Tutaj frytki są prawdziwą bronią w krwawej wojnie o klienta – tak szczeciński hip-hopowiec skomentował rynek gastronomiczny w jednym ze swoich tekstów. To samo dotyczy sektora bankowego: konkurencja nie śpi i potrzebne są coraz bardziej wyrafinowane sposoby zachęcania klientów do korzystania z ich usług.
Wprawdzie nie spotkałem jeszcze konta bankowego z dołączoną do niego darmową porcją frytek (jeśli którykolwiek z czytelników odniósł sukces, prosimy o natychmiastowy kontakt z redakcją – dokonamy niezbędnych poprawek), ale zakres usług oferowanych posiadaczom kont jest naprawdę imponujący.
Specjalne korzyści dla posiadaczy kont można podzielić na trzy grupy: usługi dostępne dla posiadaczy kont standardowych, posiadaczy kont VIP oraz najbogatszych osób fizycznych w ramach tzw. bankowości prywatnej lub zarządzania majątkiem. Każdą z tych grup przyjrzymy się po kolei.
Usługi dodatkowe dla posiadaczy kont standardowych
W tej grupie najbardziej popularną usługą dodatkową jest bezpłatne ubezpieczenie. Mogą to być ubezpieczenia medyczne (krajowe i zagraniczne), ubezpieczenia od włamania, powodzi lub pożaru, a także awarii samochodu. Klienci mogą liczyć na to, że bank opłaci im wizytę lekarską, transport do szpitala, założenie złamanej nogi w Alpach Szwajcarskich, wizytę hydraulika w sobotni wieczór lub odholowanie samochodu na Autostradzie Wolności.
Inną oferowaną usługą jest specjalistyczna infolinia. Udzielają one informacji o wydarzeniach kulturalnych w okolicy, doradztwie prawnym, wsparciu informatycznym, informatyce, przepisach wizowych innych państw, a nawet informacji o objawach ciąży czy danych kontaktowych sklepów z roślinami (ostatnie dwie pozycje pochodzą bezpośrednio z regulaminu serwisu informacyjnego, oferowanego przez jeden z największych banków w Polsce).
Usługi dla klientów VIP
Są to usługi związane z kontami premium, oferowane osobom dysponującym znaczącymi środkami finansowymi lub regularnie deponującym duże kwoty na konto bankowe. Klienci tacy mogą liczyć na bezpłatne prowadzenie rachunku maklerskiego (co umożliwia im inwestowanie na giełdzie), dostęp do ekskluzywnych kart płatniczych i kredytowych, a także – a może przede wszystkim – na usługi osobistego doradcy finansowego. Jest to specjalnie przeszkolony pracownik banku, który pomoże wybrać najbardziej odpowiedni fundusz inwestycyjny, zajmie się formalnościami kredytowymi w imieniu klienta, a także będzie przewodnikiem po szerokiej ofercie banku dedykowanej osobom zamożnym.
Usługi typu private banking
Dostępne dla wąskiej grupy najbogatszych klientów, obejmują kompleksowe zarządzanie aktywami z wykorzystaniem indywidualnie zaprojektowanych narzędzi finansowych. Klienci bankowości prywatnej są często obsługiwani w oddziałach specjalnych lub w wydzielonych, dedykowanych pomieszczeniach oddziałów standardowych. Ze względu na szeroki zakres współpracy i niezbędne wzajemne zaufanie, relacja między klientem a asystentem banku często tworzy więź wykraczającą poza formalne spotkania dotyczące nowej strategii inwestycyjnej. Doradca staje się wtedy kimś podobnym do osobistego asystenta. Dlatego bankierzy prywatni nie powinni być zaskoczeni, jeśli w rocznicę ślubu konsultant w imieniu banku prześle kartę gratulacyjną i butelkę szampana Bollingera lub dwa bilety do La Scali w rocznicę ślubu.