Zarządzanie portfelem projektów – obszarem działalności obejmujący synchronizację i priorytetyzację realizacji wielu jednocześnie realizowanych projektów w organizacji. Zarządzanie portfelem projektów ma na celu optymalne wykorzystanie dostępnych w firmie zasobów przy realizacji możliwie największej ilości celów strategicznych w możliwie najkrótszym czasie. Zarządzanie portfelem projektów jest jednym z elementów zarządzania strategicznego.
REALIZACJA ZARZĄDZANIA PORTFELEM PROJEKTÓW
Dla zarządzania portfelem projektów są tworzone formalne lub nieformalne biura projektów, których rolą jest łączenie wielu projektów tworzących portfel projektów w jedną spójną pod względem celów i realizacji całość. Sprawnie działające biuro projektów mogą utworzyć osoby posiadające duże doświadczenie i wiedzę w zakresie prowadzenia projektów i być reprezentatywne względem reprezentowania sponsorów projektów, kierowników projektu oraz kierowników zasobów.
Rolą biura projektów jest między innymi:
- określenie priorytetów projektów na podstawie znanych:
- określeniem zależności czasowych pomiędzy projektami
- wyznaczenie zyskowności projektów w perspektywie krótko i długo terminowej
- zdefiniowanie niezbędnych zasobów do realizacji projektów
- przydzielenie zasobów adekwatnych do priorytetów projektów i możliwości organizacji
- okresowa synchronizacja harmonogramów projektów zgodnie z ich priorytetami oraz dostępnością zasobów dla zapewnienia komunikacji zmian w organizacji
- kontrola realizacji poszczególnych projektów oraz ocena ryzyk
Dla spełnienia podstawowej roli biura projektów jest niezbędny efektywny sposób komunikacji dobrany do ilości realizowanych projektów.