Zarządzanie przez projekty

770

Zarządzanie przez projekty – zbiór działań obejmujących planowanie, podejmowanie decyzji, organizowanie, prowadzenie, tj. kierowanie i kontrolowanie ludzi, ukierunkowanych na projekty i wykorzystywanych do skutecznego i efektywnego osiągania celów organizacji..

CHARAKTERYSTYKA

Zarządzanie przez projekty stało się bardzo popularnym narzędziem zarządzania stosowanym obecnie w organizacjach, które umożliwiło stworzenie odpowiednich technik organizacji, kontrolingu, systemów motywacyjnych, które, wsparte odpowiednią kulturą organizacyjną, dały skuteczny zestaw narzędzi, dzięki któremu zakres działań został rozszerzony z poszczególnych projektów na większą liczbę projektów, a więc od zarządzania projektami do zarządzania projektami, co stało się koncepcją zarządzania zorientowanego na klienta, widoczną we wszystkich funkcjach zarządzania: planowanie, organizacja, zarządzanie zasobami ludzkimi i kontrola. Wykorzystanie tej koncepcji przez firmę lepiej dostosowuje ją do zmieniających się warunków działania i niepewnego otoczenia, zwłaszcza w czasach dynamicznego rozwoju.

Techniki zarządzania projektami pozwalają ukierunkować zasoby firmy (dzięki odpowiedniemu doborowi i sprawnej realizacji projektów) na potrzeby klienta. W organizacji zarządzanej przez projekty techniki te są stosowane świadomie, a działalność prowadzona jest w formie projektów. Dlatego zarządzanie projektami jest nie tylko skutecznym instrumentem, ale również koncepcją zarządzania, która jest stosowana w całym systemie zarządzania firmą:

  • firma zarządzana przez projekty powinna optymalnie wspierać kierownika projektu,
  • firma zarządzana przez projekty powinna optymalnie wspierać zarządzanie projektami.

Planowanie w przedsiębiorstwie zarządzanym przez projekty

  1. Planowanie projektów – gdzie poszczególne projekty są planowane do realizacji i które obejmują terminowość, koszty, jakość i niezbędne środki.
  2. Planowanie wielo-projektowe, zajmowanie się grupami projektów ważnych dla strategii firmy. Planowanie portfela projektów w taki sposób, aby wykorzystać zasoby firmy do skutecznej realizacji jej celów strategicznych i operacyjnych.

Organizowanie w przedsiębiorstwie zarządzanym przez projekty

  1. Grupowanie zadań i zasobów w przedsiębiorstwie zarządzanym przez projekty powinno uwzględniać wysokie miejsce projektów w hierarchii organizacji.
  2. Firma zarządzana przez projekty buduje elastyczną strukturę organizacji procesowej, która realizuje zadania niestandardowe i innowacyjne (np. według indywidualnych potrzeb klienta).

Kierowanie w przedsiębiorstwie zarządzanym przez projekty

  1. Motywacja pracowników (aby praca w zespole projektowym była atrakcyjna i interesująca)
  2. Niezbędne szkolenie pracowników w zakresie instrumentów i technik stosowanych w zarządzaniu projektami, ponieważ narzędzia te są wykorzystywane w codziennej pracy.
  3. Szkolenie w zakresie pracy w zespołach projektowych w celu zwiększenia produktywności w przypadku dynamicznych grup projektowych.

Kultura w przedsiębiorstwie zarządzanym przez projekty

  1. Umiejętność przystosowywania do zmian
  2. Umiejętność pracy w zespole.
  3. Tolerancja dla pojedynczych błędów.
  4. Dobra komunikacja.
  5. Poczucie odpowiedzialności zbiorowej za projekt.
  6. Ponoszenie odpowiedzialności przez pracowników.
  7. Instrumenty zarządzania projektami są podstawowymi narzędziami pracy.

KONTROLA W PRZEDSIĘBIORSTWIE ZARZĄDZANYM PRZEZ PROJEKTY

Kontrola jest niezbędna dla powodzenia projektu. Jest on przeprowadzany głównie za pomocą odpowiedniego systemu informatycznego, który wspiera zarówno zarządzanie poszczególnymi projektami, jak i ich grupami. Kontroling spełnia wymagania funkcji kontrolnych. Zadania kontrolne obejmują

  • koordynacja działań pomiędzy poszczególnymi projektami,
  • umieszczenie poszczególnych projektów w strategii organizacji,
  • nakierowanie instrumentów zarządzania projektami na wspieranie projektów,
  • zabezpieczanie informacji niezbędnych do identyfikacji projektu, a tym samym jego realizacji i alokacji zasobów.