciągu dwóch lat średnio sześciu znaczących zmian zachodzących w przeciętnej firmie tylko 30% tych firm zgłosiło zmiany w instytucji finansowej. Jednym z kluczowych aspektów jest także problem specjalistycznego szkolenia pracowników i wysokie koszty jego przeprowadzenia. Znaczący jest także ograniczony dostęp do międzynarodowych informacji podatkowych.

KYC – znaczenie na świecie

Polityka KYC nabiera coraz większego znaczenia na całym świecie, szczególnie wśród banków i instytucji finansowych, ale jest stosowana również przez zwykłe firmy.